PDA

Vis full versjon : Psykolog når man er gravid? som en del av oppfølgingen?

EnEngelOgEnSpire
18-09-2009, 17:07
Jeg har netopp funnet ut at jeg er gravid og kjenner at det er mye tanker i hodet mitt som skulle vært sortert på et skikkelig vis :-/
Mye er redsel og angst siden vi mistet en tilsynelatende frisk gutt på 11 uker i november i fjor..
det jeg lurer på er om jeg har krav på gratis psykologsamtaler som en del av oppfølging i svangerskapet? eller må jeg betale for dette som vanlig uansett??

Millelille
18-09-2009, 17:39
Jeg mener å ha hørt at all nødvendig medisinsk og helsemessig oppfølging i svangerskapet skal være gratis. Det være seg fastlege, jordmor, spesialister (så lenge det på en eller annen måte er relatert til svangerskapet) og fødselshjelp. En psykolog er jo en spesialist, og dine problemer er jo i aller høyeste grad relatert til svangerskapet. Prat med legen din og få en henvisning, eller ta kontakt med helsestasjonen der du bor. Når jeg var gravid forrige gang vet jeg at flere gikk til en psykolog som var tilknyttet helsestasjonen, og dette tilbudet var gratis.

Den psykiske helsen er vel så viktig som den fysiske når man er gravid.

Ønsker deg lykke til videre, og håper du får den hjelpen du trenger. :klem:

emin
18-09-2009, 17:41
Jeg ville kontaktet legen min nå så snart som mulig og tatt opp problemstillingen der.

:klemme: til deg forresten. Om du er den jeg tror du er så forstår jeg veldig godt at du har ambivalente følelser nå.

EnEngelOgEnSpire
18-09-2009, 17:45
Helsestasjonen her har ikke Psykolog tilbud, det har jeg netopp undersøkt..
saken er litt problematisk. for uten at jeg viste det(!!!) skrev gynekologen min en henvisning til psykolog rett før jeg ble gravid (?) må jeg da ha en ny henvisning for at det skal være relatert til svangerskapet, eller kan jeg bare ordne et skriv fra legen om at dette skal være en del av oppfølginga i svangerskapet??