Vis full versjon : fastsetting av termin ?
en som lurer
07-09-2002, 18:08
Velger å legge inn spørsmålet mitt her sånn at jeg kan være anonym en stund til. Hvor tidlig kan man fastsette termin ved hjelp av ultralyd? Hvor mange uker bør jeg være før det er noe poeng i å dra på ultralyd ?
jeg var på første UL når jeg var 8+4 i følge menstermin, dette ble "bekreftet" ved UL. Ny UL når 11+4 sa det sammen, men de forbeholder seg fremdeles retten til å justere på ordinær UL.
På min første UL ( innvendig) så vi kroppen og hjerte som slo men det var for tidlig til å se organer. I uke 12 kan de se flere organer og se etter den berømmelige nakkefolden.
Vet det er folk her som har tatt UL allerede i uke 6. Hvor tidlig det er vits i å ta UL er avhengig av hva du legger i vits i.
Håper svaret var til litt hjelp
en som lurer
08-09-2002, 00:37
Med "vits i" mener jeg at jeg ikke kommer for tidlig til at de klarer å fastsette termin. Privat ultralyd er jo dyrt, så jeg vil jo ikke at det skal være helt bortkastede penger. Det er jo koselig å se at det er "noe" der, men poenget er jo at det skal komme en sånn omtrentlig termindato. Blir litt frustrert over at jeg kan være alt fra 4 til 9 uker gravid.
De skal kunne se forskjell på det, men du får nok ikke fastsatt en eksakt termindato enda. jeg ble sendt til UL, for å finne ut om jeg var 6 uker eller 10 uker på vei, og det de så der stemte med ultralyden når jeg var i uke 18,med avvik av 1 uke.
Månestråle
17-09-2002, 00:21
Hvis jeg har forstått det riktig, beregnes termin kun utfra ul tatt i uke 17-19. Det er pga at fostrene både før og etter den tid har utviklet seg veldig forskjellig og dermed vanskelig å beregne termin. Mens i disse tre ukene er fostrene utviklet veldig jevnt og kan sammenlignes. Jeg var på ul to ganger tidligere, men det var pga tidligere ma + at jeg hadde en blødning i uke 15. Terminen ble satt utfra ul tatt i uke 19.
Klem Månestråle T+5 :) .
Det er som som Månestråle sier ja.
De kan ca si det tidligere men sikkre kan de ikke være før uke 17-19.
Det var ihvertfall det legen sa til meg..
Jeg var på UL i uke 8. Og jeg fikk samme termindato da som jeg gjorde på UL i uke 18.
Ettersom min lege sa så vokser alle fostre likt helt frem til ca. uke 20 - etter det er veksten mer individuell slik at man ikke foretar treminberegning etter det.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.