Vis full versjon : Bekkenløsningsplager - hva gjør man?
Evigoptimist84
19-10-2009, 13:47
Hva gjør man med bekkenløsningsplager? Jeg fikk henvisning til fysio og har vært til to behandler, føler ikke det har hjulpet i det hele tatt - heller gjort meg verre. Jeg har fått mini slide til senga. Plages ikke så forferdelig mye med det, jeg klarer å gå og fungerer omtrent som normalt, men merker det blir litt verre for hver dag. Hva mer/annet kan man gjøre? Jeg kan nok få en sykemelding, men siden jeg gjør kontorarbeid og har muligheten til å veksle mellom å sitte og stå føler jeg kanskje ikke det vil hjelpe så mye. Imidlertid ble jeg jo mye bedre i bekkenet etter at jeg holdt sofaen i nesten to uker da jeg var syk for noen uker siden...
Kanskje jeg ikke burde bry meg så mye om de relativt milde plagene, det er kanskje noe man bare må regne med/leve med i de få mnd det varer?
"Sammen-klatten"
19-10-2009, 13:58
Ja hva gjør man. Det lurer jeg også på...
Dette er mitt 5 svangerskap og mitt 6 barn. Sist graviditet fikk jeg tvillinger og selv da hadde jeg ikke antydning til bekkenløsning. Nå har jeg vært sykemeldt 100% siden uke 18 og synes det er helt forferdelig. Jeg går til behandling 1 gang i uken, skal begynne med bassengtrening og har søkt om handicapparkeringslapp. Fått beskjed av fysioterapauten og gå med krykker og synes for det meste at livet er veldig kjiipt for tiden. Er rett og slett deppa av hele magen. Aner ikke hva det kommer av, og fysioterapauten synes det burde forskes på hvorda det plutselig kan bli så forskjellig. Det er 7 år siden forrige graviditet og det er med en ny pappa. Kanskje det har noe å si.
Men til spørsmålet ditt... Hva gjør man?
Nei det er ikke så mye å gjøre. Jeg ligger mye på sofaen, prøver å finne behagelige stillinger, går minst mulig, får ikke kjøre handlevogner på butikken, trene bekkenbunnen masse, ikke bære tunge handleposer, ikke støvsuge og ikke vaske gulv.
Nei det er ikke så mye å gjøre. For meg er i grunnen alt vondt, så du er heldig om det ikke blir verre.
Lykke til og del med oss om du får noe gode tips!
Prøv manuellterapeut eller osteopat istedet for fysio siden du ikke føler at du får den helt store virkningen der.
Og jeg er ikke helt enig i at kontorjobb ikke er belastende for bekkenet selv om du kan variere. Jeg får vondt og blir stiv etter bare en liten halvtime i min kontorstol. Nå er det sikkert min kontorstol som ikke er så bra, men jeg kjenner samme tendensene når jeg sitter med 90 graders knekk ved spisebordet også.
VeroTrollet
19-10-2009, 18:57
Jeg har kontor jobb og er 100 % sm og det kommer jeg til å være resten av svangerskapet også. Skal nå begynne hos fysioterapaut. Min erfaring sier at det har mye å gjøre hvem du går til, har gått til en som ikke tok på meg (kun når jeg hilste) og en som kjente på bekkenet mitt og satte opp godt treningsopplegg. Han første lærte meg å ta knebøy:himle:
Finnes det bassengtrening for gravide med bekkenløsning der du bor? Jeg syntes det hjalp litt, oppdriften i vannet tok av mye av vekten. Ellers kan det jo hjelpe med gradert sykemelding, f.eks 30 prosent. Da kan du legge deg ned hjemme og hvile bekkenet etter fem timers arbeidsdag. Ofte hjelper det jo ikke at du kan veksle mellom å stå og sitte på jobben, det avlaster ikke vekta man sleper på.
Ellers kan det være stor forskjell på hvor flinke fysioterapeuter er med bekkenløsning. Kanskje en ide å prøve en annen fysio? :vetikke: Slyngetrening er visst en av de få tingene som skal funke.
Evigoptimist84
19-10-2009, 21:21
Her var det mange gode svar. Tror nok jeg må få en liten prosent sykemelding, ja...:( Merker hvor godt det hjelper å ligge litt.
Vanntrening for gravide har jeg meldt meg på, veldig spent på det og har veldig lyst til å bruke kroppen litt igjen.
Jeg tenker jeg benytter meg av timen jeg har hos fysio i morgen og ser hva han sier om den bratte kurven nedover siden sist. Tror ikke jeg avtaler ny time hos ham, da kan jeg heller ringe og bestille seg. Hvis jeg evt skal prøve en annen fysioterapeut, er det noen her som kan anbefale meg noen i Stavanger/Sandnes området?
(Behandlingen jeg har fått til nå hos fysio har vært trykking/pressing på musklene rundt, de var visst veldig ømme og spente)
VeroTrollet
19-10-2009, 21:45
Disse er gode:http://www.manuellterapeut.com/
Og så har vi ei som jobber på tennisland som har selv erfaring med bekkenløsning. Ho driver også med aku. Husker ikke navn nå, men de vet sikkert hvem du mener hvis du ringer.
Men de på Håbet Fysio- og Manuellterapi skal være en av de beste. Har vært der en gang og det var veldig bra.
Jeg hadde mye bedre effekt av å begynne tidlig på bassengtrening enn behandlinger hos fysio når det har blitt skikkelig vondt... Anbefaler bassengtrening på det varmeste om det finnes i nærheten! Jeg begynner allerede å kjenne litt murringer i bekkenet nå, og om det fortsetter skal jeg be om rekvisisjon fra legen med det samme. Sist gang trente jeg i basseng de siste 3 mnd, og var mye mindre plaget enn med første mann. Men jeg kunne nok begynt en del tidligere og fått enda bedre effekt, så det er planen denne gangen.
Mulig jeg er litt bakvendt da, jeg har nemlig mest vondt når jeg ligger... noe som fører til store problemer med å få sove de siste ukene. Gå og fungere på jobb (kontorjobb) har ikke vært noe problem.
Evigoptimist84
20-10-2009, 12:52
Takk for svar.
Da er jeg tilbake fra dagens time hos fysioterapeuten. Han spurte hvordan det hadde gått siden sist og jeg svarte at jeg har blitt dårligere og merker at jeg blir verre for hver dag. Han avtalte med en kollega som er kiropraktor at hun skulle prøve å løse litt opp. Jeg ble ikke akkurat overbegeistret for kiropraktorer behandler kun symptomer og ikke årsaken føler jeg og har mindre gode erfaringer med kiropraktorer fra før. Men jeg hadde da betalt for en behandling, så jeg lot henne undersøke og knekke opp. Og jeg merket allerede da jeg gikk ut derifra at det hadde hjulpet! Jeg føler meg så mye bedre må jeg motvillig medgi. Men jeg er fortsatt usikker på om kiropraktorbehandling av bekkenplager virker så forebyggende, så jeg er ikke sikker på om jeg skal fortsette.
Har mer tro på den bassengtreningen som forebyggende behandling, samt en liten prosent sykemelding. Dessuten tenkte jeg å se om jeg finner en bok/dvd om yoga eller pilates for gravide.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.