PDA

Vis full versjon : Sammenheng mellom kvalme og jernlager!

Prøvende
10-09-2009, 15:06
Nå har jeg akkurat vært på UL i graviditet nr 3, og jeg vil gjerne dele min klare oppfatning ang sammenhengen mellom jernlager og kvalme i svangerskapet:

:gravid: 1: Jeg kastet opp minst en gang om dagen fra uke 7 til 15:spy:. Var endel svimmel og sovnet ofte på sofaen etter middag for bare å gå opp og legge meg i senga til kvelden. Det viste seg etterhvert at mitt jernlager(både det man må sende inn blodprøve til analyse på og den man tar et stikk i fingeren var veldig lavt. Jeg ble satt på reseptbelagt jerntilskudd som ejg gikk på omtrent hele svangerskapet. Til slutt kom en perfekt liten jente:hjerter:

:gravid: 2: Jeg var påpasselig med å ta mildt jerntilskudd fra planlagt graviditet(pga jeg ammet) og fortsatte med det i begynnelsen av graviditeten. Jeg var kvalm hver dag fra uke 7-14, men oppkast kun en gang. Jernlageret var ok på kontrollene, jeg fortsatte med jerntilskuddhele svangerskapet. Ut kom en perfekt liten gutt.

:gravid: 3: Jeg tok jerntilskudd sporadisk under amming og fra planlagt graviditet, men fikk testet jernlageret dagen etter positiv test. Da var det velddig høyt, og jeg fikk beskjed om å ikke ta mer. Jeg var kvalm fra ca uke 7-14 og kun en gang med oppkast. Ettersom svangerskapet var helt likt med gutten i nr 2, var jeg sikker på at jeg ventet en gutt til, men UL idag viste ganske sikkert en jente:shock::knegg::hjerter:

Min konklusjon blir at jernnivået i blodet spiller en stor rolle når det gjelder hvordan kvalmen fortoner seg i et svangerskap. Å sjekke jernlageret og ta noen piller er en svært enkel "forsikring" mot lammende kvalme:kvalm:

Noen som vet om det er forsket noe på dette forresten?

Smula
10-09-2009, 15:16
Hm, for min del har det faktisk vært omvendt, hvis jeg skal sammenligne ferritin med kvalme. Min ferritin har blitt lavere for hvert svangerskap. Her har jeg hatt aller best ferritin i det første svangerskapet, og det var da jeg var desidert dårligst med hyperemesis (baby var ei jente). Med nummer 2 var ferritin litt lavere enn første gangen, men innenfor referanseområde og helt akseptabelt. Spydde fra uke 6, men aldri mer enn to ganger om dagen. Sluttet med oppkast i uke 17 (baby var gutt). Denne gangen ligger ferritin under referanseområde (jeg har 9 - referanseområdet er på 13-150). Jeg kastet opp fra uke 7, men ikke hver dag. HB pleier dog alltid holde seg stabil på rundt 11 hos meg når jeg er gravid, uavhengig av hva ferritin ligger på.

Spennende å høre om det har noen sammenheng, eller om noen vet om det er forsket noe på. :)

J.A.D.A
10-09-2009, 15:24
Kan godt være det er noe i det :jupp:
Og det skader absolutt ikke å få det sjekket

Men det stemmer ikke for min del...
Har hatt veldig lavt jernlager med begge mine, og også denne gangen.
Har en jente og en gutt, og venter gutt nå.
Blodprosenten (målt i fingeren) har alltid vært "høy og fin" når jeg har vært kvaaaaalm (innlagt alle tre gangene). Men grunnen til at den har vært "høy og fin" er for lite væske i kroppen (dehydrering, blodet blir mer konsentrert = falsk "høy og fin" blodprosent).
Jeg har vært veldig kvalm med alle sammen :spy:

Men nå har jeg hyperemesis, da...Kanskje det blir annerledes :vetikke:
Tror iallefall (dessverre) ikke det har noe å si ang jernlager/blodprosent i det tilfellet...
Men hadde det bare vært så enkelt :glis:

camelia74
10-09-2009, 17:04
Kan ikke se noen klar sammenheng hos meg.

Kastet opp hver dag (som regel bare en gang for dagen) fra uke 9 til uke 20 OG fra uke 25 til uke 36 med første barnet mitt (jente)

Kastet opp tilsvarende hver morgen i ukene 9 til uke 38 med andre barnet mitt (jente født i uke 38)

Kastet opp en eneste gang i tredje svangerskap, og var nesten ikke kvalm (gutt)

Hadde høyt jernlager og blodprosent. Jernlager innenfor normalen (husker ikke tall) blodprosent var ved 1. måling på 14,6, og det er vel i øvre normale skala. Verdiene var lavere for hvert svangerskap, både pga tre ganske tette, og amming.

Det er mulig at det er en sammenheng, og at det hadde slått ut med f.eks enda mer kvalme/oppkast dersom jeg hadde ligget lavt i verdier?
Du kan kanskje gjøre en spørreundersøkelse her? det hadde vært interessant å se utfallet av denne.

Grunnen til at jeg svarer på denne er egentlig at jeg vil påpeke viktigheten i å unngå å ta jerntilskudd dersom det ikke er behov for det.
Har en mann med hemokromatose (sykdom som fører til for høyt opptak av jern), og vet at denne sykdommen er ganske utbredt. Mange har den uten å vite om det. Dersom man lagrer opp for mye jern vil dette lagres i indre organer som lever og hjerte.

Så tipset mitt til andre gravide er: ta jern under svangerskapet ved behov, men sjekk først med en blodprøve om du ligger lavt i verdi.

Ønsker alle et mest mulig:kvalm:-fritt svangerskap

:-)

mertamor
10-09-2009, 17:50
Hei.
Jeg vet ikke om det er noen sammenheng, men.. For min del har jeg vært sporadisk kvalm gjennom svangerskapet. Dvs at jeg kun har vært kvalm en gang i blant. Og det har vært en entydig sammenheng med at disse dagene har jeg vært sliten og ikke tatt hensyn til dette. En gang ble jeg f eks vekt på natten i forbindelse med noe som ikke fungerte som det skulle på jobb. Jeg sto opp og hjalp til så godt jeg kunne og prøvde å komme meg opp for å gå på jobb neste morgen. Resultatet var at jeg var svært kvalm. Jeg var også mye kvalm før jeg ble sykemeldt nå sist, men etter sykemeldingen har kvalmen vært helt borte. Så min teori er at om formen er bra, og man får nok hvile og næring så vil det i hvert fall dempe kvalmen. I så tilfelle kan det jo hende at det at jernlagerne er lave gjør at man blir mer sliten og uopplagt, og at det dermed fører til mer kvalme.

Bare en teori fra meg :)

Myria
11-09-2009, 01:47
Det stemte ikke på meg i allefall. Jeg hadde både lav blodprosent og veldig lavt jernlager, men var aldri kvalm.