PDA

Vis full versjon : Gifte foreldre med hver sin adresse?

karo
09-04-2003, 23:24
Jeg bor i Danmark med min danske mann og datteren vår. Vi overveier å flytte til Norge i løpet av det neste året. Hvis jeg flytter før jeg føder i august, vil jeg få engangsstønad i tillegg til fødselsstipend fra lånekassen, mens jeg bare får fødselsstipend hvis jeg blir i Dk. I praksis vil jeg nok imidlertid uansett være mer i Dk enn Norge i permisjonstiden. (LItt juks, men det føles bare så urettferdig at jeg ikke skal få engangsstønad, når jeg ellers betraktes som norsk student og ikke får mer støtte enn den fra lånekassen... )

Er det noen som vet hvordan gifte foreldre med hver sin folkeregistrerte adresse blir behandlet? Blir man betraktet som aleneforsørger? Kan jeg få bostøtte? Ville bli glad for å få høre noen erfaringer, selv om det vel ikke er den vanligste situasjon å befinne seg i ...

*Lolita*
10-04-2003, 00:21
hmm jeg trodde ikke at man fikk engangstønad når man er gift!

Så jeg har ikke regnet med de pengene nå når vi er gift! :(

Hang
10-04-2003, 00:30
Engangsstønad får man vel uansett hvis man ikke har krav på "vanlig" barsel permisjon med 80 eller 100 % lønn, uavengig om man er gift eller ikke.

Skulle jo tro det var det samme om dere har samme adresse eller ikke....

Tidl. bruker
10-04-2003, 01:41
Opprinnelig melding fra karo
Jeg bor i Danmark med min danske mann og datteren vår. Vi overveier å flytte til Norge i løpet av det neste året. Hvis jeg flytter før jeg føder i august, vil jeg få engangsstønad i tillegg til fødselsstipend fra lånekassen, mens jeg bare får fødselsstipend hvis jeg blir i Dk. I praksis vil jeg nok imidlertid uansett være mer i Dk enn Norge i permisjonstiden. (LItt juks, men det føles bare så urettferdig at jeg ikke skal få engangsstønad, når jeg ellers betraktes som norsk student og ikke får mer støtte enn den fra lånekassen... )

Er ikke noe juks å være i utlandet i permisjonstiden. Det kunne du til og med gjort selv om du fikk vanlig permisjonspenger og ikke bare engangsbeløpet. Så du kan melde flytting tilbake til Danmark straks du har fått pengene utbetalt om du vil.

Opprinnelig melding fra karo
Er det noen som vet hvordan gifte foreldre med hver sin folkeregistrerte adresse blir behandlet? Blir man betraktet som aleneforsørger? Kan jeg få bostøtte? Ville bli glad for å få høre noen erfaringer, selv om det vel ikke er den vanligste situasjon å befinne seg i ...

Er dere gift, så er dere gift, at dere bor på hvert deres sted gir ingen økonomiske ekstrarettigheter, annet enn i visse tilfeller en eller anne slags pendlerstøtte(vet ikke om det vil gjelde for dere).

Er du forresten sikker på at du må dra til Norge for å få engangsbeløpet?

Sitat fra ANSAs hjemmeside:

"Engangsstønad (Folketrygden)
En student vil ha rett til engangsstønad ved fødsel, da hun ikke har krav på fødselspenger. Engangsstønaden utgjør kr. 32.138,-. En norsk utenlandsstudent som er medlem av Folketrygden vil ha krav på denne stønaden."

http://www.ansa.no/ansa_templates/Page.asp?id=3073

karo
10-04-2003, 12:30
Poenget er at jeg ikke er medlem av folketrygden, fordi jeg er folkeregistrert i Dk.

Takk ellers for svarene.

Sebkez
19-04-2003, 19:59
Når det gjelder engangstønaden så er det i stedet for fødselspenger, dvs de som ikke har opparbeidet seg rett til fødselspenger.

Ex: Jeg har uføre trygd og av den grunn får jeg engangstønad. Dette får jeg selv om jeg er gift.