PDA

Vis full versjon : Elipsemaskin og bekkenløsning

kissa
15-04-2009, 18:53
Lurer på om noen av dere erfarne damer har testet eller hørt om noen som har brukt elipsemaskin under graviditet med bekkenløsning av mild grad?
Jeg har (forhåpentligvis..) ristet av meg den verste kvalmen, og kiloene har sneket seg på i rekordfart siden jeg har måttet spise for å holde kvalmen unna, så nå har jeg lyst å trene moderat.
Har en elipsemaskin stående (...med myyye støv:humre:) på soverommet, og den brukte jeg flittig etter at dokka kom.

Da hadde jeg hatt plager med bekkenet i svangerskapet, men det funket bra da altså.

Men, nå har jeg allerede begynt å få plager med bekkenet, og lurer på om det er lurt å trene på maskinen igjen:hm:

Begynte på bassengtrening for gravide og skal gå 2 dager i uka, men trenger mer trening føler jeg.
Orker ikke få på flere kg enn nødvendig:noia:

Ragnhild79
15-04-2009, 19:25
Jeg har ikke ellipsemaskin, men stepmaskin, og den bruker jeg masse nå! Faktisk gir den mindre plager for meg enn å gå en kort tur. Jeg kan trene nokså hardt så lenge jeg gjør det som intervalltrening, og får ikke mer plager etter dette enn av andre ting man må gjøre i hverdagen. Men jeg blir naturlig nok sliten og trenger hvile etter en treningsøkt, mer enn når jeg ikke var gravid. Viktig å da lytte til kroppen og ikke presse seg til å vaske gulv eller lignende... Da blir det desto verre om jeg er sliten etter trening på forhånd.

Så lenge du ikke har tydelige plager av en bestemt aktivitet underveis eller etterpå, vil jeg tro at jo mer man orker og kan styrke muskulaturen med den aktiviteten, jo bedre er det.

Ellers, om du savner treningsmuligheter, så er det sterkt anbefalt å gjøre rygg- bekken- og mageøvelser for gravide på en treningsmatte hjemme. Det har hjulpet meg mye etter jeg begynte å få ryggplager, og forebygger at det eskalerer også. Lykke til med trening!

Juno84
16-04-2009, 10:23
Jeg er ny i "bekkenplage-verdenen" så jeg er ingen ekspert, men jeg har fått veldig vondt i det siste, og var derfor hos en veldig flink og erfaren jordmor i går. Hun sa jeg måtte holde meg LANGT unna langgrenn (som visstnok var det verste man kunne gjøre) og lignende bevegelser. Med det mente hun slike lange, glidende bevegelser, så dermed høres ikke ellipsemaskin ut som det gunstigste. Min jordmor sa at mye trening var bra, men at en bør fokusere på å holde bekkenet stabilt under øvelsene.