PDA

Vis full versjon : Gbs. Symptomer på oppblomstring?

Bøtta29
26-05-2009, 23:08
Jeg fikk påvist oppblomstring av gruppe B- streptokokker i mitt andre svangerskap. Jeg fikk da antibiotikabehandling.

Nå lurer jeg på om man alltid får symptomer når man får oppblomsting av disse streptokokkene, og hvilken symptomer man eventuelt kan få. Jeg hadde symptomer på dette når jeg hadde oppblomstring sist.

supermammasiv
27-05-2009, 01:16
Jeg hadde oppblomstring sist svangerskap og ble behandlet med antibiotika under graviditeten da. Denne gangen sa legen på sykehuset at de ikke sjekket det før fødselen. Hadde man fått det påvist en gang så hadde man det, og om man sjekket 2 uker før fødsel så kunne man uansett ikke vite om det var oppblomstring under fødsel. Derfor behandlet de ingen før fødsel, men alle som hadde fått det påvist ble behandlet med antibiotika under fødsel.

Så det ble jeg denne gangen, i tillegg til to blodprøver som ble tatt av barnet etter fødsel...

Tror det er forskjellig praksis alt etter hvor man er eller hvilken legen man går til.

sKYTTEN 71
27-05-2009, 20:09
Jeg har ved alle mine tre sv.skap fått påvist GBS og alltid fått gjentagende antibiotikabeh og intravenøst under fødsel.Jeg har i alle sv.skap hatt svikt i livmorh og de har satt GBS i sammenheng med at den svikter,men har skjønt på min lege ved Rikshospitalet at det er blandet teori rundt det at GBS påvirker sv.skapet negativt.Det er derimot utrolig viktig å få intravenøst under fødsel slik at barnet ikke blir smittet.Jeg har nettopp avsluttet en hestekur mot GBS og går hyppig til kontroll på Riksen for å måle livmorhals og sjekker GBS med jevnlig mellomrom.

supermammasiv
27-05-2009, 20:18
Riksen jeg også går på forresten...

sKYTTEN 71
27-05-2009, 20:45
Veldig bra der............Ny sjekk på fredag og er vel mest spent på livmorhalsen min.

Bøtta29
27-05-2009, 21:07
Men har dere ikke merket noe selv til oppblomstring av streptokokkene, brun utflod eller andre symptomer?

Jeg har ikke tatt noen prøver i dette eller forrige svangerskap, men vet at jeg kan få antibiotikabehandling under fødselen. Men så leste jeg nå mange skrekkhistorier om infisert morkake i svangerskapet, fostre som ble smittet før fødsel, tidlig vannavgang, dødfødsel osv. på grunn av gbs.

supermammasiv
28-05-2009, 07:55
Nei jeg har ikke merket noen andre symptomer. Jeg har bare sluttet å lese skrekkhistoriene. Det er så mye som kan gå galt i et svangerskap, når man uansett ikke kan gjøre noe fra eller til så velger jeg å stole på legens avgjørelse og å prøve å ikke tenke på det.

AnnChr
28-05-2009, 08:53
Jeg får ingen symptomer på oppblomstring. GBS er ufarlig for kvinnene som har det, men kan være farlig for barnet under fødselen og gi infeksjon mest sannsynlig innen et døgn etter fødsel.
Legene og jordmødrene i Norge har ingen klare retningslinjer på behandling og oppfølging av GBS og det utføres ulikt på fødeavdeligene her i landet.
Jeg fikk påvist GBS under forrige svangerskap, men ingen har ennå klart å svare meg på hvorfor de testet meg og på føden denne gangen er de totalt uforstående til hele saken. Antagelig fryktet de prematur fødsel og dermed tok prøven som en rutine.
Jeg fikk intravanøst under fødsel og fødte friskt barn.
Denne gangen hadde legen min fått beskjed fra føden om å sende inn en urinprøve for å sjekke oppblomstring i uke 35, men jordmoren min på føden skjønte ikke hvem som hadde bedt om det eller hva de skulle gjøre med resultatet.
Vi har diskutert dette litt frem og tilbake på kontrollene, men jeg har ikke fått rene svar på hva som skjer under fødsel. Ved gynundersøkelse for en uke siden pga mistanke om vannlekkasje tok de en lokalundersøkelse med tanke på streptokokkene, men jeg fikk likevel beskjed om at antibiotika under fødsel ikke ble gitt, før prøveresultatet forelå.
Jeg blir ikke klok på det her og forteller min historie for å forklare rotet som kan oppstå rundt dette her. Kjempe bra at riksen tar dette alvorlig, selv om det er en helt vanlig tilstand som tyve prosent av alle kvinner har. Likevel skummelt at andre sykehus tar så lett på det....Og jeg VET at jeg vil komme til å bråke hardt om barnet mitt blir syk på barsel...:sparke:

supermammasiv
28-05-2009, 11:06
Utrolig at det er så store forskjeller ute å går!!! Er virkelig en sak de burde finne ut av så man slipper å være usikker og å måtte kjempe for den behandlingen man strengt tatt burde ha krav på.

Sist fødte jeg på Ullevåll, og skulle behandles med antibiotika under fødsel da også. Den gang ble det påvist halveis i svangerskapet (aner ikke hvorfor gynekologen min testet...) jeg fikk først en antibiotika pillekur som jeg tok med en gang. Så noterte legen på helsekortet mitt at jeg skulle ha behandling under fødsel også. Det "glemte" de på Ullevåll, så jeg var rimelig forbanna etterpå for å si det sånn. Heldigvis gikk alt helt fint, men det var jo slettes ingen garanti.

Hadde jeg vært deg som har fått det påvist så ville jeg kranglet rimelig mye nå i forkant for at de skulle behandle det under fødselen, og ta hensyn til det ved eventuell vannavgang. Greit at man kan klage i ettertid dersom barnet skal bli sykt, men det kan faktisk bli alvorlig sykt! Og det burde legene være klar over å ta hensyn til.:sinna:

Jeg ble behandlet med antibiotika under fødselen denne gangen og fødte ei frisk og fin jente:jupp: (Ingen behandling eller sjekk om jeg hadde oppblomstring. Har man hatt det en gang har man det alltid, det er bare et spørsmål om oppblomstring eller ikke. Og det kan komme helt plutselig. Sjekker man en uke og ikke har det kan det likevel komme neste uke.)

Ikke meningen å skremme noen, men jeg syns virkelig dette er en alvorlig sak, og det er det mest kostbare vi har det dreier seg om. Der tar man ingen sjanser...

sKYTTEN 71
28-05-2009, 19:12
GBS testing gjøres ikke som noen rutine av gravide har jeg forstått,men har man først fått det påvist i et sv.skap vil man være ekstra obs på det ved et nytt sv.skap.I mitt første sv.skap ble jeg innlagt ved Ullevål med truende fødsel i uke 30 så testen ble nok tatt i den forbindelse siden GBS er svært farlig for premature.Jeg fikk da antibiotika og fødte en frisk gutt i uke 32+5.
Man har ingen symptomer på GBS og er heller ikke farlig for oss,men kan være for barnet.Det smittes imidlertid ikke før vannavgang/fødsel.

*babysyk
28-05-2009, 20:41
Jeg har også forstått det sånn at infeksjonen kan forløpe helt symptomfritt. Forskjellene i utredning og behandling er skremmende og ganske oppsiktsvekkende synes jeg. Min jordmor er fortvilet over at dette ikke jevnt over blir tatt mer alvorlig, og fulgt opp på lik linje som for eksempel utredning for syfilis og diverse prøver man må ta i løpet sv svangerskapet, i følge henne hadde det vært langt nyttigere å utrede og behandle forebygggende mot GBS under fødsel hos de dette er påvist. Mange har GBS, mens bare fåtallet av barna som fødes av mødre med GBS blir smittet- det er bare det at utfallet kan være så vanvittig tragisk for de barna som smittes... Legen min utreder for dette hos de som vil i uke 34 eller noe sånt, og da tas det selvfølgelig hensyn til resultatet under fødselen. Jeg skjønner ikke at noen kan stille spørsmålstegn ved hvorfor prøven er tatt :shock: Selv om dette ikke er noe som foreløpig er tatt på alvor av norske myndigheter, som bestemmer hvilke prøver som skal tas under svangerskap, så skal de jo ikke en jordmor overse en lege eller gynekologs utredning i løpet av svangerskapet :rabla: Er det for eksempel langvarig vannavgang så er sjansen mange ganger større for å overføre smitten til barnet, og når man er klar over infeksjonen på forhånd kan man unngå mange komplikasjoner i forhold til dette!! Hadde det vært meg de hadde fått det påvist hos skulle det blitt ganske månelyst om de ikke behandlet meg under fødsel som de skal gjøre :furie:

Jumpy
28-05-2009, 21:02
Og jeg VET at jeg vil komme til å bråke hardt om barnet mitt blir syk på barsel...:sparke:

Jeg skal love deg at dersom barnet ditt får GBS infkesjon får du andre ting å tenke på enn å finne syndebukker. Men det er veldig greit for alle GBS-bærere å være obs og kjenne til de tidlige tegnene på infeksjon. Ofte blir man jo litt overlatt til seg selv på barsel, og da jeg fødte ett GBS-sykt barn på Riksen i 2005 var ikke jordmødrene spesielt oppmerksomme. (Mildt sagt). Tidlige tegn er slappe barn som sover mye, anstrengt hurtig pusting, varierende temperatur (under og over 37 grader).

Jeg har hatt GBS i begge svangerskap, og fått to syke barn. I begge svangerskapene hadde jeg oppvekst i urin, men det var asymptomatiske urinveisinfeksjoner, og jeg hadde ingen spesielle symptomer. Jeg ble fortalt i svangerskap 2 at jeg skulle være obs på økt kynneraktivitet og økt utflodsmengde, men synes ikke egentlig at jeg hadde det.

Har man fått påvist GBS i urinen i svangerskapet bør man få antibiotika under fødsel, har man bare fått det påvist i skjede/endetarm er det ingen automatikk i dette.

GBS er sinnsykt skummelt og barna kan bli veldig veldig syke veldig fort. Begge mine fikk både blodforgiftning og lungebetennelse. Min førstemann var svært preget av infeksjonen, hadde CRP på 200 og pustet veldig fort og overfladisk. Men hun ble raskt bedre etter at antibiotikabehandling ble påbegynt. Andremann ble kritisk syk til tross for tidlig behandling og lå 4 døgn i oscillerende respirator og det var tøffe tak. :angst:

Bøtta29
28-05-2009, 21:29
Jeg har kanskje vært litt naiv og uvitende som ikke har bedt om antibiotikabehandling under de to forrige fødslene mine, men heldigvis har det gått bra.

Jeg fikk rett og slett sortbrun utflod i mitt andre svangerskap. Jeg skjønte med en gang at dette ikke hadde noe med blod å gjøre. Da jeg nevnte de på kontroll hos legen sa han med en gang at dette var symptom på oppblomstring av disse streptokokkene. Han tok en prøve som viste kraftig oppblomstring. Jeg fikk antibiotika, men han sa ingenting da om at jeg skulle behandles under fødsel. Det er noe jeg selv har plukket opp på nettet senere.

kakklanes
28-05-2009, 21:44
Jeg fikk påvist GBS under andre svangerskap, som urinveisinfeksjon. Ble behandlet med antibiotika to ganger under svangerskapet. Symptomene jeg fikk var sef. sviende vannlating, ekkel lukt, økt kynnere og blødninger. Dette roet seg ned etter behandling. Siste antibiotikakur jeg tok var så tett oppunder fødselen at da ble jeg ikke behandlet.
I det her svangerskapet så blir jeg testet for GBS i urin med jevne mellomrom uten noe nevneverdige utslag. Skal vist bli behandlet med antibiotika under fødsler...hvis de rekker det....(har styrtfødsler)

Jumpy
28-05-2009, 22:20
Jeg fikk rett og slett sortbrun utflod i mitt andre svangerskap. Jeg skjønte med en gang at dette ikke hadde noe med blod å gjøre. Da jeg nevnte de på kontroll hos legen sa han med en gang at dette var symptom på oppblomstring av disse streptokokkene. Han tok en prøve som viste kraftig oppblomstring. Jeg fikk antibiotika, men han sa ingenting da om at jeg skulle behandles under fødsel. Det er noe jeg selv har plukket opp på nettet senere.

