PDA

Vis full versjon : Bekkenløsning og smertestillende.

Charls04
27-04-2009, 19:10
Jeg har nok fått bekkenløsning og har mye smerter for tiden. Det skal ikke mye til før jeg må gi opp både vasking av gulver og gåturer.
Men det jeg lurer på er, hva skjer nå? Hva vil antagelig legen anbefale, skal jeg gå til kiropraktor, får jeg smertestillende?

Jeg lurer også på om jeg skal ta kontakt med kiropraktor direkte, eller om det er lurt å gå via legen først kanskje?

Matvrak
27-04-2009, 19:15
Jeg ville tro legen henviste deg til fysioterapi, hvis du har bekkenløsning har du rett på gratis behandling. Jeg har nettopp begynt hos fysio pga bekkenløsning. Jeg har blitt anbefalt å unngå det som gjør vondt i så stor grad som mulig, og selv om ikke dette er lett bestandig er det veldig viktig. Ta små skritt, omtrent som om du har på et trangt skjørt, ta begge beina ut av senga eller bilen samtidig, sov med pute mellom beina om natta osv. Ikke provoser det når det er vondt, da sier kroppen fra om at du må ta pause. Smertestillende er ikke så lurt hvis du da fortsetter med det som var vondt, for du kan få permanente skader da. Men hvis du setter deg eller legger deg og slapper av kan du godt ta en paracet eller to for å ta bort vondtene skulle jeg tro.

Lykke til!

Luttan
27-04-2009, 19:17
Jeg vil anbefale deg å gå til legen din og snakke om dette. Det finnes mange gode behandlinger, det er ikke sikkert kiropraktor er det beste. Selv har jeg mest nytte av manuellterapeut. :)

Når det gjelder smertestillende, har jeg aldri i mine tre svangerskap brukt det når det gjelder bekkenløsning. Det føles ikke noe særlig nødvendig, for det vil jo aldri ta bort årsaken til at jeg har vondt, og det vil i beste fall bare lindre en liten tid. Og jeg tror ikke det er bra med noe særlig smertestillende når man går gravid, men det er min personlige mening.

For min del hjelper litt behandling med massasje og det at jeg hviler meg og ikke belaster bekkenet så jeg får unødig vondt. Og jeg har vært nøye på å ikke overbelaste, derfor har jeg heller ikke hatt bekkenplager etter svangerskapene de to første gangene. Nå ligger jeg på sofaen, jeg kan nesten ikke gå og jeg kommer meg ikke opp i andre etasje i huset vårt. Jeg kan ikke bære ungene mine, og jeg kan ikke gå tur, sykle eller løpe rundt her. Men jeg føler allikevel at det jeg KAN gjøre er å lytte til kroppen min, gjøre ting som er bra for meg og tenke at dette går over, jeg må bare ruge ferdig først. :)

Ta det opp med legen din, det er viktig at legen vet at du strever med bekkenet. Og pass godt på deg selv!

Smula
27-04-2009, 20:19
Jeg trengte ikke henvisning til manuell terapeut, men usikker på om du må ha det til kiropraktor. Smertestillende er det liten vits i, du bør heller forsøke unngå de aktivitetene som gir deg vondt. Lettere sagt enn gjort, men jeg hadde invalidiserende bekkenløsning da jeg var gravid med lillebror, og det er absolutt ikke noe å trakte etter. Så lytt til kroppens signaler, får du mer vondt enn vanlig så har du mest sannsynlig gjort noe bekkenet ikke liker. Det kan være så mangt, for min del holder det med ett par minutter på butikkgulv før jeg får virkelig store vansker med å bevege på meg. Så finn ut hva som gir deg smerte, og forsøk om du kan unngå det i størst mulig grad i tiden fremover. Bekkensmerter SKAL man ta hensyn til, det har absolutt ingen hensikt å presse seg selv her.

Charls04
28-04-2009, 00:43
Tusen takk for gode svar Matvrak, Luttan og Smula :klemme:
Dere har masse gode råd som jeg skal følge, også skal jeg ta det opp med legen og se hva han har å si. Men det er greit å høre med dere først, for legen min tar noen merkelige avgjørelser av og til, og da er det noen ganger bedre å ta saken i egne hender. Men nå vet jeg hva som er vanlig og da kan jeg jo ta opp dette med ham :jupp:

Thilde
28-04-2009, 08:33
Jeg sliter også med bekkenløsning, og går til fysioterapeut. Skal dit i dag. Hun kommer til å lage et treningsprogram for meg, som jeg må gjennomføre hjemme mellom behandlingene.

Man bør trene støttemuskulaturen i magen/ryggen og gjøre knipeøvelser for å trene bekkenbunnen. Men treningen skal IKKE gjøre vondt. Da skal man heller prøve med mindre belastning. Hvis man først "setter på" støttemusklene/bekkenbunnen før man gjør en anstrengende bevegelse, er det mindre sjanse for at det gjør vondt.

Jeg sover med en stor pute mellom bena. Fysioterapeuten sa at puten helst skal gå helt fra knærne og ned til anklene, ikke bare mellom knærne. En vanlig hodepute blir litt liten.

Hvis du har bekkenløsning som innebærer problemer med å gå, får du gratis behandling hos fysioterapeut. Men jeg måtte ha henvisning fra legen. Legen undersøkte meg ikke, jeg bare sa at jeg hadde vondt, og ba om henvisning til fysio.

litjpia2
28-04-2009, 10:10
Nå vet ikke jeg hvor i landet du bor. Men i Trondheim er det en veldig flink fysioterapeut som har hjulpet meg mye. Han er også utdannet innen akupunktur.
Han kunne ved å se på hvordan jeg sto si hvor smertene satt. Jeg merket det like etter at jeg ble gravid at noe var på gang. Men etter noen timer hos han, lært noen teknikker for hvordan jeg skal gå, kjøp av MBT sko som har fungert helt fantastisk, Ja så har jeg klart å holde det i sjakk. Dvs de smertene jeg merket i starten av svangerskapet nå nr 2 er borte.

Og jeg hadde skikkelig bekkenløsning med nr 1 i 2007, måtte til og med fram med krykkene den gang.

Du bør være forsiktig med å vaske gulv og støvsuge om du har bekkenløsning. Det er noen av de " værste " bevegelsene man kan gjøre når man har bekkenløsning. Ihvertfall ifølge min gamle jordmor jeg gikk hos med nr 1.

Så anbefaler deg å finne en seriøs fysio som kan massere deg og sette nåler.

Charls04
28-04-2009, 10:42
Tusen takk for råd Thilde og litjpia :klem:

Du bør være forsiktig med å vaske gulv og støvsuge om du har bekkenløsning. Det er noen av de " værste " bevegelsene man kan gjøre når man har bekkenløsning.
Ja, det må jeg si at jeg merket godt. Mopping av gulv er tydeligvis noe jeg ikke kan gjøre lenger. Det får bli mannens jobb fremover :jupp:

Jeg har faktisk en akupuktør som også er fysioterapeut rett nedi gata her, så det skal jeg se litt nærmere på.

tessa78
28-04-2009, 11:06
Mange gode tips her.
Jeg også sliter med bekkenløsning, og går til fysioterapeut. Ble henvist av legen,- så det er gratis.
Min fysio driver også litt mer kineso-teiping, og det hjelper meg endel :glis: Ikke så mye at jeg fungerer optimalt akkurat, og gåturer, shopping og vasking har jeg måttet gi opp, men det hjelper så mye at jeg iallefall kan ta meg en tur på butikken og et par timer på jobb innimellom...

Lykke til!

Millis
05-05-2009, 19:11
beklager at jeg kaprer tråden din litt her, men jeg må betale egenandel på 115kr hver gang jeg går til fysioterapaut. og jeg har henvisning fra legen som sier at jeg har bekkenløsning med gangvansker..??

Thilde
05-05-2009, 21:36
beklager at jeg kaprer tråden din litt her, men jeg må betale egenandel på 115kr hver gang jeg går til fysioterapaut. og jeg har henvisning fra legen som sier at jeg har bekkenløsning med gangvansker..??

Hmm... Min fysioterapeut undersøkte meg, etter at jeg fikk med henvisning fra legen min der det sto at jeg hadde bekkenSMERTER, og hun konstaterte at jeg hadde gangvansker, og derfor hadde krav på å få behandlingen dekket. Hun tok da papirene, og skulle ordne dette med NAV.