Vis full versjon : Betakaroten
Hei! Jeg blir til tider litt plaget av soleksem om sommern. I går var jeg og kjøpte meg et vitamintilskudd som heter betakaroten...
Er det noen som vet om det er skadelig for meg å ta?
Damen i butikken klarte ikke finne sikkert ut av det. men det stod ikke noe om at det kunne være sakdelig for bebbis i noen av katalogene...men jeg vil jo være sikker da....:)
På esken står det:
Solaray
Vitamintilskudd
100% naturlig
BETAKAROTEN
Innhold:
1 kapsel:100% Betakaroten som tilsvarer 1500mcg A-vitamin/ 15000 ie Provitamin A
Anyone?
Jeg har fått beskjed om at man skal være forsiktig med A vitamin, men det var mest i de tre første månedene av svangerskapet, fordi det kunne føre til misdannelse. Jeg brukte betakaroten mot problemhud, og sluttet umiddelbart da jeg ble gravid. Det er anbefalt å ta maks 800 mikrogram A vitamin om dagen under graviditet, og man får jo i seg A vitamin gjennom normalt kosthold i tillegg. Jeg ville nok rådført meg med lege hvis jeg var deg.
Jeg er forøvrig også plaget med soleksem, og det har blitt mye bedre nå som jeg er gravid. Det finnes en del andre ting man kan bruke utvortes. Spør i helsekostbutikken.
Tidl. bruker
29-04-2003, 01:29
Så vidt jeg har skjønt det så skal man ikke ta tilskudd av vitamin A, men naturlig betakaroten helt ok. Du kan jo spørre legen din for sikkerhetsskyld...
Spis heller mye gullerøtter, dette er helt ufarlig da overskuddet av disse naturlige A-vitaminene blir brutt med på normalt vis. Det er ikke vanskelig å få mye A-vitaminer med gulerøtter. Du kan spise dem hele eller revne med eplesidereddik på, det er godt!
Lykke til med huden din!
A vitamin er ikke det samme som betakaroten!!!!!!!!!!
betakaroten er forstadiet til A vitamin, men kroppen omdanner ikke mer A vitamin enn det kroppen trenger. så du kan ta ganske mye mer betakaroten enn rent A vitamin. så bare ta det med god samvittighet:) (merkelig hvor lite norske leger vet idag)
klem Iset 12+0
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.