Vis full versjon : Vil vite at alt er ok. Hvordan?
Er veldig nervøs, redd for at noe er galt.
Hvilke muligheter finnes for å sjekke hvordan det står til?
Kan en UL si noe nå? Kan de høre hjertet? Hcg? Vil bare få et lite nyss i hvordan tingenes tilstand er.
Forrige svangerskap fikk jeg UL i uke 7, da så vi tydelig et hjerte som slo. Vil se det samme nå, greier ikke vente hele sommeren får å vite noe.
Rettighetsmessig er det ikke UL før i uke 18, men om det betydelig grunn til bekymring så kan man få henvisning til en tidligere UL. Jordmor/lege lytter etter hjertelyd fra ca uke 12. Hvor strengt regelverket håndheves har jeg inntrykk av at er forskjellig fra kontor til kontor.
Velger man å gå privat kan du få UL akkurat når du selv vil.
En mulighet er å gå til legen å måle hcg, og se hvordan stigningen er mellom målingene. Men jeg veit ikke hvordan det er med regler i forhold til dette, om det er no du kan kreve å få.
Steinbukk-jenta
13-06-2009, 01:04
Hei.
Jeg var på ul når jeg var 4 uker, og da så man fortykket livmorslimhinne. Så var jeg tilbake når jeg var 6 eller 7 uker, og da så vi et bankende hjerte, men det kan også gå litt lenger før dette vises. Begge gangene var innvendig ul.
Jeg får tett oppfølging pga tidligere SA'er og blødninger denne gangen, men vet man kan få ul hvis man er bekymret (hvis legen sender henv.) Ellers så er alternativet å dra på en privat klinikk, eller måle hcg for å se etter stigning.
Det er vanlig å være redd for at noe er galt, og vet hvordan du har det. Hør med legen din om du kan få ul, for det er jo ikke godt å gå og være så bekymret. Masse lykke til :)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.