PDA

Vis full versjon : Første legetimen,

airam
17-04-2003, 15:19
Meg igen...

Mange :???: fra meg. Jeg lurer på hva som skjer på den første legetimen. Jeg skal dit etter påske. Noe jeg må ta med?
Noe jeg må huske på? :bonk:

Takk!
:findag:

Klemmer fra Maria og :baby: (ca 5 uket i mammas mage)

Happy
17-04-2003, 16:33
Ta med urinprøve, det skal du alltid ha med deg på svangerskapskontroller. Ellers er det mange (men ikke alle leger) som utfører en gyn.undersøkelse (GU). Så oppgir man mors og fars adresser, arbeidssted og trosretning, dette er starten på helsekortet som kommer til å følge deg hele svangerskapet. Vider på kortet er det endel helseopplysninger om deg.

Dersom legen din ikke automatisk gir deg diverse brosjyrer/bøker så be om dette. Det er gratis og skal ligge på legekontorene og bli tilbudt alle gravide.

Del vil sansynligvis bli tatt blodprøver av deg også. Til HIV-test (frivillig), blodtypeanalyse, rubella-prøve (antistoffer mot røde hunder) og diverse andre prøver som jeg ikke kommer på. Jernlagret ditt blir også målt og Hb (som de fleste fremdeles kaller blodprosent).

Da kan ikke jeg komme på mer som skjedde på min første kontroll i alle fall :). Husk bare at dette er et TILBUD til deg som gravid, og dersom det er noe du overhode ikke vil (som f.eks GU) så kan du avstå fra dette. Likevel er det å anbefale å følge programmet, det er et fint helsetilbud til alle oss som venter barn!

Lykke til :klem: