PDA

Vis full versjon : Symfyseløsning?

Ciarach
07-11-2009, 18:34
Jeg har bekkenløsning og de siste dagene har jeg merket en sånn rar sviing foran i symfysen når jeg er ute og går. Og lurer på om det kan være symfyseløsning.

Dere med symfyseløsning hvordan vondt har dere egentlig???

Lita84
07-11-2009, 18:53
Det var sviing som jeg kjente først i uke 14 når jeg fikk det.. Så det kan nok godt være det, ja :jupp: Ble bare verre og verre da, og sykemeldt i uke 21.. Holdt ut litt for lenge egentlig, men håpet det skulle være levelig..Halvveis handycappet nå :stønn:

Lita84
07-11-2009, 19:03
HER (http://forum.snartmamma.com/showthread.php?t=336597&highlight=Svie) er tråden min om svie :knegg:

silkepels
07-11-2009, 19:06
Hvis det er symfyseløsning du har, så pass for all del å si fra om dette under fødselen, slik at ingen river bena dine fra hverandre :kone:, og at du får støtte alt ettersom hvilken stilling du ligger i. (Det kan hende at det gjør helt for j****g vondt når hodet er på vei ut :nemlig:).

Du bør kontakte korttidslageret i kommunen og få lånt deg en mini-slide til å ha i senga, slik at du lett kan vri deg (med samlede ben!) fra side til side i senga. Husk å stå opp av og legge deg ned i senga med samlede ben. Hvis du trenger krykker etterhvert, får du disse også fra korttidslageret.

Husk å ha samlede ben ved inn-/utstigning av bil.

Støvsuging var noe av det verste jeg gjorde, så akkurat det burde du overlate til noen andre.

Lita84
07-11-2009, 19:12
Hvis det er symfyseløsning du har, så pass for all del å si fra om dette under fødselen, slik at ingen river bena dine fra hverandre :kone:, og at du får støtte alt ettersom hvilken stilling du ligger i. (Det kan hende at det gjør helt for j****g vondt når hodet er på vei ut :nemlig:).

:dåne: Silkepels da! :shock: Hvorfor har du ikke sagt dette før :knegg: Og nå ble jeg plutselig veldig redd for den forestående fødselen :noia: (apropos hodet - sist kjente jeg at symsyen.."delte seg" akkurat der sviinga begynte, når hun kom ut altså. Vet ikke om det er noen sammenheng med symfyseløsninga denen gangen, men hadde jo ingen bekkenplager sist svangerskap så).

Uff, nok en grunn til å grue seg til fødsel kjenner jeg :sparke:

silkepels
07-11-2009, 19:25
Lita, jeg har googlet og googlet dette med symfyseløsning og evt. -plager etter fødsel, og fant ut det jeg skrev over. Altså at man bør si fra, slik at man kan få støtte underveis.

Det at det gjorde j***g vondt når hodet kom, erfarte jeg jo selv. Og siden fødselen gikk så rivende fort, var JM veldig gira på å få meg oppi senga før ungen kom ut. Og de ville helst at jeg hadde bena fra hverandre også... :knegg:). Var selvfølgelig vondt ved første fødsel også, men da hadde jeg ikke symfyseløsning så det var vondt på en annen måte. (PS, selv om jeg hadde det vondt, er ikke det sikkert at dere andre får det, men siden det står veldig lite om symfyseløsning på norske sider, kan det hende at JM ikke vet at de bør støtte under fødselen).

Fødsel gjør jo vondt, men det er greit å ha de beste forutsetninger, mener jeg :nikker:

popsinune
07-11-2009, 19:54
Det svir, brenner og verker. Vondt for hvert skritt jeg tar, og ofte vondt også når jeg er i ro. I tillegg kjenner jeg smerter utover i lysken på venstre side.

Som nevnt her, pass på å holde beina samlet. Skritt ut til siden er grisevondt. Jeg sitter på en plastpose i bilen for da er det enklere å vri kroppen med samlede bein når jeg skal ut av bilen. Har du ikke tilgang på easyslide, så kan det hjelpe å ha en silkenattkjole/pysj liggende på lakenet under deg i sengen.

Når du har mulighet til det, så er det god avlastning å legge seg på sofaen med pute mellom knær og ankler.

Ciarach
07-11-2009, 21:08
Tusen takk for svarene jenter. Da skal jeg prøve å følge de rådene jeg har fått også følge med på om det blir verre eller hva det gjør.

Vavavavoom
07-11-2009, 22:00
Jeg har følt det mest når jeg har sittet, fått mye trykk/vekt rett ned mot symfysen. For meg så virket det å få massasje, det som gjorde vondt var muskelknuter, i lår og symfyseområdet, som var overarbeidet fordi de måtte ta over jobben for ligamenter og div. Passet på å enten ligge eller ligg-sitte slik at jeg ikke belastet symfysen med vekten av magen. Å gå var bra for da fikk jeg igang blodsirkulasjonen.
Ble behandlet av en sykepleier med akupunkturutdannelse i tillegg. Hun hadde et opplegg som var utarbeidet av en fysio med akupunkturutdannelse i tillegg. De har et opplegg for bekkenløsning og symfyseløsning som virker bra! Holder til på Kambo utenfor Moss, av alle steder...

Lita84
07-11-2009, 22:27
Jeg kjenner det forresten spesielt når jeg løfter en fot - altså gjør bekkenet ustabilt. Det er enkelte ting jeg bare ikke klarer, som å stå på alle 4 og løfte på en fot, det går bare ikke. Uvisst om det er fordi musklene mine nå er helt svinnet hen eller, men :himle: Å sitte i sofaen og løfte ett bein er vanskelig, må bruke hender for å løfte beina nå..

popsinune
07-11-2009, 22:46
Jeg kjenner det forresten spesielt når jeg løfter en fot - altså gjør bekkenet ustabilt. Det er enkelte ting jeg bare ikke klarer, som å stå på alle 4 og løfte på en fot, det går bare ikke. Uvisst om det er fordi musklene mine nå er helt svinnet hen eller, men :himle: Å sitte i sofaen og løfte ett bein er vanskelig, må bruke hender for å løfte beina nå..

Ja, kjenner igjen dette.
For meg er det veldig smertefullt å ta på klær om morgenen, og da spesielt sokker, bukser, støveletter o.l. der jeg må løfte et og et bein.

Meiose
08-11-2009, 10:08
Er ikke like hardt angrepet som de andre her, men jeg har fått meg noen smeller i symfysen jeg også. Her har fysioterapi berga meg. Han behandlet musklene på innsiden av låret, i tillegg til at jeg selv trykte på triggerpunkter i symfysen. Er hvertfall verd ett forsøk! :nikker: Hadde ikke trodd at jeg skulle være oppegående nå for 6-7 uker siden, knakk sammen på gata og trodde ikke jeg skulle komme meg hjem! :iiik:
En annen ting som er viktig for meg er hvile, jeg er flink til å ikke overbelaste bekkenet. Når jeg kjenner jeg får vondt innvilger jeg meg en liggedag, har slitt med bekkenet i mange år og dette er det eneste som helt sikkert fungerer.