PDA

Vis full versjon : Jeg klør....

Happyhippo
02-10-2009, 22:04
På HELE kroppen, hode, ansikt, armer, bein, mage og rygg. Har allergi/eksem fra før, og det kan godt hende det er ett eller annet utbrudd i anmarsj, så jeg tok en allergitablett. Men så kom jeg på at det er noe som heter svangerskapskløe. Hvordan arter det seg? Er det med utslett? Er det farlig?

Snapplemom
02-10-2009, 23:43
jeg klør på magen :(

C.D
03-10-2009, 00:28
Aner ikke jeg, men tror du finner litt om du søker på nett om det. Har hørt om det jeg og ja.

Tossi
03-10-2009, 08:13
Artikkelen "Svangerskapskløe er oftest - men ikke alltid - ufarlig" (http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1569853) fra Tidsskrift for den norskelægeforening er ganske nyttig :-).

Kort fortalt er svangerskapskløe (Pruritus Gravidarum) kløe uten utslett som oftest opptrer i 2. og 3. trimester. Denne kløen kan (spesielt dersom man klør i håndflatene og under fotsålene) indikere at leveren har trøbbel (intrahepatisk svangerskapskolestase).

Det finnes for øvrig en annen form for svangerskapskløe tidligere kalt PUPPP, nå polymorf svangerskapsdermatose - det indikeres ved et intenst kløende og stort utslett (ofte i strekkmerkene på magen), men uten leverproblematikken.

amalie26
03-10-2009, 08:48
Om det er svangerskapskløe synest jeg synd på deg.
Hadde det selv når jeg gikk gavid med nr 2, og fikk tilslutt kløforbud med mannen. Hadde ikke utslett eller noe andre tegn som skulle tilsi at jeg skulle klø, men her var det likefør jeg blødde fra begge brystene, ikke artig :klemmer:
Ville absolutt nevnt det til legen/JM neste gang du skal på kontroll!

mimzy
03-10-2009, 22:03
huff, jeg skjønner deg godt, hippo:(
Jeg har klødd i flere dager nå, men det er ikke den farlige kløen, har vært og skjekket gallesyre...
Tar 2 polaramin tabletter hver dag, men ingenting hjelper:mumle:
Får ikke sove heller, bare klør

aron07
03-10-2009, 22:42
jeg klør på brystvortene, kan dette også være svangerskapskløe?

mimzy
03-10-2009, 23:00
jeg klør på brystvortene, kan dette også være svangerskapskløe?

er ikke helt sikker...jeg klør overalt ihvertfall

Happyhippo
04-10-2009, 12:32
Jeg klør mindre i perioder nå, det hjalp litt med allergimedisin, så den er funnet frem igjen. Men cheezes, det er plagsomt.:urk: