PDA

Vis full versjon : svineinfluensa vaksinen

vesla
20-08-2009, 13:57
ser det skal komme en vaksine.
Jeg er skeptisk til å ta den vaksinen, da man vet lite om den enda.

Men så leste jeg på db.no (se link)
at man har vaksinert med denne influensaen på 70-tallet før og da var det mange bivirkninger som død, lammelse, GBS osv.
Den vaksinen som de lager i dag skal vist være litt annerledes.
Men jeg trodde at svineinfluensaen var en ny type influensa jeg da.....og den ikke hadde vært før....men slik de skriver her i db så har den vært en gang før......
Er det rart man blir litt :rabla::rabla::rabla: media

nei, ikke lett å vite hva man skal tro lengre altså.
tror jeg heller få ta problemstillingen med legen min, evt den dagen man blir syk.

her er linken:
http://www.dagbladet.no/2009/08/20/nyheter/svineinfluensa/innenriks/helse/epidemi/7735364/

vesla
20-08-2009, 14:02
Skal dere ta vaksinen??
Skal deres barn osv få vaksinen???

Jeg er litt skeptisk jeg til nye vaksiner som blir laget fort og som man ikke vet noen ting om bivirkninger av.....

føler meg helt :rabla::rabla::rabla:
media hauser dette opp skikkelig med innslag om ditt og datt, er det rart man blir forvirret.
Er det noen som er lege her inne??? Vil dere evt vaksinere dere selv og barna deres??????

nethe
20-08-2009, 14:09
det er netop blevet besluttet at vaccinere alle gravide i 2. og 3. trimester her i Danmark. Jeg ved ikke hvornår vaccinen kommer, så det er ikke sikkert, at det når at blive aktuelt for mig. Generelt er jeg for at tage de vacciner man kan få.

snorkfrøken82
20-08-2009, 14:24
Jeg er litt skeptisk jeg til nye vaksiner som blir laget fort og som man ikke vet noen ting om bivirkninger av.....

En av legene som var med å produsere vaksinen på 70-tallet i USA har i ettertid sagt at myndighetene fikk beskjed om bivirkningene av vaksinen før den ble tatt i bruk. Likevel valgte de å ikke informere befolkningen om det, og resultatet ble at flere døde av vaksinen enn av influensaen...

Svineinfluensa og fugleinfluensa er forresten ikke uvanlig, men at det sprer seg såpass som denne typen har gjort er mer det uvanlige.

Angående nevrologiske skader sier Fhi følgende om "vanlig" influensavaksine: "Senere undersøkelser har vist at det kan være sammenheng mellom influensavaksine og alvorlige nevrologiske hendelser, men risikoen er meget lav, av størrelsesorden ett tilfelle per en million vaksinerte." Vaksinen mot svineinfluensa i USA i 1976 hadde en helt annen størrelsesorden når det kom til antallet meldte nevrologiske skader.

Sommerdag
21-08-2009, 10:20
Dette er noe jeg og lurer mye på, hva er farligst liksom, sykdommen eller vaksinen....

I dagens VG stod det at halvparten av alle dødsfall pga infulensa A hadde enten bakenforliggende helseplage eller var gravide... Men er det noen som vet eksakt hvor stor risikoen for gravide egentlig er, og er det noen som vet HVORFOR det å være gravid er en risikofaktor??

snorkfrøken82
21-08-2009, 11:19
Svineinfluensa er ikke farligere for gravide enn vanlig influensa i følge leger. Problemet er vel at mange flere gravide kan bli smittet viss det blir en epedemi, enn med vanlig influensa. Man har aldri kommet opp med forskning som viser at influensa er skadelig for verken foster eller mor, hvorfor svineinfluensa skal være verre her enn vanlig influensa er jo ikke så lett å finne svar på. Men dersom man får ekstra sykdommer i tillegg til influensa kan jo de være skadelige.

Har og hørt leger si at man ikke bør ta influensa-medisin som gravid, men heller ta paracet o.l. for å holde feberen nede (høy feber er jo ikke bra for spiren). Så ikke godt å vite hvem man skal høre på liksom...

Sommerdag
21-08-2009, 12:00
Så ikke godt å vite hvem man skal høre på liksom...

Nei det er nettopp det som er så frustrerende!

Men det jeg har lest flere steder er grunnen til at vi er i en risikogruppe er at gravide har større sjanse for å utvikle alvorlig sykdom hvis vi først får den, ikke at vi har større sjanse for å få bli smittet i seg selv.

Sitat fra pandemi.no, for å ta den seriøse kilden først: Gravide er mer utsatt for alvorig sykdom ved smitte av ny influensa A

Også leser man da skremmeartikler i VG av denne typen:
http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=576768

Men jeg skjønner ikke hva det er ved graviditetn som gjør at vi skal ha større risiko for å utvikle komplikasjoner? Er det at lungene har mindre plass når babyen dytter på? Økt blodmengde som forstyrrer? Hva er det liksom... Og hvor mye mer er den økte risikoen?

Slike ting skulle jeg gjerne visst for å hjelpe meg og å velge når det gjelder vaksine eller ei.

snorkfrøken82
21-08-2009, 13:45
Akkurat det skulle jeg også gjerne ha vist. Iallfall ville jeg gjerne ha vist nok til å veie komplikasjoner av sykdommen opp mot bivirkninger av vaksinen. Skjønt siden vaksinen ikke skal prøves ut skikkelig før den kommer på markedet, er det jo umulig å vite hvilke bivirkninger som faktisk er mulig.

Fant denne siden på engelsk om gravide og vanlig influensa, der står det litt om det du lurer på, men jeg skulle gjerne ha vist mer... http://www.marchofdimes.com/pnhec/188_10596.asp I media er det jo skikkelig unøytral skremselspropaganda ovenfor gravide jo...

Jeg mente forresten ikke at gravide lettere blir smittet (selv om noen sier det også), men at dersom det blir en pandemi vil naturlig nok flere gravide også bli smittet, akkurat som flere av den "vanlige" befolkningen også blir det.

4ever
21-08-2009, 15:53
Nå har jeg ikke lest alle linkene dere har lagt inn her. Men forholder meg til folkehelsa og Pandemi.no, som vi også gjør på jobben. (jobber på legekontor)

Hadde akkurat en liten samtale med en av legene i dag ang graviditet og svineinfluensaen.

Generelt vaksinerer man ikke gravide, nettopp fordi at man vet lite om bivirkninger. (dette gjelder alle vaksiner), og spesielt levende vaksiner skal IKKE settes på gravide, da det kan over til fosteret.

Siden denne ikke er godt nok forsket på i forhold til graviditet, anbefaler sjefen min om IKKE å ta denne nye vaksinen. Det som derimot er viktig, er at om en gravid begynner å kjenne symptomene, så skal den med det samme oppsøke legen og få Tamiflu. Den skal være ufarlig, og den virker slik at den går imot bakteriene og hindrer dem i å spre seg noe mye mere enn hva de allerede har gjort. Dette begrenser altså sykdomsbildet, og man blir raskere bedre samt kan unngå de alvorligere ettervirkningene av influensaen.

Men, infromasjonen kan jo endre seg med dagene som kommer, så det gjelder vel i grunnen bare å holde seg oppdatert på anbefalingene som blir gitt.

Reggius
21-08-2009, 17:59
Jeg kommer neppe til å ta vaksina, på tross av at jeg jobber i utsatt yrke. (Barnehage) Jeg føler meg ikke trygg når legemiddelfirmaet fraskriver seg alt ansvaret og staten tar det på seg. Stoler rett og slett ikke på at staten er seg voksen nok i det ansvaret. De har vel til en viss grad vist at det ikke er alltid de tar ansvar, men jobber alt de kan mot de som eventuelt har fått direkte eller seinskader av ulike vaksiner... Så for meg er det uaktuelt nå som jeg er gravid og kanskje ellers også...

MVH Reggius

emin
21-08-2009, 18:12
Jeg kommer heller ikke til å ta vaksina.

Themis
21-08-2009, 18:56
Jeg er også skeptisk til denne vaksinen!
Frustrerende at man ikke kan få et entydig svar for "ekspertene" :roll:

ibi
21-08-2009, 20:45
Jeg er veldig skeptisk til akkurat denne vaksinen og kommer ikke til å la meg vaksineres og kommer heller ikke til å la datteren min få vaksinen. I allefall ikke før den er skikkelig utprøvd.

Lutteli_83
22-08-2009, 01:25
Jeg er også skeptisk til denne vaksinen!
Frustrerende at man ikke kan få et entydig svar for "ekspertene" :roll:

Signerer :nemlig:

vesla
22-08-2009, 16:07
her var det mange gode svar.

jeg kommer heller ikke til å ta vaksinen, det at legemiddelfirmaet fra skriver seg alt ansvaret og sier at staten får ta ansvaret gjør at jeg hvertfall ikke vil ta det. For så stor tro har jeg ikke på staten at de tar ansvar.
De gjør jo ikke det ellers heller, så hvorfor skal de liksom begynne nå???

Er også litt skeptisk til tamiflu, men den har nå i hvertfall hvert på markede lenge den da.

Også hvorfor skal vi gravide bli enda mer dårlig av denne typen enn ved vanlig influensa?????
Man finner jo ikke noe svar i det hele tatt syns jeg.

bank i bordet for at man slipper denne.

Leila
23-08-2009, 14:24
første resultat av testing av vaksina er nå klar:

http://www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php?artid=570610

ibi
23-08-2009, 16:00
Svineinfluensavaksinen; Virker trygg, så langt...

Synes ikke det virket så veldig betryggende jeg, for å være ærlig... :noia:

Et annet aspekt med denne vaksinen som jeg synes er betenkelig, er at den vissnok skal inneholde kvikksølv. Husker ikke hvor jeg fant det, men jeg skal se om jeg får letet det opp igjen.

I norge er kvikksølv i vaksinene forbudt, men det skulle gjøres et unntak når det gjaldt denne vaksinen... :noia: Grunnen; Fordi det var så små mengder. Men altså - mange bekker små...

Det er jo pga kvikksølvinnholdet at man frarådes å spise visse fisketyper fra visse vann for ofte. Og at vi som gravide skal være ekstra forsiktige. Igjen - manne bekker små... Litt her og litt der, da hjelper det ikke om det er små mengder, mener jeg, om man skal gjøre unntak her og der. :noia:

snorkfrøken82
23-08-2009, 19:20
Blir ikke beroliget av den typen testing nei. Man skal prøve den på 6000 personer i ett år. Første testing av gravide skjer i september, men man forventer toppen av sykdomstilfeller i midten av september (i følge smittevernoverlegen her i Bergen iallfall) og skal man vaksinere alle før denne toppen kommer, så er det ikke mye utprøving man får tid til...

En annen ting er at bivirkninger av vaksiner er noe som ofte tar lang tid å oppdage, fordi man kanskje ikke skjønner at det er sammenhengen før en tid etterpå og de er vanskelig å bevise og staten vil derfor ofte avvise evt. erstatningskrav. Av det jeg har lest på nett har det i enkelte tilfeller tatt opp mot fire-fem år før man har oppdaget nevrologiske konsekvenser av vaksiner fordi det begynner så snikende.

Jeg har også lest at vaksinen skal inneholde kvikksølv ja...

Leila
23-08-2009, 19:40
I og med at eg er gravid, så er eg skeptisk til å ta vaksina no, i og med at den ikkje er testa på gravide enda. Men eg synest mange her er overdriver frykten for vaksina litt drygt mykje :)
Hadde eg kun vore asmatikar denne hausten så hadde eg ikkje hatt større betenklighetar med å ta vaksina (og eg skal i alle fall prøve å få mann min til å ta den).
-Det var sikkert kvikksølv i vaksinene eg fekk som unge uansett så

Moonlight
23-08-2009, 20:23
Dere som lurte på dette med sammenheng mellom gravide, og farene...

Hvis man som gravid, tar ett trekk av en røyk så er det som man tar kveletak på babyen...
Hvis man har lungebetennelse feks, så har man problemer nok med å forskyne sin egen kropp med oksygen, og i tillegg skal man forsyne babyen...
Oksygenfrisk blod er superviktig, og forholdene for dette blir jo mye vanskligere om man har feks en lungebetennelse.
Dette gir både mor og barn særdeles ugunstige kår i lengden sånn sett...

Sommerdag
28-08-2009, 20:06
Hvis man har lungebetennelse feks, så har man problemer nok med å forskyne sin egen kropp med oksygen, og i tillegg skal man forsyne babyen...
Oksygenfrisk blod er superviktig, og forholdene for dette blir jo mye vanskligere om man har feks en lungebetennelse.

Dette høres jo ganske så logisk ut i forhold til at det er farlig når man først har utviklet komplikasjoner.

Men det er mest hvorfor man har økt sjanse for å få komplikasjoner i seg selv (hvis man først er blitt smittet) jeg lurer mest på:???:

Også er jeg skeptisk til tamiflu og jeg da, produsenten av den gikk jo og ut og sa de ikke anbefalte den til gravide, med mindre det foreligger vesentlig risiko for henne ved å ikke ta den. Og hvordan vurdere det liksom...

Så jeg vasker hender tiol hele familien, unngår trange og folksomme steder i størst mulig grad, og håper på å slippe å bli smittet i det hele tatt...:kryss: