Vis full versjon : Kan kynnere være farlig?
Happyhippo
01-09-2009, 20:15
Har konstant kynnere hver dag hele tiden mens jeg er på jobb, ca 7 timer hver dag. Når jeg kommer hjem og får lagt meg ned forsvinner de etterhvert.
Kynnerene er til dels smertefulle, og magemuskler og ryggmuskler gjør vondt. Er dette farlig?
Nei, kynnere er ikke farlig, men om du plages såpass mye med det så er det et tegn fra kroppen din om at du må roe tempoet litt. Kanskje en viss prosent sykemelding kan være gunstig for en periode. :nemlig:
Happyhippo
01-09-2009, 20:32
Ja, men sykemld kan jeg ikke, jobber for harde livet for å tjene opp grunnlkag for foreldrepenger under permisjonen. Har 17 arbeidsdager igjen. Så jeg må holde ut litt til. Måtte bare vite om det var farlig. Tusen takk for svar smula :)
Jeg har lært at over 30 kynnere på en dag betyr at man skal roe ned, men er usikker på kilden for dette.
JM sier at det ikke er farlig så lenge det forsvinner når man roer ned tempo. Hvis de blir regelmessige og rytmiske og du ikke klarer å få de til å stoppe (legge deg ned, massere magen, etc) skal du ringe føden.
Kynnere i seg selv, skal være ufarlige, uproduktive og ikke vonde. Om du får kynnere konstant når du jobber og de er vonde, ville jeg tatt det opp med JM eller lege, om ikke annet for å være føre var. Ettersom det gir seg når du kommer hjem fra jobb og får slappet av, kan det være et signal fra kroppen din om at du kanskje bør ta det mer med ro. Pga magen, så får rygg og magemuskler en helt annen belastning, så om du får vondt, så synes jeg det høres ut som du trenger å roe ned, evt få tilrettelagt arbeidsplassen/arbeidsoppgavne eller prøve aktiv/delvis sykemelding. Ikke godt å gå med plagsomme kynnere gjennom en hel arbeidsdag og i tillegg ryggsmerter.
Jeg får også veldig kynnere om jeg stresser mye eller er veldig aktiv. Det kan være ubehagelig, men er ikke vondt. Gir seg når jeg roer ned og slapper av.
Anbefaler deg å ta dette opp med JM eller lege.
Edit: så nå i etterkant at sykemelding ikke var aktuelt for deg. Da vil jeg anbefale deg å få arbeidsgiver til å tilrettelegge arbeidsplassen/arbeidsoppgavene dine for deg den siste tiden.
Jeg har lært at over 30 kynnere på en dag betyr at man skal roe ned, men er usikker på kilden for dette.
JM sier at det ikke er farlig så lenge det forsvinner når man roer ned tempo. Hvis de blir regelmessige og rytmiske og du ikke klarer å få de til å stoppe (legge deg ned, massere magen, etc) skal du ringe føden.
Mener du at man skal massere magen for å få kynnere/rier til å roe seg, eller misforstår jeg nå? For faktisk er det noe av det verste man kan gjøre mtp sammentrekninger i magen. Bestevenninnen min ble innlagt med premature rier i uke 27, og fikk beskjed om at hun ikke måtte stryke på magen eller gjøre noe for å fremprovosere flere sammentrekninger.
Happyhippo
01-09-2009, 20:48
Ok, det skal jeg huske på :jupp:
Mener du at man skal massere magen for å få kynnere/rier til å roe seg, eller misforstår jeg nå? For faktisk er det noe av det verste man kan gjøre mtp sammentrekninger i magen. Bestevenninnen min ble innlagt med premature rier i uke 27, og fikk beskjed om at hun ikke måtte stryke på magen eller gjøre noe for å fremprovosere flere sammentrekninger.
Dette har jeg hørt også. Altså at man kan trigge flere sammentrekninger ved å stryke/massere på magen...
Huff, det blei skikkelig dårlig formulert! JM sa til meg at jeg kunne massere andre steder for å slappe av, ikke direkte på livmoren/sammentrekningen. Eks i siden, på muskelfestene ved ribbein etc. Sagt på en annen måte så var det å prøve avslappelsesteknikker hun tenkte på.
Fugl Fønix
02-09-2009, 13:57
Det er ikke farlig om du blir sykemeldt. Sykemeldingsdager teller mot opptjening.
Happyhippo
02-09-2009, 19:09
Det er ikke farlig om du blir sykemeldt. Sykemeldingsdager teller mot opptjening.
Ja, men jeg har vært sykemeldt 1 år, og da må jeg være i jobb i et halvt år før jeg kan bli sykemeldt igjen :S Og det har jeg ikke enda...:sparke:
amalie26
02-09-2009, 19:23
Ville bare gi deg en klem :klemme:
Tror du skal be om tilrettelegging
~sunshine~
02-09-2009, 19:24
Ja, men jeg har vært sykemeldt 1 år, og da må jeg være i jobb i et halvt år før jeg kan bli sykemeldt igjen :S Og det har jeg ikke enda...:sparke:
Snakk med arbeidsgiveren din og be om tilrettelegging - det har du krav på!
Men hva med graderte svangerskapspenger da? Om legen skriver en søknad for deg der det står du må ta hensyn til kynnerne (man vil jo ikke at barnet skal kommer for tidlig). Svangerskapspenger går ikke utover sykemeldingperioden din. Det skal brukes når det ikke er du som er syk, men at det du gjør i ditt arbeide kan være uheldig/farlig for barnet.
Happyhippo
05-09-2009, 15:05
Jeg fikk endelig summet meg til å snakke med jordmor nå. (Og fikk en haug med spm jeg ikke kunne svare på:sparke: ) Men anyway så mente hun at det ikke var farlig å gå med kynnere som jeg gjør nå, selv om de gjør vondt. Siden det blir borte når jeg hviler, så var det nok ok. Måtte nevne det for legen neste gang jeg skulle på kontroll.
Sommerdag
05-09-2009, 19:50
Synes egentlig det er ett litt rart svar fra jordmor, for kynnere skal ikke gjøre vondt! Og i og med at dine gjør det kan det hende de og påvirker livmorhalsen slik at den flater ut. Du burde i det minste få en sjekk av at den ikke har begynnt å flate ut.
Dessuten høres dette veldig ut som om kroppen din trenger at du tar det mer med ro, selv om du ikke kan sykemelde deg enda skal arbeidsgiver tilrettelegge slik at du kan få muligheten til roligere dager på jobb. Om arbeidsgiver er lite samarbeidsvillig kan legen pålegge dem det i samarbeid med NAV.
Happyhippo
05-09-2009, 19:57
Skal sjekke livmorhalsen om 10 dager, da skal jeg på kontroll. Vet om at jeg burde få tilrettelegging, men jobben får virkelig ikke fatt i folk. Verken vikarer eller søkere til faste stillinger. I bhg vil dette si i praksis at vi ALLTID er for få mennesker på jobb, og at arbeidspresset er mye større enn det burde være. Kommunen jobber hardt med å få folk til bhg, har bla gode lønnsordninger, garantert bhgplass til egne barn osv, så vi får håpe det hjelper.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.