Vis full versjon : relenza
Kan man kjøpe relenza reseptfritt på apoteket?
Er det noe man burde ha liggende for å ta i bruk raskest mulig tilfelle influensa?
Jobber tett på barn spå småbarnsavdeling og tar t-banen 1,5 t hver dag. Føler meg litt utsatt.
Kan man kjøpe relenza reseptfritt på apoteket?
Er det noe man burde ha liggende for å ta i bruk raskest mulig tilfelle influensa?
Jobber tett på barn spå småbarnsavdeling og tar t-banen 1,5 t hver dag. Føler meg litt utsatt.
Det er vel ikke noe du kan få kjøpt reseptfritt, så lenge du ikke har vært i nærkontakt med noen som er smittet. Det var i alle fall den beskjeden jeg fikk.
Man har en frist på 48 timer å begynne med det etter kontakt med smittet.
Varrierer fra apotek til apotek så vidt eg har forstått. Noen apotek gir ut til risikogrupper selv om det ikke er sykdom i nær krets..
stelsi81
13-11-2009, 18:02
Det står ihvertfall i de nye reglene som apotekene forholder seg til at Relenza bare gis til gravide forebyggende dersom de er i nærkontakt med noen som har influensa.
Er jo leit hvis ikke alle apotek er like konsekvente på dette synes nå jeg :sparke:
Det står ihvertfall i de nye reglene som apotekene forholder seg til at Relenza bare gis til gravide forebyggende dersom de er i nærkontakt med noen som har influensa.
Er jo leit hvis ikke alle apotek er like konsekvente på dette synes nå jeg :sparke:
Synes det der er kjempevanskelig jeg. "Nærkontakt med noen som har influensa" Hva med oss som jobber i skole eller barnehage? Jeg er jo i kontakt med 16 potensielle smittebærere hver eneste dag. Tror ikke jeg kommer til å rekke å ta Relanza, jeg ... blir nok sjuk før jeg får sjansen til det. Men Tamiflu er vel også greit å ta?
Jeg jobber selv i skolen, og hadde ikke skaffet meg Relenza hvis jeg ikke visste at noen i klassen var syk...
Min sønn har derimot vært syk, og jeg fikk da først resept på Tamiflu. Så hørte jeg (før jeg fikk hentet medisinen) at gravide ikke burde ta Tamiflu, men Relenza. Jeg ringte Pandemitlf for å høre om dette stemte. De sa at dersom jeg fikk tak i Relenza, burde jeg ta det. Hvis IKKE, skulle jeg ta Tamiflu...
Jeg fikk tak i Relenza, og merket ingen bivirkninger av det.:sparke:
Jeg mener jeg har hørt at Relanza er forebyggende, mens Tamiflu er hvis du faktisk har blitt syk, jeg? :hm:
Jeg mener jeg har hørt at Relanza er forebyggende, mens Tamiflu er hvis du faktisk har blitt syk, jeg? :hm:
Stemmer, det er i alle fall det som står på det skjemaet man må fylle ut og levere på apoteket for å få hente ut noen av medikamentene.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.