Vis full versjon : En merkelig og skremmende opplevelse.
Hadde en skremmende opplevelse for noen dager siden. Fikk plutselig flimring foran øynene som gradvis ble verre, før det forsvant etter et kvarters tid. Prøvde å legge meg å lese, men forstod plutselig at det jeg leste ikke gav noen mening. Jeg klarte ikke å forme en fornuftig tanke. Ble redd og tenkte nesten instinktivt på å ringe søsteren min, kjente bare at jeg måtte ha hjelp før tankene mine forsvant såpass at jeg ikke forstod hvordan jeg skulle få sagt fra til noen hva som holdt på å skje. Hun hørte med én gang at noe ikke stemte, jeg snakket som en slag-pasient, hørte meg selv uttale ordene tregt og usammenhengende, fikk ikke til å forme en setning som forklarte hva som skjedde.
Søsteren min kom og kjørte meg til sykehuset hvor de tok test etter test, men ikke kunne finne noe galt, verken med meg eller babyen. Jeg ble heldigvis bedre i løpet av natta. Nevrologen mente neste morgen at det var et migrene-anfall, siden blodpropp kunne utelukkes og jeg reagerte normalt på alle nevrologiske tester. Har ikke hatt migrene før og legen syntes det var litt rart at jeg ikke hadde vondt i hodet som ett av symptomene, bare flimring og tap av språk og rasjonell tenkning.
Så fikk jeg høre av svigerinnen min at hun også hadde hatt en lignende opplevelse under sin graviditet, hvor hun plutselig glemte navnet på folk. Det hadde ikke vart så lenge, så hun gjorde ikke noe med det. Da tenkte jeg at kanskje dette er noe som kan relateres spesielt til graviditet. Har noen andre opplevd noe lignende og kanskje t.o.m. fått en forklaring på hva det kunne skyldes? Vil gjerne finne ut hva som utløste det, så jeg kan unngå det igjen.
Tigerjenta
13-06-2009, 09:33
Jeg opplevde noe liknende da jeg gikk med snuppa. Men ikke så kraftig som det du opplevde. Jeg var på vei på tidligvakt på jobben og plutselig så jeg helt uklart og følte meg helt fjern og ute av stand til å kjøre videre. Men det gikk kjapt over. Tenkte det var noe med øynene, så jeg dro til optikeren, men de fant ingenting galt. Slo meg til ro med det siden jeg var helt fin igjen. Har ikke hatt noen liknende opplevelser siden.
Så hva det kommer av kan jeg ikke svare på, men tror rimelig sikkert at det er svangerskapsrelatert ja :nikker:
Jeg har hatt flere slike type hendelser. Jeg blir svimmel, men på en litt underlig måte. Akkurat som at alt rundt meg er uvirkelig, også når jeg prøver å si noe så kommer det ikke fram ett ord fordi jeg skjønner ingenting. Helt fjern og rar. Litt sånn type flimring foran øynene, og at alt går litt rundt? Det kan ikke ha noe med blodtrykksfall og gjøre da? Jeg har ikke snøring altså, men jeg har aldri opplevd sånn før. Det begynte etter at jeg ble gravid.
Jo, jeg kan godt se for meg at det har noe med blodtrykksfall å gjøre, før graviditeten hadde jeg veldig lavt blodtrykk. Men de sjekket jo det det da jeg kom på sykehuset og da var det helt normalt. Uansett, nå har jeg faktisk hørt om flere som har hatt slike øyeblikk av "bortfall", så jeg føler meg ikke helt alene. :rørt:
silkepels
14-06-2009, 10:17
Jeg mener å huske at noe lignende skjedde med en i den forrige terminklubben min. Skal søke litt her inne og se om jeg finner om hun skrev noe om hendelsen. Da legger jeg i såfall inn en link. Vent litt.
Link 1: http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=229333
Link 2: http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=243544
Tidl. bruker
14-06-2009, 10:49
Dette høres veldig ut som migreneanfall slik jeg hadde det i forrige svangerskap. Jeg har migrene generelt altså, men i svangerskapet hadde jeg MYE heftigere aura (som synsforstyrrelser, nummenhet, kvalme, trøtthet, forvirring og ordkaos, både hver for seg og i en salig blanding)
Det eneste er jo at det vanligvis blir fulgt av en veldig hodepine etterpå, men ikke alltid.
Håper du slippe å oppleve dette flere ganger, det er skremmende og fortvilende mens det står på :stakar:
Dette er jo helt utrolig, har aldri hørt om slike svangerskapsplager. Så bra at det finnes diskusjonsforum som dette, jeg hadde sikkert gått og bekymret meg ennå for det som skjedde om jeg ikke skrev inn her. Leste at migrene-anfall kan utløses av dårlig søvnrytme/kvalitet, og det stemmer veldig bra på meg. Har sovet mye etter det som skjedde, kanskje kroppen prøver å "reparere" seg selv. Nå gleder jeg meg bare til å få klemt ut han jeg går og venter på.
sarahkka
15-06-2009, 12:27
Hadde en skremmende opplevelse for noen dager siden. Fikk plutselig flimring foran øynene som gradvis ble verre, før det forsvant etter et kvarters tid. Prøvde å legge meg å lese, men forstod plutselig at det jeg leste ikke gav noen mening. Jeg klarte ikke å forme en fornuftig tanke. Ble redd og tenkte nesten instinktivt på å ringe søsteren min, kjente bare at jeg måtte ha hjelp før tankene mine forsvant såpass at jeg ikke forstod hvordan jeg skulle få sagt fra til noen hva som holdt på å skje. Hun hørte med én gang at noe ikke stemte, jeg snakket som en slag-pasient, hørte meg selv uttale ordene tregt og usammenhengende, fikk ikke til å forme en setning som forklarte hva som skjedde.
Akkurat det du beskriver her har jeg også opplevd en gang for ca et halvår siden, men det altså før jeg ble gravid. Hele "anfallet" varte i ca en times tid før jeg var helt meg selv igjen. Var på det tidspunktet veldig sliten pga en svært stressende periode på jobben og tolket det dermed som "stress-symptom" og gikk dermed ikke til lege siden det ikke gjentok seg.
Litt godt å høre at jeg ikke er "alene i verden" som har opplevd dette. Håper det går bra med oss alle som har opplevd det og at det ikke gjentar seg :jupp:
Jeg opplevde et par ganger på slutten når jeg gikk gravid med snuppa, og en gang på barsel, en ubehagelig flimring/synsforstyrrelse. Følte meg jo litt rar og svimmel pga synsforstyrrelsene, men ikke noe mer enn det. Gikk over etter 15-30 min, tenker jeg. Kom når jeg begynte å få litt høyt bt og jeg hadde også veldig høyt bt på barsel. Hadde ikke svangerskapsforgiftning så vi vet ikke hva det kom av. Antagelig en kombinert reaksjon av høyt bt og at jeg kanskje var sliten og trett på tidspunktene det kom, mulig litt lavt blodsukker. Var i slik grad at jeg også merket flimringen på øynene når jeg lukket de, til en viss grad, men det gikk over når jeg fikk hvilt litt med øynene igjen/duppet litt. Skremmende - spesiellt ettersom de ikke vet hva det var. Det første som slo meg, var slag, drypp eller noe, men snøvlet ikke og hadde ikke noe gangproblemer eller taleproblemer, selv om det var ekkelt... Eller tenkte at det kunne være forvarsel på migreneanfall, men fikk ikke noe påfølgende hodepine etter dette. Er sjeleglad det ikke kom når jeg kjørte bil, for jeg pendlet et stykke til og fra skole gjennom hele forrige svangerskap, helt til bare 3 uker før Ks'et... Tør ikke tenke på hvordan jeg hadde reagert i 100km/t på E6 og om slike symtomer kom som lyn fra klar himmel, for det kom plutselig og uten forvarsel...
Oi... Leste akkurat linkene som silkepels la ut... Kanskje det var auramigrene uten hodepine jeg hadde? Skummelt var det i allefall. Trodde man alltid fikk hodepine etter aura, men om man ikke MÅ få det, så ble jeg egentlig ganske så sikker på at det var noe slikt jeg hadde korte, milde anfall av...
Håper uansett at jeg ikke får noe slikt i dette svangerskapet for skremmende er det uansett. Og når jeg er så mye alene med datteren min som jeg er og vi nå har laaang vei til både legevakt og sykehus, så kan jeg godt være foruten slike ekle og skumle opplevelser. Ser i allefall at vi er flere som har opplevd dette, så da kan det ikke være så veldig uvanlig heller da, eller?
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.