Vis full versjon : Blærekatar!
Skrev litt her for litt siden at jeg hadde vondt nederst i magen å da viste det seg at det var blærekatar( legen ringte meg å sa de hadde funnet det sist jeg var hos legen).
Så det jeg lurer på er hvordan det påvirker barnet?? virket som det var kjempe viktig at vi ble kvitt det fort.. Og er det vanlig å ga sånn vondt da?? Trodde man bare mått mye på do og sånn jeg... hmm.. Vært mye plaget med Urinveisinfeksjon har det noe å si??
Fru Gurk
20-10-2009, 19:48
Jeg har slitt mye med UVI før jeg ble gravid, og etter jeg ble gravid har jeg hatt det 4 ganger.
De første gangene var det som vanlig med svie og hyppig vannlating (som det heter:himle:). Den siste gangen hadde jeg vondt nederst i magen som du beskriver. Jeg fikk medisiner og de virka vel de, det tar bare lengre tid enn jeg er vant til, for den antibiotikaen er mildere enn den for ikke-gravide...
Helt hvordan det påvirker fosteret, aner jeg ikke desverre
Som gravid kan blærekatar (UVI) arte seg på mange ulike måter - noen får vondt, noen tisser mye, noen kjenner ingenting overhodet. Det er derfor det er viktig å få sjekket urinen med jevne mellomrom, for å fange opp en eventuell UVI.
Problemet med UVI er at det kan gi nyrebekkenbetennelse - det er veldig smertefullt for mor, og kan føre til (prematur) vannavgang/rier med påfølgende (prematur) fødsel. UVI under svangerskap skal derfor alltid behandles.
Som gravid kan blærekatar (UVI) arte seg på mange ulike måter - noen får vondt, noen tisser mye, noen kjenner ingenting overhodet. Det er derfor det er viktig å få sjekket urinen med jevne mellomrom, for å fange opp en eventuell UVI.
Problemet med UVI er at det kan gi nyrebekkenbetennelse - det er veldig smertefullt for mor, og kan føre til (prematur) vannavgang/rier med påfølgende (prematur) fødsel. UVI under svangerskap skal derfor alltid behandles.
Så blærekatar er ikke verre en UVI???
Blærekatarr og UVI (UrinVeisInfeksjon) er i og for seg akkurat det samme, men UVI er en samblebetegnelse på infeksjoner i urinveiene, mens blærekatarr er den spesifikke betegnelsen på en betennelse enten i urinblæren eller urinrøret. Begge deler forårsakes oftest av bakterier og hos kvinner da gjerne tarmbakterier.
Behandling og prosedyre er den samme, enten man får beskjed om at man har blærekatarr eller UVI. :jupp:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.