Når du sier det, så hadde jeg også det ganske sent i begge svangerskap. Men det ble tolket som gammelt blod, og aldri satt i sammenheng med GBS'en :gruble:

Hvis du har hatt så kraftige oppblomstringsprøver bør du behandles under fødsel. Men det viktig å være oppmerksom ved når vannet går, ved mistenkt fostervannslekkasje og ikke minst dersom du selv utvikler tegn på infeksjon med feber ol.

Tossi
28-05-2009, 23:41
Utrolig at det er så store forskjeller ute å går!!! Er virkelig en sak de burde finne ut av så man slipper å være usikker og å måtte kjempe for den behandlingen man strengt tatt burde ha krav på.
Når det gjelder GBS under svangerskap blir helsepersonell her til lands oppfordret av helsemyndighetene til å følge anbefalingene i kapittelet om GBS (http://www.legeforeningen.no/id/147274.0) i fødselshjelpveilederen til Norsk gynekologisk forening. Dagens anbefalinger har sitt opphav i et utvalg som skulle vurdere de eksisterende anbefalingene for GBS i svangerskapet etter unormalt mange spedbarnsdødsfall pga. GBS første halvår i 2006, men utvalget endte opp med anbefalinger som var temmelig like de som allerede eksisterte.

Ikke alle leger ser like blid på såkalt vill-screening (altså mer eller mindre tilfeldig testing av gravide, f.eks. om de selv ber om det), og ønsker ikke nødvendigvis å gi antibiotikabehandling under fødselen selv om man har fått bakterien påvist om man ikke har en eller flere risikofaktorer i tillegg. Dette er i tråd med hva anbefalingene sier.

Det er imidlertid en del debatt i miljøet om disse rutinene egentlig er gode nok, og når stadig flere leger/sykehus mer eller mindre uoppfordret gir et bedre tilbud enn hva anbefalingene sier, så er det jo ikke til å unngå at landets gravide forstår at mange innen lege- og jordmorstanden faktisk er oppriktig bekymret for GBS, og ikke synes den blir tatt tilstrekkelig på alvor, og dermed blir gravide mer bevisste på hva de synes de bør få av oppfølging og behandling. Så oppstår situasjonen at man får et skille mellom de som får både informasjon og det de ønsker og krever omtrent uten å spørre, mens andre ikke en gang får tilstrekkelig informasjon for å vite hva de bør ønske og kreve...

Jumpy
30-05-2009, 19:29
Det er veldig sant, Tossi. Om det var bingo før hva slags oppfølging man fikk ved GBS-positiv test (og om man i det hele tatt ble testet), så er det nå en mer systematisk forskjellsbehandling ettersom sykehusene har forskjellig praksis, og mange ikke følger anbefalingene, og gir profylakse uansett om den gravide har risikofaktorer.
Jeg er veldig for systematisk screening av alle gravide, og at man må starte der ihvertfall. Identifisere flest mulig bærere (jeg vet at man ikke finner alle siden bakterien kan komme og gå) og vurdere oppfølgingen derfra. Det er mulig man bør lempe på kravene for å få antibiotikaprofylakse under fødsel, men alle kvinner bør vite om de er bærere. Da er mye gjort, og man kan ta mange forholdsregler for å unngå smitte til barnet. Man kunne med dette også sørget for en helhetlig og sannferdig informasjon til alle bærere, og med dette sørget for at alle gravide selv kan ta noen grep og være på vakt.

Jeg hørte at Ullevål pt. gjør en studie på mengden av GBS-antistoffer hos mor og prevalensen av smittede-syke barn. Og jeg har sett at dette er en "gammel" teori, og nevnes ihvertfall i en god del litteratur som en mulig årsak til at noen barn blir syke og andre ikke. Dersom man fortsatt velger en konservativ og tilbakeholdende profylaksepolitikk, men at man utvider ved å ta blodprøver som kan finne gravide GBS-bærere som produserer lite antistoffer hadde dette jo også vært indikasjon for profylakse og da har man sikkert reddet enda flere barn for å bli utsatt for infeksjon.

Ikke vet jeg, men noe bør ihvertfall gjøres slik at alle gravide får det samme tilbudet, og en tryggere oppfølging ift. GBS.