Vis full versjon : Grunner til stort symfysemål?
Og hvordan er oppfølgingen når man har det?
Jeg ligger godt over det grønne skraverte området på helsekortet, og fikk beskjed med legen i dag, at om det er like høyt når jordmor måler den 23.nov må det vurderes ny UL..
Hva ser de etter da? Babystr. og fostervann? Og er det noe å gjøre?
MakkaPakka
06-11-2009, 20:39
tipper at de ser på babyens str og fostervann ja.
jeg var nettopp på ul av motsatt grunn.. da sjekket legen morkake, navelstreng, mengden foservann og babyens str.
MakkaPakka
06-11-2009, 20:43
hvis de ser at babyen er stor så kan det nok hende at de setter deg igang til termin/før.
ang mye fostervann vet jeg ikke.. men det blir fulgt opp nøye trur jeg
Kjenner jeg er litt bekymret :sparke:
Med førstemann lå jeg piiitelitt over den røde streken, men aldri utenfor det mørkegrønne området..
MakkaPakka
06-11-2009, 21:13
jeg var også ganske nervøs for ultralyden min pga av liten mage.. men ungen var helt gjennomsnittlig og ikke noe galt i det hele tatt. (ikke at legen skjønte hvor jeg hadde gjemt ungen hen da... men målene juger jo ikke.. i alelfall ikke så mye).. Kusinen min måtte på ul pga av høyt sf.mål (i uke 34-36 engang trur jeg) og også der var ungen helt gjennomsnittlig
Vedvik86
06-11-2009, 21:32
Jeg lå laaangt over den røde streken og GODT over det grønne feltet med min nr 2.. Og jeg fikk ekstra UL med vekstestimering. Der sjekket de mengde fostervann og strl på baby.
Hos meg var det stor baby som var årsaken. Han ble estimert til 4kg i uke 36 og 5300g til termin. Han ble født 3 uker før termin og veide 4130g så var jo ganske stor ja..
Jeg fikk ikke valget, men måtte ha KS. det var ikke bare pga stort barn, men også komplikasjoner fra første fødsel.:jupp:
Ligger også utenfor, og fikk derfor ny kontroll om 2 uker. Hva som skjer etter det vet jeg ikke. Har riskosvangerskap fra før, så tror uansett legen er litt føre var mht alt som er "unormalt". Ikke bekymret.
Med forrigemann lå jeg godt over og ble sendt på vektestimering i uke..hmm...ca 36 tror jeg. Ble estimert til 3500 tror jeg det var og veide 3700 (født på termindagen)
så trenger ikke bety annet enn at du rett og slett har stor livmor nå:)
SolAngelica
07-11-2009, 10:43
jeg ligger også langt over...begynner å nærme meg snittet på en termin mage jeg. Har vært på mange ultralyder pga blødninger i svangerskapet men ungen er ikke større og har ikke for mye fostervann. Skal inn igjen på en siste sjekk neste uke for å se hvordan det ligger an. Men jeg værer gutten veldig høyt og har gjort det hele svangerskapet. har ikke ligget innenfor det grønne skraverte området i det heletatt jeg :)
Tusen takk for svar allesammen :klemme:
Får bare smøre meg med tolmod til den 23.nov å jordmorkontroll, og har jo 3D ul den 26. også, så skal vel alltids få sjekka det opp.. :jupp:
MakkaPakka
08-11-2009, 07:10
3D gir jo gjerne et lite pekepinn ja.
Jeg var på det mellom 1 og 2 jm time (2 time var oppfølgningstime grunnet liten mage),.og der var jo babyen helt gjennomsnittlig.
Shira-78
08-11-2009, 08:10
Jeg har ligget langt over det grønne jeg også, hun første ble jeg gravid 7 mnd etter at jeg fødte mine engletvillinger som var født iuke 36+6, og der hadde jeg i utgangspungtet stor livmor, hun ble født 14 dager før termin og var 3490 gr og 48 lang. Fødselslegen sa hun kom til å bli 4 kg til termin. Mellomste var 9 dager før termin og var 4480 g og 54 cm, og sistemann var 4940 gr og 54 cm og ble sett i gang på termins dage pga str. Denne gangen venter jeg jente og hun har det også blitt sakt at hun kommer til å bli 4 kg på termins dagen. Men med henne ligger jeg hakke under rødstreken. Kommer vel an på hvordan ungen ligger når en måler også vil jeg tro..
Men du får jo svar når du kommer på UL :) Lykke til!
Var på ny måling, og lå fremdeles godt over det grønne feltet. Ble sendt på glukosebelastningstest for å avkrefte evt svangerskapsdiabetes.
Jeg lå innenfor det grønne feltet, dog i øverste del, i sist svangerskap og hun var 3,6 kg og 49 cm da hun ble født 13 dager over tiden.
Denne gangen ligger jeg skyhøyt over og skal inn til ekstra sjekk neste uke. Men jeg kjenner at denne babyen ligger anderledes i magen, den har ligget veldig høyt hele tiden og gjør det fortsatt. Kjenner sjelden noe baby om jeg kjenner etter i nedre del av magen. Men jeg er jo litt bekymret, så det skal bli godt å få en avklaring neste uke.
Jeg har hatt glukosebelastning også og det var ikke noe svangerskapdiabetes på meg.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.