Vis full versjon : Foranliggende morkake i forrige svangerskap - risiko for gjentagelse?
Ja, det lurer jeg på i dag.
Det er altså sånn at Storebror kom til verden ved keisersnitt på grunn av placenta previa - morkaka lå foran mormunnen.
Nå er jeg gravid igjen, og en av tingene jeg ser mest frem til, er det å få føde vaginalt.
Håper jeg!
Er det noen forskning som viser at risikoen for placenta previa er større om man har hatt det før, eller har jeg gode odds for at lillebrøster har fritt leide ut i verden når den tid kommer?
Lunalight
02-04-2009, 08:33
http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=2650
Her står det meste. Jeg tror det er veldig individuellt og jeg tror ikke du skal uroe deg for at keisersnittet du hadde vil ha noen innvirkning heller.
Forstår veldig godt trangen etter vaginal fødsel. Jeg var selv helt knust når jeg måtte ha KS nr to. Håper og tror du får drømmefødselen din denne gangen :klemme:
4-8 % sjangse for gjentagelse var jo ikke så mye, håper du får det slik du ønsker:)
Se her ja!
Det var jo fine tall.
Da fortsetter jeg å krysse fingrene! :glis:
Kommer til å be om ekstra oppfølging med UL i uke 30, for sist ble det nemlig ikke oppdaget på ordinær UL og først senere oppdaget ved en tilfldighet.
Om jeg ikke hadde hatt heftige kynnere og blitt sendt på UL for sjekk av livmorhalsen i uke 30 sist, ville det kanskje ikke blitt oppdaget før fødselen var i gang - eller som tilfellet var, morkaka løsnet! - og hva utfallet da hadde vært er ikke til å tenke på i dag.
Tusen takk for svar! :blomst:
Lunalight
02-04-2009, 09:20
Be om å få se morkakas plassering ved ord. Ul du :jupp:. Er den lav, eller foranliggende vil du nok få flere UL i diverse uker og slikt frem til fødsel.
Be om å få se morkakas plassering ved ord. Ul du :jupp:. Er den lav, eller foranliggende vil du nok få flere UL i diverse uker og slikt frem til fødsel.
Ja, det var det JM sa også.
Nå, når jeg er skremmende klar over hvor galt det i ytterste konsekvens kunne gått med Storebror ( jeg har to timers reise til sykehuset), har jeg ingen planer om å ta noen som helst sjanser.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.