PDA

Vis full versjon : Manuellterapi (for oss gravide)

Lita84
15-09-2009, 09:58
Ja, imorgen skaljeg til pers!

Men lurer på hva man kan forvente? Aldri vært hos fysioterapeut eller kiropraktorer eller slike ting..

Hva skal man ha på seg? Skal han ta på meg? :flau: Er symfyseløsning det er snakk om, så det er jo litt..rare plass å ta på :knegg: :rødme: Eller er det bare øvelser og slikt? Kommer man tilbake, eller er det bare en gang?

Har et håp om å kunne gå uten for mye smerter igjen! :tøff: (..er det urealistisk?)

Smula
15-09-2009, 13:03
Jeg pleier ha på meg joggebukse, nytter ikke med noe annet for beina skal jo tøyes og bøyes, i tillegg til at jeg pleier ta noen øvelser i sal etterpå. Kan hende du blir bedt om å ta av deg buksa under behandling, så jeg synes hvertfall det er greit å la blondestringen ligge hjemme. Boksershorts føles hakket bedre når man ligger der, kan man si. :knegg: Han kommer til å ta på deg ja, han skal jo kna musklene dine! Men jeg har aldri opplevd at selve symfysen har blitt knadd på, den er jo så vond at det ville vært ren tortur. Det er mer muskelfester og slikt det går utover.

Du får helt sikkert en ny time til neste behandling, det er lite som kan fikses på en dag, desverre. Om du kan forvente å gå uten smerter skal jeg ikke svare på, men tror ikke jeg ville skrudd opp forhåpningene for mye. For min del har det ikke blitt mindre smerter, men det har hvertfall holdt ting i sjakk.

Lita84
15-09-2009, 13:29
Ojj, takk for detaljert svar! :blomst: Han kommer til å ta på deg ja, han skal jo kna musklene dine! Men det kan jo ikke jeg vite, er jo derfor jeg spør :rødme: Vet ikke hva dem gjør og ikek gjør, jeg :sparke:

Men da skaljeg altså: være nydusja, lete fram en av trusene mine uten hull ( :rofl: ) og barbere legga :nemlig:

Meiose
15-09-2009, 14:35
Jeg må bare fortelle en trusehistorie her! :fnise:
For ganske mange år siden så trusene mine ganske mye bedre ut enn de gjør nå. Truseskuffen besto stort sett av blondestring, så da jeg gjorde meg klar til min første fysiotime måtte jeg rote ganske langt nedi skuffen før jeg fant noe som var litt mer respektabelt. Endte med ei grå tøystringtruse, og i det jeg lå på rygg på benken mens manuellterapauten dytta og dro i beina mine kom jeg på hvorfor jeg ikke brukte den trusa til vanlig; :stønn: Den var altfor lang nedover, så stringen hadde en tendens til å bare henge og slenge ved siden av kjønnsleppene! :blush: :blush:

Så mitt beste tips er å kjøpe ett sett med fysioboksere! :kidoki: Du må nok ligge en del på rygg på benken, og de er glade i å bøye beina opp. Jeg driter litt i det meste nå, men for verdighetens del passer jeg på å skjule mest mulig av kjønnslepper og kjønnshår gitt! :knegg:

Smula
15-09-2009, 16:40
Meiose: :skratte: Det var dagens!! :skratte:

Tjorven ♥
15-09-2009, 16:52
Og så lønner deg seg å ikke komme stressende til timen slik at de må tørke svette av deg før de tar på deg.. :flau: Jeg går til manuellterapi/fysioterapi men det er kun gruppetrening i sal, da har jeg på meg lette klær, reine sokker og sko som ikke stinker tåfis..

Beveren Meiose.. :elsker: Han så sikkert to ganger..

kjempeglad
15-09-2009, 16:54
:knegg:

Var hos min egen fysio i dag for å få knadd opp i musklaturen i nakke\skuldre. Slit veldig med bekkenet for tida, og har ei låsning. Dette ville han prøve å fikse på i dag, og eg vart litt bekymra der eg hadde på meg mi altfor lita utvaska stringtruse:flau:. Men heldigvis, eg slapp å ta av meg buksa!
Guuud ,kor letta eg er for det!! For min fysio er dritkjekk, med nyyydelige grøne auge...Smelt smel smelt..... :Plystre:

Smula
15-09-2009, 17:10
Pleier beholde buksa på jeg også, men når jeg ligger på siden (ryggleie er i grunnen rimelig uaktuelt for meg i disse tider :knegg: ) drar han gjerne ned buksa bare akkurat over baken på meg. Da er det ikke stas med string. :flau:

Lita84
15-09-2009, 17:15
Uff, jeg vet ikke noe om "min" manuellterapeut altså :knegg: verken om han er kjekk eller foretrekker meg med buksa av :knegg:

Vet at det vertfall blir en glad mann (minst) om jeg barberer både her og der, så det er vel verdt det å gjøre det sånn i tilfelle. Heldigvis har jeg parkert alle stringtrusene mine nå i gravidtilstand, se for dere en flodhest med string - ikke særlig lekkert :himle:

Kjenner jeg grugleder meg litt! Hadde vært fantastisk om jeg kunne fått en dag der jeg vertfall klarer å få med meg beina opp i senga og slikt uten å skrike av smerte :knegg: Eller i bilen uten jungelbrøl (jada, har prøvd å sette meg med rumpa først, så ta begge beina inn og slikt, men vi har sååå traaaaaang biiiiiiiiil, og så er det bare jeg som har sertifikat i familien her, så jeg må jo kjøre overalt og hele tida :mumle: ).

Meiose
15-09-2009, 18:24
Gleder meg til rapport i morgen, om han er en bukse-på eller bukse-av-fysio! :rofl:

Lita84
16-09-2009, 15:54
Gleder meg til rapport i morgen, om han er en bukse-på eller bukse-av-fysio! :rofl:

Ikke bare bukse av, men TOPPEN og :flau: Har ikke følt meg så naken på eeeevigheter!! Fram med celulitter og strekkmerker, disseelår og hengerumpe, og stod slik skikkelig lenge og :knegg: Han viste anatomisk dukke, jeg stod ved siden av i undertøyet :sparke: Følte meg skikkelig utilpass av å bli beglodd fra alle vendinger av en eldre mann jeg aldri hsdde møtt før :knegg:

Men veldig fornøyd da, han klemte og dro i armer og ben (tilogmed fingrene? :hm: ). Og "heldigvis" er jeg ikke dum, det er bekkenløsning. Skal tilbake for å lære øvelser og slikt, håper på å få beholde klærne på da :knegg: :noia:

Meiose
16-09-2009, 15:58
Oi, en complete nudity-fysio? :gruble: De er det ikke så mange av. Har vært borti ei sånn jeg også, det er spesielt herlig på vinteren når man er lyserosa. :nemlig:

Aldri så galt at det ikke er godt for noe da, nå får du hjelpa du trenger! :klemme:

Smula
16-09-2009, 16:49
Av med toppen også? Har du bekkenløsning oppi der da?? Steike, skal si han var nøye. :humre:

Tjorven ♥
16-09-2009, 17:03
Sjekket han tennene dine også? :knegg:

Håper at du føler deg bedre nå som du kommer igang med behandlig! :jupp:

Lita84
16-09-2009, 17:21
Av med toppen også? Har du bekkenløsning oppi der da?? Steike, skal si han var nøye. :humre:

Ikke sant? :noia: Stotret "ta av..a-a-alt?" :skremt: Han klemte på ryggvirvlene mine, og dro i armene (søren, glemte å barbere under der :knegg: ), hadde visstnok veldig bevegelige ledd, kanskje han synes det var morsomt? :knegg:

Håper det kommer noe godt ut av det, ja! Ble nesten to uker til jeg får gjennomgang av øvelsene, menmen..Har hatt vondt i 10 uker snart, så holder ut litt til regner jeg med :knegg:

Vet dere om "Bekkenbelte" og symfysebelte er det samme? Eller, symfysiolysebelte tror jeg han kalte det.

Tjorven ♥
16-09-2009, 17:24
Jeg vil tro at det er det samme, fikk prøve bekkenbelte hos fysioterapauten, og helledu så deilig det var å gå med det..

Meiose
16-09-2009, 17:27
Og så koster de "bare" 650 kr. :sukk: Det er sykt dyrt for ett lite stykke elastisk tøy altså!

Tjorven ♥
16-09-2009, 17:29
650kr! :dåne: Kanskje jeg kan ta et par runder med gaffateip i stede.. :gruble:

Meiose
16-09-2009, 17:35
Mhm! Min x-fysio brukte store mengder sportsteip på meg i perioder, funker like bra det egentlig. Bare så jævla tragisk når det skal av! :fornærma: Må barbere beveren først i såfall.. :nemlig:

cholita
16-09-2009, 17:40
Meiose: :knegg:

Jeg har ikke behøvd å ta av toppen, men han har hektet toppen innunder bhen for å se ryggen når jeg bøyer sidelengs.
Så lenge jeg har hatt bukser med plass til tøy og bøy har jeg ikke behøvd å ta av buksa heller. Bare første gangen.

Jeg begynte hos mt to mnd før termin sist, og brukte krykker like lenge.
Greide å holde smertene litt i sjakk, men jeg begynte nok for sent.
Denne gangen begynte jeg ved rundt fire mnd, og med snart fem uker til termin bruker jeg fortsatt ikke krykker og jeg har vært mye bedre til nå.
Men merker det drar seg til nå da, og krykkene ligger klare i bilen.

Lita84
16-09-2009, 17:56
Krysser fingrene for deg denne gangen, Cholita! Hørtes grusomt ut :( Ja, er glad jeg startet såpass "tidlig" (selv om denne mannen mente det ikek var såå lenge igjen :knegg: ).

Bekkenbelte, ja - han sa det kostet 5-600 kr, så det var veldig dyrt. Men anbefalte meg å se om vi hadde et skinnbelte hjemme, og ta det med neste gang - det kunne stabilisere like godt om man strammet godt nok. Så tips til dere :kidoki:

Men klart, Jaffa tape eller sportstape er jo gratis voksing da, så hvorfor ikke :knegg:

:skummelt:

Tjorven ♥
16-09-2009, 18:00
Tenk dere DEN ribba høna etter man river av et par runder sportstape! :iiik:

Bare si i fra om du vil at jeg skal spore av enda flere tråder i fremtiden. :skalbli:

:sorry:

Smula
16-09-2009, 18:56
Jeg ble forsøkt teipet i forrige svangerskap, men det hadde ingen effekt her, desverre. Ikke bekkenbelte heller, for den saks skyld. Men da var jeg rullestolmateriale da, så jeg tror i grunnen amputasjon hadde vært det eneste som hadde funket. Humper rundt på krykkene mine denne gangen også, og har rullestol de aller jævligste dagene, men bekkenbelte fungerer alikevel litt mer enn det gjorde sist. Jeg fikk låne ett gratis av terroristen min, heldigvis!

Lita84
16-09-2009, 19:06
http://www.accesshealth.com.au/sample/218/221/RB1045_1345.jpg

Noe slikt skal det se ut, er det det samem som bekkenbelte?

Godt du fikk låne da, Smula - når det ikek funket, kjipt å kast 600 kr ut av vinduet. Godt du er litt bedre denne gangen da, selv om du er så plaget :klem:

Smula
16-09-2009, 19:09
Ser ut som det sitter litt lavere enn bekkenbeltet mitt, og at det er litt bredere bak enn foran? Det jeg har er liksom en lang rems ekstremt elastisk stoff, med borrelås midt på, og i begge ender. Snurper det rundt hoftene, og strammer så man liksom samler bekkenet. Det hjelper veldig på symfysen også, men jeg har aldri hørt noe annet navn på det enn bekkenbelte. Så litt mer avansert ut det du la ut bilde av der...

Lita84
16-09-2009, 19:13
Er DETTE (http://www.atronda.com/uploads/bekkenbelte.pdf)noe tess...?

Lita84
16-09-2009, 19:14
Ah, da er det kanskje det som jeg ahr lagt ut link til under, Smula?

Smula
16-09-2009, 19:23
Ja, den der er prikk lik beltet jeg har! :jupp:

Meiose
16-09-2009, 19:25
Jeg synes det er ubehagelig over hoftekulene når beltene blir for smale. Har ett altfor smalt, og ett altfor bredt fra før, så jeg kan vel like gjerne spytte i 600 kr til! :knegg:

Tjorven ♥
16-09-2009, 19:44
Det som du la ut link på er helt likt som det jeg prøvde hos fysioen. Det var utrolig deilig å ha på seg, deilig at bekkenet ble presset sammen.

Lita84
16-09-2009, 19:45
Fant noen på finn.no nemlig *vurdere* er jo såpass mange uker igjen at jeg godt vil investere i ett..Om det funker?

Men så sitter mannen min da; "er det noen kliniske studier som beviser.." :knegg: :stønn: Og når jeg sier at bekkenet (stort sett) ikke er bevegelig hos normale mennesker så sier han; "Ja, er det ikke en mening i at det skal være sånn da..?" :knegg: Jeg vet ikke, tror dere jeg vil få hardere fødsel om jeg ikke "lar bekkenet flyte.."? :humre:

Gyda
16-09-2009, 20:25
Er DETTE (http://www.atronda.com/uploads/bekkenbelte.pdf)noe tess...?

Dette er det jeg har kjøpt også. Og jeg anbefaler det, jeg bruker det på små turer hvor jeg våger meg uten krykker. Og det funker altså.
Og så koster de "bare" 650 kr. :sukk: Det er sykt dyrt for ett lite stykke elastisk tøy altså!

Gosjes... Jeg betalte 400,- for bekkenbeltet mitt hos fysioterapauten. Litt mer levelig pris i grunnen.

Lita84
16-09-2009, 20:33
Takk for innspill! Har veldig lyst å investere i ett altså..! Satt jo å sutret og gråt på Søndagen fordi jeg ikke kom meg ut på tur med datteren min, så om det kan få meg ut..? *tenke*

Meiose
16-09-2009, 22:32
Vil absolutt anbefale ett ja! Jeg har ett som ligner på det du la ut link av, men synes som sagt det er litt smalt. Blir mye trykk over hoftekula, og jeg har hatt hofteproblemer i mange år så jeg er vel ikke helt som andre millionærer!
I de periodene jeg ikke er betent bruker jeg det, og jeg føler bokstavelig talt at kroppen skrangler mindre når jeg har det på. :nikker: