PDA

Vis full versjon : Anbefalte fødestillinger??

Filifjonk
16-04-2003, 17:12
Av en eller annen grunn har jeg alltid født på ryggen jeg. En gang med benbøyler og håndtak til å holde meg i, og en gang uten slikt luksus. Den siste fødlselen ble hard så jeg vil absolutt prøve en annen føde stilling. Under mine fødsler har jeg hatt kjempe vondt i ryggen og i hoftene (har bekkenløsning). Er det noen som kan anbefale en fødestilling hvor jeg får minst mulig smerter?

Happy
16-04-2003, 19:44
Hvordan du får minst mulig smerter er vel noe du bare må finne ut av selv, når fødselen er i gang ;). Men jeg kan fortelle hva som fungerte greit for meg da jeg fødte sist. Jeg var veldig plaget med nedre del av ryggen og smertene utartet seg slik at jeg først fikk diagnosen bekkenløsning.

Den beste stillingen jeg fant da jeg skulle begynne å presse var knestående i senga, hengende over en saccosekk. Mannen min stod ved hodeenden på senga og holdt i hendene mine når jeg pressa. Syntes dette var en utrolig grei stilling, men komplikasjoner førte til at jeg måtte snu meg når hode var konnet godt ned. Da blei jeg liggende på rygg, uten fotbøyler eller håndtak til å holde i. Syntes jeg fikk mye mindre uttelling på pressene og brukte nok noe lengre tid på å presse på denne måten.

Håper du får muligheten til å prøve ut noen andre stillinger denne gangen Filifjonk :).

Kengu
24-04-2003, 00:25
Det beste er vel å ta fødselen som den kommer, og føde i den stillinga som kjennes best der og da...

Jeg var også plaga med bekkenløsning under svangerskapet, og føde sittende på fødekrakk. Fungere helt supert for meg.

Ann
24-04-2003, 23:31
Vanskelig å vite før man er der. Viktigst å følge hva kroppen forteller deg tror jeg. Det som hjalp meg utrolig mye var å stå i dusjen, litt fremoverbøyd slik at strålen traff på korsryggen. Mine smerter satt hardest der. Brukte varmt varmt vann som lindret mye. Tror også jeg fikk hjelp av tyngdekraften på denne måten, hadde en forholdsvis lett fødsel, 5 timer. Sto i dusjen helt til babyen var på vei ut. Presstiden ble bare 5 min(var 1.gangsfødende) Skal iallefall prøve samme variant denne gangen. Men er veldig åpen for at jeg havner i en seng eller annet dersom det er det som føles riktig der og da. Det sies jo at neste fødsel ikke behøver å ligne forrige :) :)

25+0

Nre77
25-04-2003, 17:32
Forrige gang hadde jeg helt for jæv... bekkenløsning. Hadde planlagt å føde på alle fire, men det ble ikke aktuelt. Klarte ikke å røre på meg. Så jeg ble anbefalt å føde på siden. Lå på siden, med ene benet i en bøyle. Veldig behagelig og problemsfritt for meg, i hvertfall. Har planer om å gjøre det denne gangen også, hvis det lar seg gjøre. Ikke lett å planlegge en fødsel i grunnen. Det skjer det som skjer. Men har snakket med flere, som mener det er best å ligge på siden og føde. Oversiktlig og greit for jordmor også.

Nre 26+5