PDA

Vis full versjon : Hvordan er din blodprosent? (hb)

Grøten
19-11-2009, 11:25
På svangerskapskontrollene blir det ofte tatt et stikk i fingeren og målt hb, blodprosent. Min lege har i mine tidligere svangerskap målt hver gang og regner med det fortsetter.
Med de to guttene jeg har fra før, har hb liggi på max 13,2 og på slutten minimun 9,1. Ganske normalt etter som jeg har lest, og det har aldri blitt kommentert.

Men på kontrollen for dette svangerskapet var første måling på 13,6 men det siste var på 14,1. :shock: (12 uker på vei den dagen)
Jeg har nå lest litt gamle tråder her på SM og skjønt at det kan være alvorlig. Det kan bety at fosteret ikke får alt det den trenger, at blodet blir for tykt og at morkaka jobber dårlig (Dårlig gjennomstrømmning igjennom navlestrengen.) Fosteret kan slutte å vokse og i værstefall har noen opplevd å miste seint i svangerskapet pga dårlig oppfølging av dette. Babyen har da på en måte sultet.

Hva har deres hb ligget på nå/tidligere svangerskap?

Utrolig hvor mye farer det er. :noia:

Ivrig:)
19-11-2009, 11:30
Jeg har vært på to kontroller, og aldri blitt stukket i fingeren.
Sist tok jeg alle mulige svangerskapsblodprøver. Skal tilbake til legen neste uke, og skal da be om en utskrift av blodprøve-resultatene mine. Ville tro de også kan måle blodprosent gjennom vanlig blodprøve?

Jeg tror legen synes jeg er litt pain-ett-visst-sted, men jeg liker å ha kopier av alt selv:snill:

Grøten
19-11-2009, 11:54
Jeg har vært på to kontroller, og aldri blitt stukket i fingeren.
Sist tok jeg alle mulige svangerskapsblodprøver. Skal tilbake til legen neste uke, og skal da be om en utskrift av blodprøve-resultatene mine. Ville tro de også kan måle blodprosent gjennom vanlig blodprøve?

Jeg tror legen synes jeg er litt pain-ett-visst-sted, men jeg liker å ha kopier av alt selv:snill:

Man kan fint måle blodprosenten med blod fra større blodprøver. Og vet det ikke er alle som måler hb hver gang, men legen min har alltid tatt dette stikket i fingeren. Før kontrollen går jeg inn til legesekretæren, leverer urinprøven, veier meg og måler hb med et stikk i fingeren. Da er det klart til legetimen, og dersom det er noe med målene vet legen det med en gang. Veldig greit.

Ang papirene på blodprøvene har jeg fått alle pairene jeg. Gjør det automatisk. Legen vil jeg skal ha dem i sammen med helsekortet mitt. Da er alle papirenen samlet på et sted og enkelt å finne dersom det er noe som skjer. Så bare å mase på de pairene! :jupp:

Lita84
19-11-2009, 13:19
I følge laben til St. Olav hostpital i trondheim er referanseverdien til hemoglobin i blod:

"Kvinner >14 år: 11,7 - 15,3 g/dL"

Den vi hos de aller fleste synke når man blir "mer" gravid da blodvolumet øker. Tror ikke du trenger å uroe deg, du er fortsatt godt innenfor normalen, og det skal du bare være glad for :jupp:

Edit: Det blir derimot mer "riktig" om man måler HB fra blodprøve i armen vs. stikk i fingeren. Mitt legesenter måler HB is amem slengen hver gang de tar blodprøver fra armen, og de gangene jeg har bedt om HB måling har de tatt fra armen, ikke fingeren.. (og HB alene er egentlig litt misvisende, man bør måle ferritin (jernlager) også for å få en fullstendig oversikt over jernstatus :jupp: )

Anette:)
19-11-2009, 13:21
Min hb var 13,4 i uke 10 ca, så 12,6 i uke 28 og nå sist 12,4:) helt fint sier de :jupp:

Grøten
19-11-2009, 13:23
I følge laben til St. Olav hostpital i trondheim er referanseverdien til hemoglobin i blod:

Den vi hos de aller fleste synke når man blir "mer" gravid da blodvolumet øker. Tror ikke du trenger å uroe deg, du er fortsatt godt innenfor normalen, og det skal du bare være glad for :jupp:

Edit: Det blir derimot mer "riktig" om man måler HB fra blodprøve i armen vs. stikk i fingeren. Mitt legesenter måler HB is amem slengen hver gang de tar blodprøver fra armen, og de gangene jeg har bedt om HB måling har de tatt fra armen, ikke fingeren.. (og HB alene er egentlig litt misvisende, man bør måle ferritin (jernlager) også for å få en fullstendig oversikt over jernstatus :jupp: )

Det er så kjekt å ha SM!
Tusen takk for svar!!! :klemmer:

nyibyen
19-11-2009, 15:18
Min blodprosent ligger visst rundt 10.

Legen ba meg ta jern, så jeg begynte med det. Jordmor sier at det bør jeg ikke gjøre, for jern = gift. Har sluttet med jernet nå, men blir litt usikker når de sier forskjellige ting...

Lita84
19-11-2009, 15:42
Har du plagsommem symptomer da..? Før så gikk jo gravide på Jern bare fordi dem var gravide, mens nå er de mer restriktive.. Jeg har inntrykk av at det kommer an på "hvordan legens holdning" er, som bestemmer om man blir anbefalt eller ei..

Har litt lavt jeg og (11 for noen uker siden). Skal sjekke igjen til uka, om det fortsatt er lavt vurderer jeg å begynne, for jeg er veldig sliten og trøtt, og plages med lavt blodtrykk og høy puls, greit å ha nok jern til fødselen tenker jeg.. Mister jo en masse da så :-)

nyibyen
19-11-2009, 17:07
Har litt lavt jeg og (11 for noen uker siden). Skal sjekke igjen til uka, om det fortsatt er lavt vurderer jeg å begynne, for jeg er veldig sliten og trøtt, og plages med lavt blodtrykk og høy puls, greit å ha nok jern til fødselen tenker jeg.. Mister jo en masse da så :-)

I så fall kan det sikkert være en god idé å prøve jern. Selv har jeg ikke følt meg sliten eller noe, så jeg har ikke en slik motivasjon.
Jeg har også hørt det du sier med at det er lurt å ha nok jern/energi til fødselen.

Tossi
19-11-2009, 21:15
Det er først fra sv.uke 20 at man trenger fokusere noe særlig på hb-nivået, og selv etter sv.uke 20 trenger ikke en hb på 14 bety at noe er galt. Men da kan det være greit å få tatt en sjekk av hb litt mer regelmessig enn hva det er lagt opp til i de nasjonale retningslinjene for svangerskapsomsorgen, slik at man får med seg om hb f.eks. plutselig hopper fra 14 til 16.

Hos gravide kvinner mener man dog at den bør ligge mellom 10 og 14 (13,5).

(og HB alene er egentlig litt misvisende, man bør måle ferritin (jernlager) også for å få en fullstendig oversikt over jernstatus :jupp: )

Retningslinjene sier faktisk nå at man skal måle den gravides hb på første kontroll og rundt sv.uke 28, og at ferritin kun skal måles dersom hb er under 10 (og dersom den gravide har symptomer på jernmangelanemi).

ibi
19-11-2009, 21:23
Hadde Hb på 10,6 for to uker siden. Fikk da beskjed om at jeg var litt i grenseland. De ville vente litt å se om den sank ytterligere før jeg evt skulle ta jern, for av og til kan Hb stige igjen også. Nå var Hb sunket til 9,6 og da fikk jeg beskjed om å begynne å ta jern.

I forrige svangerskap fikk jeg beskjed om å begynne med jern når Hb var nede i 9,8.

Hadde 11,8 i uke 24 i dette svangerskapet, og fikk beskjed om at det var flott.

Hadde 12,8 i forrige svangerskap, i uke 11 og sank sakte og gradvis ned til 9,8 i uke 37.

Nillis
25-11-2009, 15:47
Jeg tok Hb sist da jeg var å ga blod, jeg ligger lavt, på 9 sist gang. Jeg spiser jo jern, men det er vel greit å be legen måle ferritin da jeg er der på 1 kontroll.

Jeg ligger vanligvis ganske lavt, har blitt nektet å gitt blod 2 ganger siden jeg har hatt så lav Hb, men etter å fått igjen svar på ferritinin så har jeg blitt kalt inn igjen da jeg ikke var faretruende lavt for det.

Ivrig:)
25-11-2009, 15:52
På kontroll i uke 12 fikk jeg nå vite at min hb var 13,9.

Fikk beskjed om at jeg ihvertfall ikke trengte å ta noe jern-tilskudd.

Jeg skjønner ikke helt linken mellom jern og blodprosent :gruble:?

Nillis
25-11-2009, 16:05
Tja, hvis jeg skal synse så kan jeg tro det har noe med det at hvis du drikker mye så vil blodet bli noe "tynnere", Da skal jo Hb fordeles på et større volum, derfor mindre konsentrasjon.
Nå må du ikke ta det jeg sier for god fisk altså.
Jeg husker ikke anatomien min helt lenger, skal sjekke litt i bøkene mine i kveld! :glis:

Fairy
25-11-2009, 16:28
Retningslinjene sier faktisk nå at man skal måle den gravides hb på første kontroll og rundt sv.uke 28, og at ferritin kun skal måles dersom hb er under 10 (og dersom den gravide har symptomer på jernmangelanemi).

Om de skulle fulgt de retningslinjene hadde de ikke oppdaget at jeg hadde lavt jernlager.
Jeg hadde hb på 12,6, men ba de måle ferritin også, siden jeg hadde lavt lager siste svangerskapet. Det viste seg at min ferritin lå på 8,5. Hadde ingen andre tegn på lavt jernlager.

Nillis
25-11-2009, 16:56
Om de skulle fulgt de retningslinjene hadde de ikke oppdaget at jeg hadde lavt jernlager.
Jeg hadde hb på 12,6, men ba de måle ferritin også, siden jeg hadde lavt lager siste svangerskapet. Det viste seg at min ferritin lå på 8,5. Hadde ingen andre tegn på lavt jernlager.

Bra du sier det, jeg har jo kjent lavt, dem sjekker ferritin ihvertfall 2 ganger hvert år på meg. Men jeg har heller ingen symptomer på det, tror kroppen blir vant til å leve på lite jern.
Men det er veldig viktig at det er best vilkår for den lille spiren, så jeg skal mase på sjekk av jernlageret hvis jeg ikke ser at de krysser av for det.

Nepeta
25-11-2009, 17:37
Målte i dag (31+5), hadde 9,8 og det syntes jordmor var altfor lavt. Hun sa at for høy hb ikke er bra for babyen, men så hvordan det gikk utover meg (ør, svimmel, sliten), og ba meg ringe legen for å få tatt ordentlige blodprøver. For fire uker siden var hb 10,8 og jeg fikk beskjed om å begynne å ta jern, hvilket jeg har gjort siden, likevel har det gått ned. Mamma hadde visst også skikkelig lav hb da hun var gravid.

Tossi
25-11-2009, 18:17
Tanken bak retningslinjene er at jernlagerstatus for gravide ikke er særlig viktig, så med en hb på 12,6 er vurderingen den at det ikke er vits å måle jernlageret fordi det ikke har noen betydning og i utgangspunktet ikke skal gis tilskudd selv om det viser seg at jernlageret er lavt (spesielt om man heller ikke har symptomer som svimmelhet m.m.). Ved å gi jerntilskudd i slike tilfeller stiger ofte hb mer enn jernlageret, og med en såpass bra hb i utgangspunktet er det ikke ønskelig at hb skal stige mer.

Jeg skjønner ikke helt linken mellom jern og blodprosent :gruble:?
Hb (hemoglobin - ofte kalt blodprosent) er et mål på hvor mange oksygenfraktende røde blodlegemer som finnes i blodet. For å produsere røde blodlegemer trengs det først og fremst jern. Har man lite jern, har man få røde blodlegemer - altså lav hb. Dersom man som gravid har bra hb og lavt jernlager, betyr det at man som gravid utnytter det jernet man har veldig effektivt.

Nillis
25-11-2009, 21:13
Bra Tajen kom med en oppklaring, jeg får satse på at lege og jordmor kan det dem driver med da jeg kommer til første møte med dem! :glis:

J.A.D.A
25-11-2009, 21:35
Tanken bak retningslinjene er at jernlagerstatus for gravide ikke er særlig viktig, så med en hb på 12,6 er vurderingen den at det ikke er vits å måle jernlageret fordi det ikke har noen betydning og i utgangspunktet ikke skal gis tilskudd selv om det viser seg at jernlageret er lavt (spesielt om man heller ikke har symptomer som svimmelhet m.m.). Ved å gi jerntilskudd i slike tilfeller stiger ofte hb mer enn jernlageret, og med en såpass bra hb i utgangspunktet er det ikke ønskelig at hb skal stige mer.

Oj....jeg hadde en hb på 12,ett-eller-annet de to siste gangene.
Reagerte selv på at det er "høyt" for min del.
Har vært veeeldig trøtt, sliten, tiltaksløs og helt utslått samtidig.
Da jernlageret ble målt nå, var det på 14. Så nå tar jeg jern, og skal ta nye prøver ca 1 mnd etter sist prøve.
Flere andre prøver lå også lavt, men det kunne visst sees i sammenheng med jernlageret:vetikke:

Håper ikke hb stiger noe særlig, da...:sparke:
Har hatt lavtjernlager før også (uten å være gravid) , og hver gang stiger hb!