PDA

Vis full versjon : Fikk ikke henvisning til fysio

Jinte89
28-07-2009, 14:04
Var hos legen i dag ang bekkenløsning, men fikk ikke henvisning til fysio da han mente at det ikke kom til å hjelpe meg. Fikk beskjed om å svømme, så da får jeg vel gjøre det. Er det andre her som svømmer pga bekkenløsning? Hvordan hjelper det på dere?

shute
28-07-2009, 17:46
Vanlig svømming er ikke anbefalt i forhold til bekkenløsning. Sparkebevegelsene feilbelaster bekkenet (verst ved brystsvømming, men også crawl).

Bassengtrening er supert, men da er det øvelser i forhold til bekkenplager.

Mulig du kan henvende deg direkte til en manuellterapeut for behandling selv uten henvisning. Ellers ville jeg kontaktet en lege som vet hva h*n driver med.

Smula
28-07-2009, 18:01
Du trenger ikke henvisning for behandling hos manuellterapeut. Bare ring ned og be om time. Synes det er rart at legen din kan avgjøre at behandling ikke vil ha noen effekt, er han synsk?

snorkfrøken82
28-07-2009, 18:05
Merkelig lege du går til, for at det hjelper så lenge du finner en fysioterapeut som har peiling på bekkenplager er liten tvil om!

Du kan gå til både kiropraktor, manuellterapeut og fysioterapeut uten henvisning. Har du henvisning til manter. og fyster. får du det på egenandelskortet (tak 2), uten henvisning må du betale alt av egen lomme. Kiropraktor må du uansett betale selv. Kiropraktor og manter. kan sykemelde, det kan ikke fysioter. Ellers har jeg prøvd alle deler for div. idrettsskader oppover og går nå til en kjempeflink kiropraktor for bekkenløsning (tror jeg hadde vært lenka til senga for lenge siden viss ikke)! Ingen tvil om at det hjelper, ellers anbefaler jeg sykling, det er kjempegod trening for bekkenet. Svømming er ikke bra med mindre du vet at du har riktig teknikk, men trening og bevegelse i basseng er bra. :jupp:

Smula
28-07-2009, 18:17
Du kan gå til både kiropraktor, manuellterapeut og fysioterapeut uten henvisning. Har du henvisning til manter. og fyster. får du det på egenandelskortet (tak 2), uten henvisning må du betale alt av egen lomme.

Jeg kontaktet manuell terapeuten min uten henvisning, og har aldri betalt så mye som ei krone. Det avgjørende er vel om det er bekkenløsning med gangvansker eller ikke. Er det med gangvansker har man rett på fri behandling i svangerskapet og opp til 6 måneder etter fødsel.

Meiose
28-07-2009, 18:45
Om manuellterapauten mener det kan hjelpe deg er det på en måte han som "henviser" til behandling. Bare ring ett fysiosenter så kan de sikkert hjelpe deg!
Jeg fikk beskjed om at jeg fikk gratis fysio og trening med en gang jeg kjente smertene helt i starten av svangerskapet, så det er kanskje litt varierende hvordan de definerer gangvansker?

Trodde forøvrig det var utenfor enhver tvil at fysioterapi hjelper mot bekkensmerter? :vetikke:

Jinte89
28-07-2009, 19:59
Han legen jeg gikk til i dag er ikke fastlegen min, men jeg kjenner han fra før, og han er av den typen som helst vil ha deg ut døra før du har rukket og komme deg inn. Jeg klarer jo ikke å kjøre bil fordi da "sklir" hofta ut, og det å gå har blitt ett problem for meg. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er grunn nok til å få henvisning. Hvorfor jeg spurte han om henvisning er fordi jeg har ikke råd til å ta det av egen lomme. Jeg skal ringe og sjekke opp med ett fysiosenter og høre om jeg kan få behandling likevel (gratis). Det går jo utover hverdagen min. Jeg fikk faktisk beskjed om å svømme. Han forklarte ikke noe utover det. Blir litt irritert jeg da :mumle:

snorkfrøken82
28-07-2009, 20:25
Jeg kontaktet manuell terapeuten min uten henvisning, og har aldri betalt så mye som ei krone. Det avgjørende er vel om det er bekkenløsning med gangvansker eller ikke. Er det med gangvansker har man rett på fri behandling i svangerskapet og opp til 6 måneder etter fødsel.

Både manuellterapeut, kiropraktor og fastlegen kan skrive denne henvisningen som er avgjørende for at NAV skal dekke behandlingen, men de fleste går vel gjennom legen først. :jupp: Kiropraktor og manter. kan også henvise til fysioterapeut viss de mener dette er bedre for deg.