PDA

Vis full versjon : Leggkramper

Happyhippo
17-06-2009, 23:38
Hjelp- De siste dagene har jeg fått så ømme leggmuskler, har hatt skikkelig vondt når jeg har gått. i kveld våknet jeg av leggkramper, så det er nok der smertene kommer fra. Har hørt at det er en vanlig svangerskapsplage og at det går ann å ta noe tilskudd (sink eller magnesium) for dette. Noen som vet noe om dette og kan hjelpe?

Takknemlig for svar, hilsen Happyhippo :)

snorkfrøken82
18-06-2009, 00:12
Jeg har hatt dette, men har aldri tatt noen spesielle vitaminer for det. Men tar en multivitamin som jeg er rimelig sikker på at inneholder både sink og magnesium da...

Det som hjelper for meg er å strekke ut leggmusklene ganske ofte (iallfall rett før jeg legger meg) og i tillegg å bruke skoskei, å ta på seg sko utløser ofte kramper. I tillegg er det viktig å ikke "stramme" musklene for da blir det verre med en gang. Støttestrømper kan også være til hjelp. Ellers er det bare en naturlig konsekvens av å ha mer blod en vanlig har jeg lest... :jupp:

Charls04
18-06-2009, 10:21
Jeg har blitt anbefalt av akupunktør (i forkant av graviditeten) å ta magnesium for leggkramper. Dette har jeg fortsatt med etter at jeg ble gravid og også sagt i fra til JM at jeg tar dette. Jeg synes det hjelper og JM syntes det var flott at jeg følte det hjalp siden veldig lite tar leggkramper. Så jeg tror det kommer litt an på om du får effekt av det eller ikke.

Det skader jo ikke å prøve, bare en husker å ikke ta for mye. Det anbefalte dagsinntaket av magnesium er 280 mg for kvinner (inkludert ammende og gravide).

*roxanne*
18-06-2009, 20:02
Magnesium skal virke mot kramper i muskler. :jupp: Men vær obs på hvis man spiser mye sukker, så bruker sukkeret opp magnesiumet slik at det ikke virker på krampene. Leste det på en nettside, skal prøve å finne ut hvor....

Risa
18-06-2009, 20:10
I en studie som leger ved Aker og Sykehuset Asker og Bærum gjorde på gravide, ble det ikke vist noen effekt av å bruke magnesium mot leggkramper.

Jeg fikk også leggkramper en stund, men ble kvitt dem da jeg begynte å tøye ut rett før jeg la meg hver kveld. I tillegg droppet jeg å bruke noen sko det var litt hæl på.

kissa
18-06-2009, 20:41
Mangel på kalsium og magnesium kan utløse leggkramper.
Prøv å ta en vitamintablett med dette i et par timer før du legger deg.
Jeg har også hatt god effekt av å puste dypt inn og holde pusten inne et par sekunder før jeg slipper rolig ut igjen. Det funka som bare det i natt når jeg våknet med verdens verste krampe:glis:

Nessie
21-09-2009, 21:12
Ser det her er en gammel tråd, men ville bare gi mitt tips :jupp:
Tror på dette med mineralbrist. Husker ikke helt hvilken vitamin eller mineral som manglade, men det finnes i banan, tror faktisk det er Kalium (K).
Jeg hade masse kramer i benen i begynnelsen av mitt andre svangerskap, men fikk tipset å spise mer banan, og det hjelpte faktisk meg :jupp:

Happyhippo
21-09-2009, 21:23
Jeg har tatt magnesium tabletter og er forresten kvitt leggkrampene for lenge siden. ;) Så det går over :glis: