Vis full versjon : Lavkarbo?
2.gangsmamma!
14-10-2009, 15:02
Jeg har gått ned 25 kilo siden april på EasyLife og forsøker nå å holde meg til lavkarbomat.
Er det noen som har erfaring med dette under svangerskap?
Jeg er forøvrig livredd for å ødelegge den fine vektnedgangen min under svangerskapet..:snill:
Er det noen som har klart å la være å legge på seg under svangerskapet? Jeg har masse å ta av og har en BMI som sier at jeg er helseskadelig overvektig...
Sakl sies at jeg allerede har lagt på meg 2-3 kilo:sparke:, så det lover jo ikke bra!
Først av alt: snakk med legen din før du gjør noe.
Karbohydrater i seg sjølv er ikkje ei nødvendig næringskilde, så teoretisk sett er det ikkje noko i veien for å unngå karbohydratar under graviditeten, MEN - og det er et stort men- det forutsetter at ein får i seg nok av alle andre næringsstoffer, noko som kan vera vanskelig med for stram diett.
Dessuten så er det veldig variabelt kor mykje ein legg på seg som gravid, og ein bør ikkje gå hardt ut for å begrense auken, type slanke seg, både fordi ein då lett får for lite av enkelte næringsstoff, men også fordi at for mykje nedbryting av fett kan føre til frigivning av uheldige stoffer (de aller fleste miljøgifter (type sprøytemiddel mm)er fettløslige og lagres dermed i fettvev i kroppen.) Det viktigste er tross alt at babyen får det den skal, så får en ta alt anna i andre rekke :)
Og til sist, det er god sjanse for at mye av det du legger på deg i kilo er væske, altså kilo du vil miste etterpå uansett.
Ikke noe problem å leve på lavkarbo selv om en er gravid ;)
Men det kommer vel litt an på hvor lavkarbo...
Noe a la Fedon er bra. En skal ikke være i ketose når en er gravid eller ammer. (Pga at det ikke er forsket noe særlig på det...)
Du kan jo lese inne på lavkarbo.no, ligger litt tips og råd der ;)
Jeg lever lavkarbo (Skaldeman/ketolyse) til vanlig, og er over på noe Fedonish nå.
Er ikke overvektig, men legger veeeldig lett på meg av "vanlig" mat (poteter, bakevarer, sukker osv) :stønn:
Moonlight
14-10-2009, 18:21
Fedon er bra.. men ikke ketose nei..
Kos deg :klemme:
Jeg hadde tenkt å følge det, men pga sær matvei nå mens jeg er gravid så går ikke det.. men jeg har klart å ikke gå opp alikevel da :)
2.gangsmamma!
14-10-2009, 20:57
Fedon er bra.. men ikke ketose nei..
Kos deg :klemme:
Jeg hadde tenkt å følge det, men pga sær matvei nå mens jeg er gravid så går ikke det.. men jeg har klart å ikke gå opp alikevel da :)
Ketose er utelukket.
Har du ikke lagt på deg noe?!:jupp:
mm.. eg er berre 28 veker, men fortsatt 3 kg under startvekta - utan at eg har gjordt noko spesielt, snarare tvert i mot, vore veker der det har gått 1/2 tube ekte majones og minst 2 egg berre til frukost ..
Trur det er veldig tilfeldig kven som går opp i vekt og ikkje ..
Moonlight
14-10-2009, 23:18
Nei ingenting.. er på omlag 4 kg under startvekt.. har med andre ord gått ned i meg selv, mens babyen har tatt det den har trengt hele veien.
Dette er normalt for MEG, og jeg har hatt det slik alle tre svangerskap... det er ikke normalt for alle... ;)
Ikke ha det som ett mål, men ha heller som ett mål å gå LITE opp i vekt, slik at du går mest opp av baby og det som hører til enn alt annet.
Kontroller med lavkarbo er nok kjempe lurt, og anbefalt i tillegg... så kjør på sier jeg bare!
Jeg har iallefall veldig godt av svangerskapene mine :knegg:
Jeg lever lavkarbisk og på grensen til ketogent til vanlig. Siden det ikke er anbefalt å leve ketogent under et svangerskap må jeg endre på kostholdet mitt nå. Foreløpig har jeg lagt inn 2 skiver rugbrød med leverpostei i stedet for salat til lunsj. På mandag har jeg time på Lindbergklinikken hvor vi skal gå gjennom hva slags kosthold jeg bør ha under svangerskapet. Jeg er kraftig overvektig, og ønsker å gå opp minst mulig i vekt.
Det jeg har hørt er at et fedonsk kosthold på ca 100 gr karbohydrater per dag er bra for gravide.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.