Vis full versjon : Halsbrann
Har fått skikkelig halsbrann etter jeg ble gravid, hva i all verden kan jeg gjøre for å bli kvitt det? Har aldri hatt det før så kan ingenting om det. Er det noe mat jeg bør holde meg unna som trigger det?
minimarken
17-06-2009, 19:13
hei du - kjedelig med halsbrann altså.
har hatt det i altfor mange uker selv her.....
Det som har hjulpet meg best er Gaviscon kjøpt på apoteket.
Melk er også beroligende.
Ellers har det vært å holde seg unna alt av matvarer som kan trigge halsbrannen: krydder, tomatsaus, sjokolade, brus osv. Du finner selv best ut hvilke matvarer som trigger halsbrannen din.
Masse lykke til videre i svangerskapet :lykke:
Charls04
17-06-2009, 19:18
Jeg synes banan hjelper også :jupp:
Gaviscon er min beste venn. :knegg:
Tidl. bruker
18-06-2009, 15:51
Jeg anbefaler Link tyggetabeletter med frisk mintsmak, fikk de anbefalt på apoteket. Prøvde flytende Garviscon i første sv.sk. og det var helt forferdelig, en tjukk melete melkelignende masse som smakte pyton.:urk: Dette er nå 18-19 år siden så kanskje den er bedre idag siden noen her anbefaler den.
Jeg oppdaget nylig at jeg får halsbrann av sjokolade ellers tror jeg det er litt individuelt hva man reagerer på. Melk er nøytraliserende, hjelper også med mint/peppermynte drops.
snorkfrøken82
18-06-2009, 17:55
Jeg oppdaget nylig at jeg får halsbrann av sjokolade ellers tror jeg det er litt individuelt hva man reagerer på. Melk er nøytraliserende, hjelper også med mint/peppermynte drops.
Drops med mint/peppermynte gir meg faktisk halsbrann, så er nok veldig individuelt hva enn reagerer på ja. Jeg får halsbrann av chips med annen smak enn vanlig salt (popcorn og saltstenger går bra), meste parten av krydder og posemat (lager mat fra "grunnen av" og bruker kun chili og hvitløk som smaksforsterker), lakris, sjokolade, gjærbakst. Tror det er det viktigste, for meg er det beste å forebygge det. Har det først kommet er det j-----. Lovehearts drops hjelper også, mye vann, eller samarin også. Gleden kan vel være siden du ikke er kommet så langt at jeg hadde det fra ca uke 4 til uke 18, etter det har jeg ikke hatt det i det hele tatt, så kanskje det er lys i enden av tunnelen for deg også... :jupp:
Jeg anbefaler Novaliuzid. Flytende form er best, for da slipper man å få tennene fulle av tyggetabletter :)
Jeg fikk halsbrann av sjokolade og løk b.annet i forrige svangerskap. Sikkert mer også, men spesiellt de to tingene.
For meg hjalp lovehearts drops, samarin/nyco, mandler, melk, agurk sånn tålig bra. Hadde ikke noe særlig bedre effekt av syrenøytraliserende tyggetabletter eller flytende heller, og synes jeg blir så ekkel i tennene av de, så det lot jeg være. Passe på å drikke vann og ikke spise for mye til hvert måltid hjalp også.
*roxanne*
18-06-2009, 19:59
Mange får halsbrann av kaffe, det kan hjelpe å kutte ut det. Gavicon har også tyggetabeletter, de funker en stund ihvertfall, men ulempen er jo selfølgelig at de legger seg litt i tenna. :himle:
Tidl. bruker
19-06-2009, 01:37
At tyggetabeletter legger seg i tennene løser jeg med å tygge de med fortennene, der er ingen groper å legge seg i ;)
Er kanskje litt utenfor diskusjonen, men hva er egentlig halsbrann?
Hvilke symptomer har man?
Jeg har to ganger i svangerskapet opplevd et forferdelig ubehag/press i midten rett under brystkassen med stikningsliknende smerter opp mot høyre bryst. Det kommer og går i bølger og varer i noen timer hver gang.
Når det er på det verste gjør det direkte vondt og det er anstrengende å puste normalt. Når det er på det verste gjør det også vondt i kjeven, men jeg har aldri kjent noe i halsen. Det hjelper litt å drikke melk og å rape (klarer ikke å rape på kommando, men de naturlige rapene hjelper). Kan dette også være en form for halsbrann (har aldri hatt det før så ingenting å sammenlikne med) eller er det noe annet?
Er kanskje litt utenfor diskusjonen, men hva er egentlig halsbrann?
Hvilke symptomer har man?
Jeg har to ganger i svangerskapet opplevd et forferdelig ubehag/press i midten rett under brystkassen med stikningsliknende smerter opp mot høyre bryst. Det kommer og går i bølger og varer i noen timer hver gang.
Når det er på det verste gjør det direkte vondt og det er anstrengende å puste normalt. Når det er på det verste gjør det også vondt i kjeven, men jeg har aldri kjent noe i halsen. Det hjelper litt å drikke melk og å rape (klarer ikke å rape på kommando, men de naturlige rapene hjelper). Kan dette også være en form for halsbrann (har aldri hatt det før så ingenting å sammenlikne med) eller er det noe annet?
Halsbrann kommer vel av magesyre som kommer opp i spiserøret. Hvis du har kastet opp noen gang tror jeg du kan kjenne igjen følelsen som kommer etterpå. Det kjennes ut som noe ligger og svir nedi halsen, så det du beskriver tror jeg må være noe annet. :uffda:
Augustbaby
19-06-2009, 20:56
Plages utrolig mye med halsbrann, og Gaviscon i flytende form er min aller aller beste venn for tiden. Prøvde Link tyggetabl, men ble bare kvalm av de og kastet opp flere ganger. I tillegg til at alt satte seg fast på tennene.
Plages mest om natta, og kan ikke legge meg rett etter kveldsmat. Sterkt krydra mat er fyfy for meg, i tillegg til sjokolade og kaffe. Har funnet ut at tyggis hjelper en god del.
Du kan prøv og tenke over hva du spiser og om det fører til at halsbrannen blir verre eller bedre..
Piraja: Har aldri hatt halsbrann før svangerskapet jeg heller, men når du først har fått det, så VET du at det er halsbrann for halsen rett og slett brenner! Det føles som om at det er full flamme i magesekken og oppover spiserøret. En helt grusom opplevelse. Tror kanskje du har noe annet.. MEn hva det er, det vet jeg ikke... :sparke:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.