PDA

Vis full versjon : "Besvimte" i køa på Mega

LilleNuff
10-04-2003, 23:23
Køa på Mega var lang, det var masse folk og det var varmt. Jeg stod midt i. Plutselig begynte det å svartne. Bare litt, og jeg håpet det ikke ble verre. Men det ble det. Det gikk ikke fort, men det gjorde ikke den hel**tes køa heller. Jeg prøvde å kikke bort på kassadama. "Å nei", tenkte jeg. "Det er den hersens gamle dama, som gjør ting så treeeeeeeeeeeeeegt".

Ting ble svartere og svartere, og køa stod fortsatt stille. Jeg kikket på nytt mot dama. Hun var borte! Jeg ble forbannet, samtidig som jeg var redd. Jeg så så vidt tingene foran meg. Jeg kikket ned og håpet ingen så at noe var galt med meg.

Heldigvis hadde jeg med meg Tiril som satt i vogna, så jeg tviholdt på den i tilfelle jeg blacka ut. I den ene hånda hadde jeg også pengboka, bankkortet og Coop-kortet. Jeg tenkte jeg måtte legge det i handlekurven. Jeg så kurven så vidt, selv om den stod rett foran meg, plassert oppå skjermen på vogna. Jeg slapp tingene og håpet de traff... Det gjorde de heldigvis.

Etter en lang stund, gikk det gradvis over. Jeg var dritsvett og trodde jeg hadde tisset på meg :gal:. Det hadde jeg heldigvis ikke. Hehe.

Det må sies at jeg hadde det sånn da jeg gikk med Tiril også, så jeg visste hvordan det utløp seg. Men i.o.m. at jeg var blant folk og i kø, var det ekstra jævlig. Det skjer når jeg er på plasser det er mye folk og det er varmt.

Jeg gikk deretter bort til jordmora for jeg visste hun hadde kontortid da. Der fikk jeg legge meg ned, men hun hadde ikke mye informasjon å komme med. Grr. Jeg gleder meg til jeg skal til legen. Kanskje jeg får vite litt mer der.

Det har jo helt sikkert med at jeg ikke har nok jern i kroppen, og i dag begynte jeg å ta Ferro-Retard 100mg, så jeg håper jeg blir bedre. Jeg har bare ferritin: 9 nå.

Er det noen som har opplevd noe lignende???

Rusken
10-04-2003, 23:34
Jeg besvimte hos fysioterapeuten min!!:uff:

Hun masserte noen knuter i nakke, så reiste jeg meg sakte opp og skulle gjøre noen øvelser på gulvet! Det begynte å prikke foran øynene mine, lyden ble mer og mer fjern og jeg ble veldig svimmel. Sa at nå svimler jeg, satte meg på kanten av benken og regelrett datt bakover!! Kjapp som fysioterapeuten var, grep hun fatt i bena mine slik at jeg ble svingt til siden og landet i benkens lengderetning og ikke på tvers (hadde vært litt av et syn...)! Hun holdt bena mine høyt, jeg var dritkvalm, og lyder var svært fjern. Kom meg etter noen minutter, men herlighet for en ekkel opplevelse. Håper jeg ALDRI opplever noe slikt igjen!! Var skikkelig rar i hodet og kroppen hele dagen etter dette skjedde. Husker ikke hvor mange ukene jeg var på vei, men det har heldigvis ikke skjedd siden!

Håper det ikke skjer med deg igjen! Lykke til!

Tidl. bruker
11-04-2003, 00:14
Dette er helt vanlig. Det er økningen i blodvolum, litt urolig blodtrykk etc som gjør det. Altså vanlige endringer i kroppen pga sv.skapet.

Om du har lav blodprosent blir det verre(men en kan få det ofte selv om blodprosenten er ok også), men ferritinnivået spiller egentlig ikke så stor rolle i forhold til dette. Blodprosenten er det som har betydning i forhold til hvor godt blodet ditt greier å få med seg oksygen rundt i kroppen, ferritinen er jernlageret. Om jernlageret er lite har kroppen lite å gå på når den skal lage mer røde blodlegemer. Spesielt er det kritisk om du får store blødninger f.eks i forbindelse med en fødsel, det vil da ta lenger tid for kroppen å få opp blodprosenten igjen hvis ferritinnivået er lavt. ( I hvertfall er det denne forklaringen jeg har fått av lege ang. betydningen av ferritinnivå i forhold til blodprosent.)

Jeg pleier ha slike svimmelhetsanfall innimellom fra starten av og i hvertfall ut til midten av hvert sv.skap. Når jeg får det bøyer jeg meg ned/setter meg på huk eller noe slik at hjernen får det oksygenet den trenger og da går det ganske kjapt over. I butikken med handlevogna er det greit å lene seg fram og legge panna på håndtaket, ser litt snodig ut ja, men det funker.

Magedutti
11-04-2003, 00:38
Jeg har klart å la være å besvime,men jeg har måttet sette meg ned på mange rare plasser ja for å unngå det!! :uff:

Blodtrykksfall kalte legen min det.