PDA

Vis full versjon : Uerfaren, trenger hjelp

TrillJenta
07-09-2002, 17:25
Hei

I dag har kjæresten og jeg vært og tittet på utstyr etc... Men vi har jo ikke peil på hva som lønner seg å ha. Ingen av oss har barn fra før.
Hva er mest viktig av utstyr den første tiden etter fødsel? Når går man over fra det ene til det andre (ang vogn)? Hva med klær? Pose eller ikke pose i vogn (bor i Danmark)?
Trenger vi bærestol, lekegrind, kombivogn, stellebord,vugge?? Hva er mest viktig den første tiden?
Å forresten, skal barnet sove med eller uten pute? På rygg eller mage?

Så usikker jeg er og begynner kanskje å få litt "panikk"..

Håper noen kan hjelpe meg litt!

TrillJenta

Maz
07-09-2002, 19:18
Dette var mange spørsmål og mange emner som det finnes mange meninger om.

Hva med å bruke søkfunksjonen og lete etter diskusjoner på den ekelte tingen du lurer på. Alternativt gå inn på utstyrsdebatten og be om å se alle debatter de siste 30 dager og studer disse.
Jeg tror du får bedre råd på den måten.

Tittei
07-09-2002, 20:18
Kanskje lurt å bruke søk-funksjonen som Maz foreslår.
Men jeg kan jo fortelle litt om mine egne erfaringer, så kanskje du blir litt klokere...?

:???: Hva er mest viktig av utstyr den første tiden etter fødsel?
- Dette brukte vi: Vogn, sprinkelseng, stellebord, badebalje og bilstol. (og vippestol etterhvert)
-Dette bruker vi av stelleutstyr: Libero bleier, Sebamed olje, Sebamed bad og en salve som heter Barnesalve fra apoteket. Engangsvaskekluter fra Libero og våtservietter på tur. Ellers er sånne bomullspads til å fjerne sminke med veldig gode å bruke med vann og litt olje på. De er så myke og gode.

:???: Når går man over fra det ene til det andre (ang vogn)?
- Når barnet kan sitte selv, bytter man gjerne til sportsvogn (ca 6 mnd) Før dette skal de helst ligge helt flatt. Vi kjøpte kombivogn, dvs.vogn med en bag oppi som man kan bære barnet i ellers også. Når barnet blir større tar man bort bagen og vognen fungerer da som en sportsvogn. En slik vogn kan man derfor ha en stund.

:???: Hva med klær?
– Min erfaring: fikk aldri brukt de minste str. da jeg fikk et stort barn. Kjøp minst mulig i str. 50, litt i str. 56 og noe i str. 62. Du trenger ikke så mye.
F.eks: 5-6 bodyer (selv brukte jeg kun dette, synes brillebukser og skjorter til var fryktelig tungvint), et par sparkebukser, to par sokker, en tynn innejakke. Resten ville jeg kjøpt etterhvert. Dette er inneklær, også må du jo ha uteklær i tillegg (spørs når du får barn)

:???: Pose eller ikke pose i vogn (bor i Danmark)?
- Vi kjøpte saueskinnspose. Synes den virker veldig varm og deilig å sitte/ligge i . Vi fikk et vår-barn, så vi har ikke fått prøvd den enda. Ville nok hatt pose i vogna om vinteren ja!

:???: Trenger vi bærestol, lekegrind, kombivogn, stellebord,vugge?
- stellebord, vugge/seng og vogn trenger du. Lekegrind har ikke vi hatt behov for enda (gutten vår er 4 mnd), bare et lite krabbeteppe til å ligge å leke på.

:???: Skal barnet sove med eller uten pute? På rygg eller mage?
- Barnet trenger ikke pute i begynnelsen og de små skal sove på ryggen!
Når de er våkne derimot skal de ligge mye på magen for å trene nakken.

Håper du ble litt klokere. Det er MYE å sette seg inn i, jeg var akkurat like forvirret som deg :bonk:

Lykke til!

RSF
12-09-2002, 18:04
Takker og bukker, Propella!!:)
At ikke noen lager en bok om div. utstyr og innredninger??:uff: