Vis full versjon : Vondt i ryggen=bekkenløsning??
Har vært inne og søkt på bekkenløsning da jeg lurer på om jeg kanskje har fått det. Er veldig usikker da smertene sitter helt konkret i korsryggen og kun der. det stråler ikke ut noen steder, går mer i enslags krampe som sitter en stund -slipper taket og starter igjen. Kommer både når jeg går, sitter og ligger. Eneste som hjelper bittelitt er hvis jeg krummer ryggen (er veldig svai i ryggen). Dersom jeg har sittet i en litt skeiv stilling eller f.eks. våkner av at jeg har ligget litt feil, gjør det kjempevondt. Musklene i korsryggen (som går opp langs ryffraden) er kjempestive og veldig anspente. Vet ikke helt hva jeg skal ta meg til. Virker ikke alltid som det hjelper og slappe av på sofaen heller..
Høres dette kjent ut for noen ?? Gode råd tas imot med stor takk
25+6
Hei!
Det kan høres ut som bekkenløsning ja. Plagene "forplanter" seg oppover resten av ryggen fordi du bruker musklene (ubevisst) for å stabilisere vondtene lengre ned i ryggen. Ta et bad dersom du har badekar, eller bruk varmeflaske dersom det blir ille.
Dersom du er veldig svai i ryggen, må du nok også regne med å få litt ryggvondt, det har iallefall jeg fått! Jeg er vanligvis ganske svai, og har vært plaget med ryggen fra ca uke 28.
Hør med jordmor/lege, dersom du er sterkt plaget bør det hjelpe med mer ro.
Lykke til da!
Det kan også være bekkenLÅSNING! Kiropraktoren min sier at det er det jeg har hatt - men nå merker jeg også litt til bekkenløsning. Men det er litt annerledes.
Kanskje du bør sjekke om det er det du har?
Tidl. bruker
25-04-2003, 00:02
Ryggvondt trenger ikke være bekkenløsning, det kan bare være den ekstra belastningen som sitter foran der du vet du begynner å kjenne.
Jeg har hatt mye ryggplager OG bekkenløsning, og jeg kjenner bekkenløsning mer i hoftepartiet enn i ryggen!
Filifjonk
25-04-2003, 00:54
Helt enig med sistemann her. Det kan være mange andre årsaker til ryggondet ditt. Det at musklene stivner fullstendig oppetter kjenner jeg igjen. Er du varm i korsryggen? Om du er det kan det bety at du har/eller er i ferd med å få muskelbetennelse.
Jeg har hatt det noen ganger og det kommer gjerne av overvekt og stress. En stor gravidemage kan jo veie mye den og...
sjekk opp med lege du; det er best
Takk for gode svar. jeg håper jo selv at det er vanlig ryggvondt og ikke bekkenløsning.. Det er ikke varmt nei så det er nok ikke betennelse. Jeg er ganske tynn i utgangspunktet med god svai. Nå har jeg lagt på meg 7 kilo og det virker som om det meste ligger på magen (og puppene:) Kanskje det er den uvante vektøkningen. Håper det. Hvis jeg skal prøve å lokalisere "vondten" så blir det helt nederst i korsryggen, under benplatene på en måte..
Hei! Måtte lese litt her inne på diskusjonen du startet, selv om jeg ikke kan komme med noen spesielle gode råd eller konkrete forklaringer på hvorfor du har vondt.
Har veldig vondt selv også, og da mest i korsryggen, men også masse verk i hoftene. Skulle bare snike meg til å lese for å se om jeg ble klokere av det:p
Problemet mitt er at jeg har en reumatisk sykdom til vanlig også, og er vant med å gå med betennelse konstant i noen ledd i kroppen. Vet derfor ikke om dette skyldes det vanlige, eller kan være bekkenløsning. Jeg er så forferdelig dårlig å få tatt opp ting med legen min, og få forklart han at jeg virkelig plages...... lettere å lese litt her inne:p
Lykke til, håper det gir seg litt om du får tatt det mer med ro, på meg har det i alle fall variert veldig i styrke over mange uker nå. Lykke til og :stakar:
Hei,
Bekkenløsning vet jeg ingenting om, men er det vanlig ryggvondt er det mange øvelser du kan gjøre for å styrke muskulaturen rundt, og dermed stabilisere korsryggen.
Jeg ville tatt det opp med en fysioterapeut eller aller helst en mauell terapeut. De kan veilede for å finne riktige øvelser.
Er det vanlig ryggvondt hjelper det garantert IKKE å sitte på sofaen. Muskler rundt er det beste.
Lykke til,
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.