PDA

Vis full versjon : Blødning

vanille
15-11-2009, 22:10
Eg veit det er mykje snakk om blødning i svangerskapet i ulike trådar. Eg ønskjer meg likevel ei lita, systematisk oppsummering av kva som er normalt/kan reknas som ufarleg - og ikkje.

Er litt brunt i utfloden alltid mindre farleg enn friskt rødt blod?
Hvor mykje blod kan ein forventa ved ein evt SA på dei ulike stadia av svangerskapet?
I kva situasjonar er det normalt/ufarleg å blø og i hvilke er det eit faresignal? (t.d. sex vs. løping)

Eg er t.d. i slutten av 7. veke no, og blødde litt etter å ha hatt sex for nokre dagar sidan, men berre brunt, utflodakteg, dog med nokre ørsmå klumpar i. I dag måtte eg springe eit stykke og hadde plutseleg ein god del brunt i utfloden etterpå. Eg går jo konstant og lurer på om det fortsatt finst liv der inne. Det som har komme ut er ikkje store mengdane blod/brunt, til saman mykje mindre enn éin dag med vanleg mens - - - kor store mengder blod må det være før eg bør bekymre meg for at det har vore ein SA?

ibi
15-11-2009, 23:01
Her finnes det vel ikke noe fasitsvar. Det kan være like vanlig alt sammen, men blødning i forbindelse med smerte skal man alltid ta på alvor.

Kan jo si litt om mine svangerskap. Jeg har hatt blødninger/brun utflod i alle mine 3 svangerskap.

1. Brun utflod og murringer - MA
2. Brun utflod og små friske blødninger - fikk ei frisk og fin jente
3. Frisk og kraftig blødning og tidvis brunlig og rosa utflod. Er nå 35 uker i et ukomplisert svangerskap.

I svangerskapet får man skjørere slimhinner som blør lettere. Det er ikke uvanlig med blødning i forbindelse med samleie, og det kan lett sprekke blodkar som kan gi blødninger. Noen kan også få en ufarlig blødning når man egentlig skulle hatt mensen - om man ikke var gravid, vel og merke.

Ved en SA, vil man gjerne blø kraftig og ha smerter. Jo lenger du har kommet, jo mer skal ut, men det trenger ikke være slik heller. Det er heller ikke alltid kroppen ordner opp og da kan det være at man ikke merker noe eller lite. Man kan også ha blødninger med smerter uten at det trenger å være noe galt. Altså, det er ikke noe fasitsvar på mengde blod osv, kun en undersøkelse kan bekrefte med sikkerhet om du fortsatt er gravid.

Om du er usikker, så ta kontakt med legen din. Om du er 7 uker nå, er det mulig å ta en tidlig UL for å se om det er liv. En GU vil også vise om livmorhalsen er åpen eller lukket.

Masse lykke til. :lykke: :kryss: for at blødningene dine er helt uskyldige.

nuts
16-11-2009, 03:01
Oppsummerer mine 3 svangerskap så langt....

1: Brun utflod = MA
2: Brun utflod deretter frisk blødning = SA
3: En liten Frisk blødning = 14+3 uker gravid med sprellende baby i magen!!

Ivrig:)
16-11-2009, 06:57
Oppsummerer mine 2 svangerskap:
1. Brun utflod, ingen smerte = MA
2. Friskt blod, ingen smerte = Ikke noe galt på ferde. En gang hadde jeg blødning muligens fordi ett av eggene som ble satt inn kom ut. Andre gang pga skjøre slimhinner. Sprell levende foster i magen:glis:

LatinoBaby
16-11-2009, 08:22
Oppsummerer mine svangerskap:
1. Brun utflod med påfølgende stor frisk blødning samt smerter dagen etter: SA
2:Rosa utflod i nioen dager: Frisk gutt
3. Brun utflod/ mørkt blod: MA/SA
4. Vedvarende brun utflod, med klumper og slim, samt frisk blødning, i 6uker: 24+0 idag med en jente i magen.

Ingen fasitsvar dessverre....

vanille
16-11-2009, 09:33
Takk for svar.
Men urk, er det ingen som har hatt brunt i utfloden uten at det har vore SA eller MA? :shock:

LatinoBaby
16-11-2009, 10:00
Jo, min4.gang;)