PDA

Vis full versjon : Samtale om fødselsangst og fødemåte

Småen og Nurket
10-04-2003, 17:36
Skal på samtale med overlege på Ullevål den 28.04.03 og gruer meg ganske masse.Noen som vet hva som blir tatt opp under en slik samtale?
Det er to grunner til at jeg skal dit:
1.fødselsangst
2.Er så liten at det er mulig jeg ikke kan føde normalt

Mrs T
10-04-2003, 17:39
Heisann.

Ville bare si noe om meg selv her...
Fødsels angst hadde jeg også med min første, og det er godt å få snakket om det.

Hvor liten er du? Jeg er 152 cm og jeg har født alle min normalt. Det er vel heller snakk om hvor stort bekkenet er, tror jeg....

Ønsker deg uansett lykke til med samtalen.

Småen og Nurket
10-04-2003, 17:40
Er 155,og det var bækkenet jeg mente :D
De skal sjekke om bækeknet mitt er stort nok i forhold til babyen...

Nuggett
10-04-2003, 18:00
Jeg var nettopp til samtale hos jordmor på Bærum Sykehus. Var også der pga fødselsangst.

Ble selvfølgelig ikke "kurert", men det hadde jeg ikke ventet heller, men jeg har faktisk roet meg noe etter samtalen - utrolig nok. Det begynte med at hun spurte meg om hva jeg var redd for og hvorfor. Etter at jeg hadde sagt mitt, så begynte hun å fortelle om hvordan jordmødrene der arbeider. Hun fortalte også at de tok spesielle hensyn til de som har fødselsangst. Hun noterte masse av det jeg sa. Hun hadde kjempegod tid, og pratet og forklarte masse. Snakket vel sammen i omtrent 1.5 time. Samboer var også med, men han satt bare å hørte på.

Etter samtalen ba jeg om å få en liten omvisning på føden. Fikk se badet og fødestuen. Det var viktig for meg. Nå vet jeg hvor jeg skal være, og kan bearbeide de visuelle inntrykkene på forhånd. Badet var ikke som jeg hadde forventet, og det var heller ikke fødestuen. Syntes egentlig rommene var små og trange - men så har jeg jo ingen ting å sammenligne med heller da.

Lykke til med samtalen din på Ullevål.

Selv ble jeg positivt overrasket over utfallet av min samtale.
Men... ikke forvent for mye med én gang. Det tar ofte noen dager å bearbeide inntrykkene.

Filifjonk
11-04-2003, 12:45
Har du alvorlig fødselsangst kan det være at du blir tilbudt flere samtaler. Jeg sliter med fødselsangt selv og skal fra 6 måned gå til terapi hos JM på SIR. Det blir antagelig flere samtaler fordi jeg nok ikke blir "kurert" av ren informasjon. Er flergangsfødene og vet hva jeg går til.. det er det som er mitt problem.