PDA

Vis full versjon : Kynnarar..

Zum@
18-05-2009, 10:34
Eg forstår meg igrunnen ikkje heilt på kynnarar... Er dette noko som er farlig, noko ein ikkje helst skal ha? Eller er det berre positivt å ha det?
Eg har heile tida trudd at det berre er bra å ha kynnerar (no tenker eg også på dei som er vonde med litt smerter -ikkje berre dei der magen vert hard uten noko meir).
Har hatt vonde kynnerar i alle mine 3 svangerskap. Dei kan komme uten anstrengelse, når eg sit i ro, når eg ligg i senga. Ofte kjem der ein kynnar viss eg tenker på å få kynnar..:knegg:

Men no ser eg at mange er sjukmeldt fordi dei har kynnerar... Finst der to typar? Ein type som kjem når ein er stressa? Ein annan type som kjem uavhengig av stress? Eg har ikkje tenkt på å nemne kynnarane mine for legen eingong, for føler det er såpass normalt, og at det er livmora som trener seg til fødsel. Eller bør dette nemnast? :vetikke:

jannski
18-05-2009, 10:51
Jeg vet ikke mye om dette - sikkert noen som vet mer, men det jeg vet, er at alle har kynnere, men noen merker dem bedre enn andre, særlig hvsi du har vært gravid før. Jeg trodde man ble sykmeldt dersom kynnerne ble vurdert å være truende i den forstand at man fryktet prematur fødsel.

Len@
18-05-2009, 12:03
Det er normalt med kynnere, men blir de hyppige, regelmessige eller smertefulle (mer enn bare litt ubehag) bør det som regel vurderes om man står i fare for prematur fødsel.
Når det er sagt, så hadd jeg mye mer kynnere enn det som var normalt i mitt første svangerskap, og til tider var de regelmessige, men siden jeg ikke visste hva som var normalt, så nevnte jeg ikke noe på kontrollene. Jeg fødte i uke 37+2, så det ble i alle fall ikke prematurt.

Silla
20-05-2009, 19:35
Det er normalt med kynnere, men blir de hyppige, regelmessige eller smertefulle (mer enn bare litt ubehag) bør det som regel vurderes om man står i fare for prematur fødsel.
Når det er sagt, så hadd jeg mye mer kynnere enn det som var normalt i mitt første svangerskap, og til tider var de regelmessige, men siden jeg ikke visste hva som var normalt, så nevnte jeg ikke noe på kontrollene. Jeg fødte i uke 37+2, så det ble i alle fall ikke prematurt.

Jeg skriver under på denne. Det samme skjedde med meg i første svangerskap, og jeg fødte 37+0. Hadde da hatt masse regelmessige kynnere, ikke vonde heller, men de hadde sletta ut livmorhalsen og laga åpning. Denne gangen har jeg kynnere av og til, men på laaangt nær så ofte som sist, og aldri regelmessige, og ikke noe som helst vondt :snill: