PDA

Vis full versjon : Barnet mitt har svineinfluensa og jeg er gravid

Fiffi
31-08-2009, 17:00
På pandemi.no står det at dersom man bor med noen som har symptomer på svineinfluensa, og man selv er i risikogruppen, skal man oppsøke lege. Så det har jeg gjort. Men det har ikke mye for seg, for de vil ikke teste barnet for å bekrefte at det er det hun har. De bare tror at det mest sannsynlig er det. Sykehuset har nemlig ikke kapasitet til å ta imot prøver hvis man ikke er i risikogruppen. Gravide er i risikogruppen, men de vil likevel ikke gjøre noe, jeg skal vente til jeg evt. får symptomer. Så hvorfor står det på pandemi.no at man skal oppsøke lege når man bor med noen med symtopmer da? Bare for å høre det de allerede sa over telefon når vi ringte?

Uansett, vekk fra frustrasjon over helsevesen uten kapasitet. Det jeg lurer på er hvilke farer det vil være for fosteret dersom jeg blir smittet. Er det noen som vet dette? Det er sikkert ingen fare for meg, men tenker på babyen inni der. Er det snakk om handicap? Fosterdød? Noen som vet?

Inspira
31-08-2009, 17:36
Sånn jeg har skjønt er det ikke farlig før ved høy feber - noe som jo gjelder uansett type sykdom.

Moonlight
31-08-2009, 17:42
Det er DEG deg er fare for, ikke babyen..
Det fordi immunforsvaret er noe nedsatt, og gravide ser ut til å lettere få komplikasjoner ved influensa enn ikke-gravide.
Type lungebetennelse, og andre sykdommer i luftveiene.
I tillegg er ikke høy feber bra for fosteret, ellers er jo det bra beskyttet sånn sett.

Jeg hadde muligens kontaktet sykehuset jeg, og spurt en avdeling der hvor de har greie på influensaen... andre gravide får jo tilbud om forebyggende medisin, og du får ikke tilbud om NOE?
Det henger jo ikke på greip...

Krev bedre svar, evt be om telefon kontakt med LEGEN fremfor helsesekretæren..

Fiffi
31-08-2009, 22:07
Det er DEG deg er fare for, ikke babyen..
Det fordi immunforsvaret er noe nedsatt, og gravide ser ut til å lettere få komplikasjoner ved influensa enn ikke-gravide.
Type lungebetennelse, og andre sykdommer i luftveiene.
I tillegg er ikke høy feber bra for fosteret, ellers er jo det bra beskyttet sånn sett.

Jeg hadde muligens kontaktet sykehuset jeg, og spurt en avdeling der hvor de har greie på influensaen... andre gravide får jo tilbud om forebyggende medisin, og du får ikke tilbud om NOE?
Det henger jo ikke på greip...

Krev bedre svar, evt be om telefon kontakt med LEGEN fremfor helsesekretæren..

Tusen takk for svar, begge to. Har søkt en del på nett og funnet ut litt. Dessverre får jeg ikke den nyanserte informasjonen der som jeg trenger... Blant annet at det er over 2000 som har dødd av svineinfluensa til nå, og flere gravide. Men det står ingenting om disse allerede hadde svekket immunforsvar eller noen kroniske sykdommer.

Svaret jeg får er at de ikke vil gi forebyggende medisin til gravide fordi det ikke finnes forskning på hvordan dette virker inn på fosteret, dessverre :(

Jeg har snakket med legen, og det virker som de forholder seg til veiledende retningslinjer. Men disse retningslinjene henger ikke sammen med informasjonen på pandemi.no, slik jeg ser det.

Jaja, jeg får bare håpe det går bra med min lille tulle, at hun blir frisk fortere enn svint. Og deretter får jeg håpe at jeg selv ikke blir syk. Takk for svar!

cacasform
31-08-2009, 22:26
Skjønner hva du mener... jeg er veldig redd for å bli smittet selv nå i disse grisetider! :himle:

Jeg trur ikke de vil gi tamiflu til gravide- det har jeg hørt...:sparke: Men er ikke sikker...

Nino
05-09-2009, 16:40
Fiffi, ser det er noen dager siden innlegget startet nå - har ikke sett det før. Jeg er i risikogruppen selvsagt pga. graviditet men også har jeg nedsatt lungekapasitet, så er spesielt i risikogruppen. Men hun jeg sitter 1 meter ifra på jobb hver dag fikk svineinfluensa, og ettersom vi har daglig kontakt og jeg også leste på pandemi.no ringte jeg legen, der jeg snakket en del med han. Jeg hadde ikke feber eller noe, men hadde begynt å føle meg syk som f.eks vond hals, tung i hode, slapp etc. Han sendte umiddelbart resept på nærmeste apotek og ba meg hente disse medisinene relenza i en lav forebyggende dose. Han fortalte jo også dette at de ikke var forsket nok på for gravide, men han mente jo som det også står på pandemi.no at de anbefaler folk i risikogruppen å få forebyggende dose medisin dersom det er sannsynlighet for at de kan ha blitt smittet. Jeg måtte jo veie for og imot her for synes det var veldig skummelt å hive i meg medisiner som ikke er forsket nok på, men etter gode råd og synsing fra terminklubben her inne på SM, bestemte jeg meg for å ta disse medisinene. farene ville blitt større dersom jeg faktisk ble smittet, spesielt pga lunge-greiene mine. Er nå ferdig med min 10-dagers forebyggende dose. Jenta på jobb har vært syk i over 2 uker, og de vurderer nå innleggelse, så må si jeg er glad jeg har tatt disse medisinene.

Men hvordan er det med deg nå? Er barnet ditt blitt frisk? Synes jo det virket rart siden helsedirektoratet anbefaler gravide å ta medisiner at legen din ikke ga deg dette når du faktisk har influensaen i hjemmet ditt.

Fiffi
06-09-2009, 21:46
Fiffi, ser det er noen dager siden innlegget startet nå - har ikke sett det før. Jeg er i risikogruppen selvsagt pga. graviditet men også har jeg nedsatt lungekapasitet, så er spesielt i risikogruppen. Men hun jeg sitter 1 meter ifra på jobb hver dag fikk svineinfluensa, og ettersom vi har daglig kontakt og jeg også leste på pandemi.no ringte jeg legen, der jeg snakket en del med han. Jeg hadde ikke feber eller noe, men hadde begynt å føle meg syk som f.eks vond hals, tung i hode, slapp etc. Han sendte umiddelbart resept på nærmeste apotek og ba meg hente disse medisinene relenza i en lav forebyggende dose. Han fortalte jo også dette at de ikke var forsket nok på for gravide, men han mente jo som det også står på pandemi.no at de anbefaler folk i risikogruppen å få forebyggende dose medisin dersom det er sannsynlighet for at de kan ha blitt smittet. Jeg måtte jo veie for og imot her for synes det var veldig skummelt å hive i meg medisiner som ikke er forsket nok på, men etter gode råd og synsing fra terminklubben her inne på SM, bestemte jeg meg for å ta disse medisinene. farene ville blitt større dersom jeg faktisk ble smittet, spesielt pga lunge-greiene mine. Er nå ferdig med min 10-dagers forebyggende dose. Jenta på jobb har vært syk i over 2 uker, og de vurderer nå innleggelse, så må si jeg er glad jeg har tatt disse medisinene.

Men hvordan er det med deg nå? Er barnet ditt blitt frisk? Synes jo det virket rart siden helsedirektoratet anbefaler gravide å ta medisiner at legen din ikke ga deg dette når du faktisk har influensaen i hjemmet ditt.

Tusen takk for et veldig fint og godt svar!!! Jeg ville nok også gjort som deg, når realiteten er at man selv kan dø begynner det å bli ekkelt. Har du merket noenting etter medisineringen? Vil man få ekstra UL for å se til at alt er bra med den lille?

Min lille er på bedringens vei, og jeg er fremdeles uten symptomer så jeg er ikke så urolig lenger, hverken for henne eller meg/ babyen i magen. Men det er frustrerende at helsepersonell strides sånn når vi føler oss så avhengige av deres vurderinger og råd.

Nino
07-09-2009, 16:06
Tusen takk for et veldig fint og godt svar!!! Jeg ville nok også gjort som deg, når realiteten er at man selv kan dø begynner det å bli ekkelt. Har du merket noenting etter medisineringen? Vil man få ekstra UL for å se til at alt er bra med den lille?

Min lille er på bedringens vei, og jeg er fremdeles uten symptomer så jeg er ikke så urolig lenger, hverken for henne eller meg/ babyen i magen. Men det er frustrerende at helsepersonell strides sånn når vi føler oss så avhengige av deres vurderinger og råd.

Godt å høre at din lille er på bedringens vei og at du er symptomfri...forstod det utifra hun på jobben at smittefaren er så lenge den smittede har feber, så håper du har vært heldig og sluppet unna :klem:

ja nå er jeg ferdig med medisinene jeg gikk på i 10 dager - merket ikke stort til medisinene i det hele tatt, så det var greit:jupp: Får ikke noe ekstra ul eller noe pga det, men jeg skal på ny ul snart pga noe annet, så det er jo litt greit at jeg får sett at alt er flott med den lille. - og som du sier så er det frustrerende at helsepersonell strides sånn, så får håpe vi alle slipper unna dette svineriet! God bedring til din lille!! :)