PDA

Vis full versjon : spontan abort!

lilla_humle
31-03-2009, 17:06
jeg har lest et sted at er du kvalm og sånt i starten av svangerskapet er det mindre sjanser for å få spontan abort...stemmer dette???

hilsen nygravid...

Smula
31-03-2009, 17:14
Nei, dette tror jeg ikke det er noen fasit på. Noen er kvalme, andre er det ikke. Det er nok ikke det som avgjør om svangerskapet er levedyktig eller ikke.

EggoPreggo
31-03-2009, 17:43
Har hørt det jeg og, faktisk.. Fordi man har så mye svangerskapshormoner i kroppen da. Fikk høre det når jeg var innlagt for svangerskapskvalme og var redd for å miste fordi jeg ikke klarte å holde noe nede. Vet ikke om det er rett eller galt, men jeg husker jeg tenkte at "da kommer aldri ungen min til å komme ut!":knegg:

Luzomor
31-03-2009, 18:00
Tror nok ikke kvalme er det som er avgjørende for om babyen overlever eller ikke :niks:

nyibyen
02-04-2009, 08:28
Håper ikke det stemmer... jeg er ikke kvalm i det hele tatt, og har heller ingen andre symptomer. Enten så utvikler det seg ikke noe inni meg lenger, eller så er jeg en av de heldige som slipper unna alle plager. UL om to uker vil vise svaret...

Lunalight
02-04-2009, 08:46
Jo, det er faktisk dokumentert at kvinner som er kvalme ikke aborterer like ofte som de som ikke er det.

Akkurat dette er nok sant, men jeg føler at det kanskje fremstilles litt feil. At det ikke er kvalmen, men MANGELEN på kvalme som er problemet. Selv har jeg hatt hyperemesis i alle de svangerskapene som HAR FUNGERT. Mens i dem hvor jeg har mistet har jeg vært lite kvalm, eller ikke kvalm i det hele tatt. Og dette er ikke unormalt. Så om kvinner som aborterer får spørsmålet "var du kvalm?" så vil det naturlig nok være ferre som har vært kvalm enn de som som har vært det.

Kvinnekroppene er veldig forskjellige. Noen blir, som meg, ekstremt dårlige. Noen slipper lett fra det, mens andre har såpass forskjellige svangerskap at de opplever hele spekteret. Felles for oss alle er at vi i aller høyeste grad som regel føder friske og fine barn.

krissi
02-04-2009, 14:21
Med graviditet nr 3 (som endte i SA) var jeg ganske bekymret fordi jeg ikke var kvalm. De to før det var jeg konstant kvalm fra uke 4, så for meg var det unormalt. Dessverre så hadde jeg rett.
Med denne her så forsto jeg at jeg var gravid rundt uke 3 da kvalmen slo inn for fult, følte meg mye sikrere på at det kunne gå bra da.
Men som sagt, for meg så var det unormalt å ikke være kvalm. Det finnes da mange som ikke er det spor kvalme som ikke opplever SA og motsatt.

Uansett, om man er kvalm eller ikke, så er de første 12 ukene hvor man bare går og venter, utrolig slitsomme synes jeg.

-Boble-
02-04-2009, 14:27
Jeg har vært kvalm tidlig i alle svangerskapene og det har gått bra. :snill:

lilla_humle
02-04-2009, 23:22
ja de er slitsomme...er i uke 6 nå...så har 6 uker igjen før risikoen for SA avtar...laaaange uker 4 uker til 1.undersøkelse...håper babyen min har det bra...

Snehvitsmage
03-04-2009, 09:28
Min lege som er spesialist på dette området sa at det hadde ingen betydning om en var kvalm eller ikke. Noen reagerer veldig på svangerskapshormonenen og andre ikke i det hele tatt. Det er ikke kvalmen som avgjør om det blir spontan abort sa han. Jeg er gravid med tvillinger og har hatt veldig høy hcg hele tiden, men er ikke kvalm. I følge min lege er dette et godt tegn for da har kroppen energi til å ta seg av fosteret. Men han poengterte at det var ikke noe mer eller mindre risiko med noen av delene, det var nok mer eller mindre tilfeldig.

Mammis_82
17-04-2009, 09:03
Jeg stiller meg litt skeptisk til denne "dokumentasjonen" her jeg da.... I de bøker osv som jeg har lest, står det at ca 1/3 av alle gravide rammes av kvalme i svangerskapet. Vil det si at 2/3 aborterer det da?

Jeg har selv ikke kjent et snev av kvalme og vært i fin form hele tiden, og min baby er sprell levende og har det fint i magen. Flere jeg kjenner som er gravide samtidig som meg har heller ikke vært plaget av kvalme, og jammen er ikke de gravide enda også.....!!

ibi
17-04-2009, 09:31
Jeg har aldri vært kvalm, og det har både gått bra og ikke. 1 gangen hadde jeg skyhøy hcg, som om jeg skulle være enten veldig mye lenger på veg enn jeg trodde eller med flerlingler, pga blæremola. Ikke en gang da var jeg kvalm. Stilte meg undrende til dette ovenfor legen når hcg ble målt og var så høy, og jeg ikke hadde noen symptomer omtrent. Og fikk beskjed om at det var ikke noe klar sammenheng mellom graviditetshormoner og symptomer/kvalme. Dette var individuelt. Når jeg ble gravid med snuppa, hadde jeg heller ikke noe kvalme og svært lite symptomer. Så bra da! Sa legen min og JM, når de spurte om jeg var kvalm. Det svangerskapet gikk helt uten komplikasjoner. Stiller meg skeptisk til denne statistikken... Har lite symptomer nå også (må kjenne godt etter for å si det slik), og prøver å tenke som så, at symptomer eller ei, det har lite å si. Vet da om flere som ikke har vært kvalme og har sprell levende unger i dag, og også de som har vært kvalme som har mistet.

Ei veninne av meg har hatt alt fra "normal" kvalme til "ekstrem" kvalme fra før hun har testet positivt nesten hver gang, men aldri klart å bære frem lenger enn til uke 17.

Moren min hadde visst heller ikke et snev av kvalme med meg... Heller mer mot de som sier dette er individuelt og genetisk betinget, av hvordan man tåler svangerskapshormoner. Noen blir kvalme av diverse medisinsk tilførte hormoner også. Ble forespeilet at jeg kom til å bli kjempekvalm av melkestoppiller jeg skulle ha, pga at jeg ikke kunne amme snuppa, og de kom inn med pussbekken så jeg hadde klart. Men merket ikke et snev av kvalme av de.

Derimot, får jeg masse kviser av økt hcg og progesteron!

Silie
17-04-2009, 09:34
For min del stemmer ikke dette i det hele tatt. Jeg har aldri vært kvalm i svangerskap, og har tre friske barn.
Nå som jeg venter fjerdemann er jeg litt uggen av og til. Jeg får ta det som et godt tegn, da.

Ellers er det vel litt sånn at dersom man aborterer mister man samtidig symptomene. I så fall er det jo et tegn på at alt er bra dersom man er kvalm, uten at noe trenger å være galt dersom man ikke er kvalm.

Bøtta29
17-04-2009, 18:27
Jeg stiller meg litt skeptisk til denne "dokumentasjonen" her jeg da.... I de bøker osv som jeg har lest, står det at ca 1/3 av alle gravide rammes av kvalme i svangerskapet..
Legen min sa at 80 % av gravide kvinner i Norge er kvalm i starten av svangerskapet. Så det er jo veldig forskjellige tall som er ute og går.

Han sa også at kvalme er en indikasjon på at svangerskapet går bra.

Men så klart er det svangerskap som går helt fint uten at en opplever kvalme. Skulle ønske jeg kunne få oppleve dette.

Tidl. bruker
17-04-2009, 18:38
Legen min sa at 80 % av gravide kvinner i Norge er kvalm i starten av svangerskapet. Så det er jo veldig forskjellige tall som er ute og går.

Han sa også at kvalme er en indikasjon på at svangerskapet går bra.

Men så klart er det svangerskap som går helt fint uten at en opplever kvalme. Skulle ønske jeg kunne få oppleve dette.

Kvalmen er vel også et tegn på at man fortsatt er gravid, men at det er mindre risiko for SA fordi man er kvalm høres veldig merkelig ut.

Lunalight
17-04-2009, 19:17
Jeg stiller meg litt skeptisk til denne "dokumentasjonen" her jeg da.... I de bøker osv som jeg har lest, står det at ca 1/3 av alle gravide rammes av kvalme i svangerskapet. Vil det si at 2/3 aborterer det da?

Jeg har selv ikke kjent et snev av kvalme og vært i fin form hele tiden, og min baby er sprell levende og har det fint i magen. Flere jeg kjenner som er gravide samtidig som meg har heller ikke vært plaget av kvalme, og jammen er ikke de gravide enda også.....!!

Det er nok flere som er kvalme. Men som jeg skrev lengre opp, så er det ikke slik at ingen kvalme aborterer, mens alle ikke-kvalme abortere.
Statistisk sett så aborterer FLER av de ikke-kvalme enn de kvalme. Det vil jeg tro kan knyttes naturlig til det at mange aborterer fordi kroppen ikke generer nok av de riktige hormonene der og da.

lilla_humle
17-04-2009, 19:36
dette er som sagt bare noe jeg har hørt...om det har noe for seg vet jeg ikke...

snart mamma?
17-04-2009, 21:11
jeg sitter nå her med ei tulle i magen og har termin snart, jegvar ikke kvalm i det hele tatt.. min mor var kvalm med alle oss 3 og den gangen hun missa.. tror dette går etter hvordan kroppene våre tåler hormonene jeg altså men vet ikke..

Stjerneskudd
09-05-2009, 08:24
Jeg tror det er få som har veldig sterke symptomer etter at det har vært en MA. Men en kan jo være ekstremt kvalm fram til det evt går galt. For meg har jeg merket at symptomene forsvinner de gangene jeg har mistet. Jeg har ikke vært bekymret for at jeg ikke har vært kvalm for jeg er normalt ikke veldig plaget av kvalme, men at syptomene plutselig blir borte har jeg dessverre dårlige erfaringer med. Men jeg opplevde det faktisk et par dager denne gangen, og det ser tilsynelatende ut som det skal gå veldig bra:)

Foffo
09-05-2009, 09:35
Det er ikke sånn at kvalmer er en sikker symtom på at en ikke mister, MEN jeg har også vært hos spesialist etter mange Sa.. Den ene gangen sa jeg at jeg var så kvalm:kvalm:.. Og da svarte han meg med at det er veldig positivt fordi det beviser at jeg hadde mye gravide hormoner i kroppen..
Og i følge statestikken mister færre som er kvalme i svangesrskapet enn de som ikke er, men herrelighet det er jo maaaange som ikke en gang har symtomer på å være gravid som aldri mister...

Ella
10-05-2009, 13:15
Den eneste gangen jeg ikke var kvalm da jeg var gravid gikk det bra. De tre andre gangene slet jeg med kvalme og da gikk det ikke bra noen av gangene.... Så den teorien stemmer ikke for min del.