PDA

Vis full versjon : Hvordan kjennes bekkenløsning?

tweeny
04-06-2009, 10:05
Jeg veit hva bekkenløsning er teoretisk sett, men hvordan kjenner man det?

Jeg har hatt verk i den ene hofta fra uke 8, bare svakt, sånn at jeg glemmer det om jeg er veldig opptatt. Har ikke tenkt på dette som noe svangerskapsrelatert i det hele tatt.

På fredag fløy jeg en 1,5 times flytur og da jeg skulle gå ut av flyet kjente det ut som om dene ene hofta hadde "løsnet". Det værket muskulært, fikk støt i nerver rundt området og det føltes som hoftekula ikke gikk skikkelig på plass i leddet.

Nå har det vært sånn siden, det er vondt å lea på seg utover små bevelgelser (rusling). Om jeg sitter med enn 15 min rolig er det helt stivt når jeg reiser meg. Er samme område som har værket siden uke 8.

Området er fra hoftekula på siden til nesten ryggvirvlene i korsryggen.

Er det noen erfarne bekkenløsning-damer der ute som kan hjelpe meg?
Kan det være bekkenløsning?

tessa78
04-06-2009, 12:29
Ja, dette kan nok være bekkenløsning. Iliosacralleddene er leddene mellom halebenet/korsbenet og bekkenet og det er jo her "bekkenløsningen" har sitt utspring. Men om du kjenner smertene akkurat der eller andre steder som er forbundet med disse leddene via muskler etc er veldig individuelt :nemlig:
Selv har jeg hatt mest smerter i hoftene :jupp: og det føles (og er faktisk) som om jeg er konstant støl i alle musklene rundt hofta og i rompa.

Akkurat det du beskriver har jeg også merket, og spesielt etter å ha sittet lenge, eller ligget på den siden som er vond(est).

Musti
04-06-2009, 21:19
Høres ut som bekkenløsning, ja. Kan forveksles med isijas-smerter, men hvis du presser forsiktig på skambenet (forferdelig ord..) og det gjør vondt, er det mest sannsynlig bekkenløsning. En annen måte å sjekke det på, som fysioterapeauten min gjorde, var at jeg lå på en benk, trakk det ene benet opp mot meg og bøyde kneet, mens hun presset forsiktig nedover mot underlaget. Da kjente jeg en ilende smerte som jóg oppover låret og rumpa. Ville dratt til lege og fått henvisning til fysioterapeaut så raskt som mulig om jeg var deg. Jo tidligere du begynner å behandle, jo bedre.

Lea
16-06-2009, 16:52
Dette er nok bekkenløsning ja.Desverre kan det bare være begynnelsen , siden du merket det så tidlig.
Varmtvannstrening for bekkenløsning og manuell terapaut har vært til
utrolig god hjelp for meg:jupp:Lykke til!

jente83
07-07-2009, 16:26
Hmmmmm.....:hm: Da kan det se ut som om det jeg kjente i den ene hoften og i ryggen mellom korsryggen og halebeinet er starten på bekkenløsning...sukk... Hadde håpet på å slippe unna det en stund til. Vet at mamma slet med bekkenløsning i alle tre svangerskapene. Siste gangen brukte hun krykker, i alle fall i deler av svangerskapet. Når er det vanlig å få bekkenløsning? Jeg er nå ca i uke 9 (litt usikker...).