PDA

Vis full versjon : Kan jeg bruke Corsodyl?

Solan80
14-08-2009, 22:07
Jeg har kronisk halsbetennelse, og som en konsekvens av dette har jeg en stor sprekk i munnhulen (stor nok til å få tuppen av pekefingeren i) Denne kan av og til bli veldig vondt og kommer noe puss/klump-lingnende ut. :mumle:

Jeg har ikke hatt det noe særlig på 2-3 år nå, men siste uka har jeg hatt rimelig vondt. Det hjelper å få ut klumpene, men det mislyktes jeg. Begynte og blø, og "revnet" nok litt.
Har vondt nedover lymfene, spesielt på siden der såret er. Det er vondt å svelge og er vondt helt opp til øret. Begynner bli litt lei nå.

så lurer på om jeg kan bruke CORSODYL som gravid? (skrev feil i overskriften!!!)
Er jo mye alkohol i og siden jeg nok har et rimelig åpent sår der akkurat nå, tenker jeg den kanskje kan trekke inn som om man drikker alkohol eller noe lignende, og påvirke babyen?

Beklager at jeg spør så dumt...:flau:

*Linda*
14-08-2009, 22:18
Dette står i felleskatalogen:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Pga. risiko for påvirkning (tilvenning) av barnet bør etylmorfin bare brukes i terapeutiske doser over korte perioder. Preparatet skal bare brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier mulig risiko. Overgang i morsmelk: Det er ukjent hvor mye av etylmorfin som går over i morsmelk. Det er ikke klarlagt om barn som ammes kan påvirkes. Preparatet skal ikke brukes under amming over lengre tid pga. fare for tilvenning av barnet.

Solan80
14-08-2009, 22:26
Å herregud jeg er fjern!!!
Jeg mener CORSODYL munnskyll!
Er alkohol i men ikke morfin :stønn:

*babysyk
14-08-2009, 22:37
Dette står om corsodyl i felleskatalogen ;)

Graviditet/Amming: Risiko ved bruk under graviditet og amming er liten. Kan brukes under graviditet og amming

Link til siden her:

http://www.felleskatalogen.no/felleskatalogen/?mainpage=/felleskatalogen/show.do%3Ffilename%3D/content/preparat-register/C/Corsodyl_GlaxoSmithKline_83349.html

Dette kan du nok trygt ta :jupp:

Smula
14-08-2009, 22:44
Corsodyl er noe litt annet, ja. Tenkte si at Cosylan ville jeg nok uansett ha styrt unna, jeg blir nemlig litt på en snurr av det, og ville ikke tatt det som gravid. :fnise: Men Corsodyl skal du jo bare skylle munnen med, og det er neppe store mengdene som går i blodbanen selv om du har et sår der. Få rensa såret ditt du, infeksjon og puss er ihvertfall ikke å foretrekke! :klemme:

Veslevips
15-08-2009, 00:21
Ser at overskriften ble feil, men hvis noen er innom og lurer på om de kan ta Cosylan, så er svaret ja, dersom man har skikkelig sterke og langvarige hostekuler (og er etter første trimester). Jeg fikk det utskrevet nå i sommer pga tørrhoste med beskjed om at sånne hostekuler var verre enn Cosylan i "terapeutiske doser". Jeg endte opp med å slippe å ta noe da, men greit å vite uansett. :)