PDA

Vis full versjon : Jordmortime idag...:(

Izabella
24-04-2003, 16:41
Heisann!

Jeg kommer nettopp hjem fra jordmor nå og føler meg som et spørsmålstegn. Jeg er 4+2 uker på vei og har testet klart positivt med ClearBlue test. Jordmor ville jeg skulle stikke opp på legesenteret å ta en graviditetstest så hun kunne få se om den var positiv. Dette gjorde jeg, og fikk med meg testen ned igjen med et klart rødt kryss. Og beskjed fra legekontoret om at den var positiv selv om det ikke var morgenurin jeg testet med. Men jordmor var skeptisk. Hun sa at hun ikke kunne være sikker på om den var positiv for at jeg var gravid eller for at jeg nettopp hadde vært gravid. Føler meg jo ganske gravid da pluss at mensen ikke har kommet. Skulle vært her på onsdag. Og i tillegg så har jeg tidligere i uka testet svakt, svakt,sterkere, sterkere osv på CleraBlue. Så det blir jo bare mer og mer svangerskapshormoner i kroppen min.

Hun vil vite med sikkerhet at jeg er gravid slik at hun så fort som mulig kan sende inn en søknad om ultralyd på et tidlig stadie av svangerskapet da jeg har mistet før. Og jeg er skikkelig nervøs nå, får nesten ikke sove om natten fordi jeg leser om alle de stakkars som mister hele tiden. :leiseg:

Jeg vil virkelig at dette ksla funke, at den lille skal klore seg fast. Jeg prøver å få kontakt med hjertelegen min i Bodø (har hjertefeil) for å høre om han kanskje kan hjelpe meg. For jeg føler ikke at jeg får så mye hjelp her i Lofoten. Jordmor sa også det at det er vanlig å komme inn til ultralyd i uke 18-19 for første gang, men at hun kanksje kunne søke om at jeg skulle komme inn "noen" uker tidligere. Jeg vil dit snart jeg, for å få vite at alt er bare bra!

Uff...litt frustrert og lei meg nå jeg. Fikk liksomikke så mye hjelp og svar som jeg hadde håpet på. Og legetime kunne jeg bare glemme å få før om tre uker.

Klemmer fra ...

Carine
24-04-2003, 16:45
Hm...dette var da slettes ingen hyggelig måte å bli mottatt på som nygravid!:sint:

Skjønner godt at du ble frustrert! Håper du får tak i legen din, og at han behandler deg penere enn dette!

:stakar: fra Carine

solmaa
24-04-2003, 16:56
Men ikke stress!! Det er ikke bra for babyen vet du!
Ultralyd før uke 7 har liten hensikt. Pga magesmerter var jeg til UL i uke 5, 7 og 10 (Jeg tror jeg var veldig heldig med legen som var på vakt siden jeg fikk så god oppfølging!!) I uke 5 så vi noe som kanskje var plommesekken, men om det var liv der var ikke mulig å se. I uke 7 så vi en liten "pølse" med en klump (hjertet) som vibrerte! Så det var liv der! I uke 10 var det ingen tvil lenger, for da hadde lille nurk fått armer og ben som hun viftet med hele tiden.
Jeg tok også blodprøver med noen dagers mellomrom for å sjekke om HCG-nivået mitt steg som det skulle. Dette tok jeg allerede i uke 5.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg forsøkt å ta kontakt med en privatpraktiserende fødselsspesialist/gynekolog. Det gikk jeg til i mitt første svangerskap og følte jeg fikk mye bedre oppfølging den gang enn nå som jeg går hos allmennpraktiserende. Det var selvfølgelig enklere for ham å sjekke ting når han hadde UL-apparatet stående ved siden av undersøkelsesbenken.
Ring en slik, forklar situasjonen og hør om de kan hjelpe deg på en måte du er fornøyd med!!

Ellers er det dessverre sånn at mange innen helsesektoren ikke regner oss kvinner som "ordentlig" gravide før i uke 12. Selv fikk jeg ikke time hos legen min før den tid. Selv om jeg måtte til ham i uke 9 pga noe annet så nektet han å gjøre noe som helst i forbindelse med svangerskapskontroll...

Håper du finner noen som viser mer forståelse for situasjonen din!!
Og du? Istedenfor å tenke på alle de som ikke klarer seg... så tenk på alle de som gjør det!! Det er utrolig mange babyer som klarer seg "mot alle odds" vet du! :)

Izabella
24-04-2003, 17:29
Jeg er veldig usikker på hvro det er privatpraktiserende klinikker her i nærområdet. Om det er i det hele tatt. Bor i Lofoten. Vet du om noen steder jeg kan henvende meg eller søke på for å finne ut om det er noen her?

Klems...

juliet
24-04-2003, 17:50
har du nylig hatt SA kan du få tidlig ultralyd ved uke 7-8. (ikke tidligere, dessverre for da er det vanskelig å se om det "sitter")

jeg hadde en MA for ett år siden, hadde utskrapning på sykehuset. der var en snill lege som sa til meg at straks jeg ble gravid igjen kunne jeg ringe direkte til "gynekologisk poliklinikk" på sykehuset. (viktig at jeg ringte direkte dit)

dette gjorde jeg, 4 uker på vei, og fikk UL i uke 7+3!!! (uten henvisning fra fastlege eller jordmor faktisk - jeg sa på telefonen at jeg tidligere har hatt MA og skal ha kontrolltime nå som jeg er gravid igjen)

og på UL så vi et bittelite rusk i et hjørne av livmora - hjertet dunket som bare det. "nå kan du bare ruge, sa gynekologen" :)

juliet (21+5)

Sweet Candy
24-04-2003, 17:50
Bytt jordmor da vel! Det kan du godt gjøre hvis du ikke er fornøyd. Synes hun jordmora virka litt teit jeg!

Happy
24-04-2003, 17:54
Du kan jo forsøke GuleSider å søke på lege der...

Loop
25-04-2003, 11:35
Hei. Tar du blodprøver med to dagers mellomrom så vil HCG verdien stige dersom du er gravid og synke om du ikke er det. Svangerskapshormonet skal nesten fordoble seg i antall hver eneste dag. Men, ettersom det allerede er gått litt tid vet du vel allerede. Lykke til.:findag:

K@roline
25-04-2003, 11:55
Jeg hadde ringt jordmor og lege og forklart at du er veldig nervøs og spurt dem spm. helt til de hadde svart deg slik du ville. Lykke til, skader ikke å prøve.:findag:

Enni
25-04-2003, 12:31
Skjønner deg veldig godt. Er selv opprinnelig fra Lofoten, men bor nå i Trondheim. (Og er veldig glad for det nå!)

Det er vanskelig med slike ting når man bor på små steder uten den helt store lege- og jordmordekningen. Man kan ikke velge og vrake, man må rett og slett bare ta det man får. Og de få legene og jordmødrene har ofte et stort område å dekke og kan ha mye å gjøre.

Skjønner jeg deg rett at du har mista en gang? Vanligvis gjøres ingenting ekstra før man har mista tre ganger. Jeg har hatt en SA og en MA og hadde håpa på litt ekstra oppfølging (også fordi jeg har en søster som har hadd problematiske svangerskap), og skal få komme til ultralyd i uke 8. Men det er også det hele. Som flere har sagt tidligere, så ser man lite eller ingenting tidligere. Er jo egentlig bedre å vente litt sånn at du faktisk ser noe? Det er stor forskjell på hva man ser i uke 7 og uke 9 for eksempel.

Skjønner at du er stressa, men det er så lite å gjøre så tidlig uansett. Jeg er nok minst like stressa og nervøs som deg, men det er bare å bite tenna sammen og tenke positivt!

Lykke til!

Klemmer fra Enni