Vis full versjon : Herregud, hva gjør jeg nå da??
Uregistrerte
02-04-2009, 13:17
Ja...., overskrifta sier vel sitt.., jeg kjøpte en clearblue test i dag, bare for å utelukke helt sikkert at jeg er gravid, er 3 dager på overtid. Og jammen var den ikke positiv. Har 2 barn fra før, født i midten av 05 og slutten av 07. Jeg og mannen har hatt sex max 4-5 ganger siste året..., jeg bruker ikke prevensjon da jeg måtte slutte pga store bivirkninger. Har fått resept på hormonspiral, men ble bedt om å vente med å sette den inn til rett etter neste mens.....og den kom jo aldri. Vi har hatt sex en gang siste måned, og trodde det var en sikker periode. Fy som jeg anger nå, dette passer utrolig dårlig!!
Saken er den at jeg er i et engasjement som varer ut året, etter det vet jeg ikke. men sjansen er vel ikke stor for at jeg får fast jobb nå som jeg er gravid, de vil vel ikke ansette noen som blir borte et år. (jobber i staten). Ansettelser skjer med jevne mellomrom, og engasjementer forlenges også.
Har jeg rett på foreldrepenger når jeg ikke har en jobb å gå tilbake til ?
Jeg har hele tiden sagt at jeg ønsker med ett barn til...men ikke før de to andre er litt større. Føler liksom at jeg frarøver dem mye oppmerksomhet de trenger dersom jeg får en ny baby allerede i desember, det er urettferdig mot de to jeg allerede har.....men samtidig føler jeg også at den lille spiren i magen også har livets rett. Hva i all verden skal jeg gjøre, mannen kommer uansett til å la meg ta avgjørelsen, det vet jeg.
Hvis vi skal ha 3 barn må vi ha ny bil..., det blir nesten umulig å få barnevakt til alle tre samtidig...ergo aldri kunne gjøre noe bare vi voksne...., vi er slitne pr i dag og er sjeleglade for at minstejenta har begynt å sove om natta..., skal vi orke å gå på en ny runde med nattevåk og kolikk??
Gode råd mottas med takk....jeg er i sjokk akkurat nå... takk for at du orket å lese!
Lunalight
02-04-2009, 13:36
Hva du orker av nattvåk eller ikke vet jeg jo ikke, men jeg føler på meg at når du først kommer så langt, og har ett nytt lite nurk i armene ;)
Når det gjelder fødselspenger, så blir det beregnet på din intekt 6 av de 10 siste månedene før fødsel, så du får absolutt fødselspenger ja:jupp:.
Vil bare begynne med å si som reklamen, rooolig, det ordner seg ;)
Du vil helt klart få permisjonspenger om du jobber ut året, det er det ikke noe tvil :jupp:
Du må jobbe 6 av de 10 siste mnd og du trenger ikke ha jobb når du går ut i permisjon. Da får du jo tid til å finne deg noe nytt mens du er i permisjon.
Det med barnevakt vil jo bli bedre etterhvert. Det kan jo også være en mulighet å ha barna hos forskjellige barnevakter om dere trenger overnatting til de.
Dere finner alltid en løsning.
Lykke til og gratulerer med spiren :rørt:
Skjønner godt at det tar litt tid før dette sjokket vil legge seg. :klemme:
Men siden dere ønska dere en tredjemann en gang i framtiden synes jeg personlig det ville blitt litt feil hvis man skulle tatt vekk denne spira for så å prøve på en ny om ett år eller to.. :sparke:
Det kommer nok til å bli hektisk den første tiden vil jeg tro, til man kommer inn i de nye rutinene. Men de kommer nok til å ha stor glede av hverandre etterhvert! :jupp:
Og du vil få permisjonspenger ja. Har hørt om flere i det siste som blir fast ansatte som gravide, til og med som høygravide. Er arbeidsplassen allright og de er fornøyde med deg så tenker de lengere fram i tid! :jupp:
Lykke til! :klemmer:
Tror du innerst inne vet svaret allerede. Selv om det ikke er planlagt, og det virker som det er mange humper i veien, så har ting en merkelig evne til å ordne seg til det beste! :klemme:
At penger er den største bekymringen er heelt normalt, og sier meg at dere prøver for å få dette til å gå. Som de andre sier har du krav på fødselspenger om du tjener mer enn 30tusen noe på de siste 6/10 månedene før permisjon.
For å se det på den lyse siden; om du nå står uten jobb i løpet av permisjonstida di så kan du selv velge når du skal ut i jobb igjen! Det ser jeg på som en fordel, noen liker jo å være hjemme bare litt, og noen synes 10/12 måender er for lite..Alt etter hva økonomien tillater seg.
(bittelittegranne misunnelig jeg da :knegg: :flau: ).
Lykke til, og gratulerer!
Som du kan se av signaturen, så har jeg 3 tette barn. Det er klart at det er hektisk, og at vi sover nok en del mindre enn mange andre småbarnsforeldre, men de har jo en fantastisk glede av hverandre. Jeg synes det underletter masse. Ser en helt klar forskjell på de som har en god del år mellom sine. Barnevakt, vel, vi bruker barnehagepersonalet. Helt supert!
Dette løser seg. Tror bare du er i sjokk altså:shock:
Lykke til med beslutningen!
Uregistrerte
11-04-2009, 23:17
Jeg har vært i ca samme situasjon. Storesøskene var 3 og 2 da vi ble uplanlagt gravid igjen, og jeg hadde engasjement som gikk ut omtrent ved termin. Mannen hadde heller ikke fast jobb. Det passet sånn sett dårlig å bli gravid - men samtidig visste vi (hvertfall jeg) at jeg ønsket et barn til etterhvert. For oss ble det feil å velge bort barnet fordi at tidspunktet ikke var "planlagt". Jeg fikk lønn fra jobben til engasjementet gikk ut, etter det fikk jeg penger fra NAV. Det som var ulempen med det var at jeg fikk lite feriepenger året etter. Jeg hadde ikke problem med å få jobb etter permisjonen, men det spørs vel hva man jobber med.
Det har vært tungt i perioder å ha 3 små, og det er ikke så lett å få barnevakt. Men de har utrolig mye glede av hverandre, de er interessert i mange av de samme tingene, de leker sammen for at de vil det, ikke for at den eldste må passe den yngste.
Det hender alle 3 går inn på rommet og leker, eller spiller på pc sammen - og da har vi jo litt tid til hverandre - man må bare ta det når man kan - på sparket. :glis:
Vi trodde først vi måtte ha ny bil, men vi løste det med å ta babyen fremme. (koblet ut airbag)
Ang. nattevåk så har jeg ikke erfaring med kolikk, men siden det ikke var så lenge siden forrige runde med nattamming, syns jeg det var enklere å venne seg til det enn for mine venninner som hadde kommet elt ovenpå søvnmessig før 3. barn kom.
Men det aller viktigste er jo hva dere vil - uansett hva andres erfaringer er.
Lykke til med valget! :klemme:
Lilliemor
13-04-2009, 19:31
Da jeg ble gravid denne gangen var det absolutt ikke planlagt.
Minstemann var 1 år da jeg ble gravid og ho eldste var 3 år og 10 måneder. Som dere hadde vi tenkt at vi skulle få en til,men ikke før de to vi hadde ble eldre.. Men sånn gikk det ikke. Jeg er gravid og venter nr 3 i mai. Fikk skikkelig sjokk og ville ikke tro det med en gang..
Må si det tok meg minst 2 uker å bli helt komfertabel med og akseptere at jeg var gravid.Og at jeg fikk baby nr 3 nå i stede for om noen år.. Men jeg tar det som det kommer og gleder meg veldig over babyen nå..
Jeg har da et vikariat som går ut 2 uker før termin,og hadde store planer om å skulle jobbe en stund nå før vi tenkte på baby igjen.. Men permisjonspenger får jeg på grunnlag av vikariatet,så den bekymringen er ikke der. Akkurat som du vil få penger for ditt engasjement..
Håper du finner en løsning som passer deg.Tror at når du har vent deg til tanken så er det ikke så ille alikevel.. Nr 3 kommer bare litt før planlagt:jupp:
En stor :klemme: til deg
Kjære HI, skjønner at du er litt stresset nå, men det kommer til å gå så fint :jupp:. Jeg har ei tullemor født februar 2006, en gutt født februar 2008 og er gravid igjen. Fikk mildt sagt sjokk da jeg testet positivt :shock:. Denne graviditeten var ikke planlagt, men etter å ha roet meg ned noen hakk og tenkt på saken så kan jeg med hånden på hjertet si at dette kommer til å bli fantastisk :jippi: Tre tette - de blir SØSKEN alle tre, ikke en "hale" noen år etter de to første.
Ang jobb... Jeg har utvidet fødselsperm enda, har sagt jeg skal begynne i jobb igjen 1. september :knegg:. Men nå blir jo det bare tull, må nemlig ut i ny perm 3. september :rofl: Jeg har tatt meg ekstrajobb i en matvarekjede, kveldstid. Funker veldig bra for meg. Jeg gleder meg som bare det til den lille kommer :jupp:. Og, nei. Jeg synes ikke jeg frarøver mine 2 småinger noen ting, snarere tvert imot. Det å få søsken er jo en berikelse.
Lykke til, håper du fikk noen råd en eller annen vei fra meg :klemmer:
Lykke til, vil tro alt order seg til det gode for dere. :lykke:
Dette går så fint så! Man treng absolutt ikkje fast jobb for å få foreldrepengar, og to år mellom kvar er jo -etter mitt syn -perfekt aldersforskjell! Eg har sjølv valgt det, ventar no min nr. 3, og fekk dei to første -som deg -i 05 og 07.
Ser for meg at dei får stor glede av kvarandre, og at vi kortar med på småbarnstida med nokre år ved å få dei tett. Er verre å byrje på`an igjen når nr.2 er byrja å sove lenge, og ein har vendt seg til livet uten små barn igjen.
Nei, eg trur dette kjem til å gå kjempefint! Og kven sa at denne ungen dykkar også kjem til å få kolikk? Sjansen for det er vel heller ganske liten! ;)
Lucifine
28-04-2009, 18:56
Jeg tror dette kommer til å ordne seg straks sjokket gir seg og dere begynner å tenke litt praktisk.. Spesielt siden dere ønsker dere flere barn nå kommer underet litt før en hadde tenkt kanskje, men den er på vei likefullt.
Kjenner meg ørelitegranne misunnelig altså..
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.