Vis full versjon : Fødselsstipend OG permisjonspenger
En jeg kjenner er gravid nå. Hun studerer og jobber ved siden av. Hun sa at hun kom til å få både fødselsstipend fra lånekassen og 80 % lønn i 12 mnd.. Trodde ikke det gikk an jeg?? Jeg trodde at fødselsstipendet ble redusert nesten tilsvarende man fikk i lønn??
Men hun hadde snakket med flere saksbehandlere i lånekassen og forklart dem situasjonen og alle hadde sagt at det ikke var noe problem å få begge deler..
Noen som vet noe om dette??
Og hva hvis man får barn sommeren etter avsluttet utdanning- får man fødselsstipend da??
Fødselstipendet og fødselspermisjon er to uavhengige løp, og Lånekassen avkorter ikke stipend og lånesummen med mindre man tjener under 100 000 kroner i løpet av et kalenderår.
Så dersom venninna di tjener over 32 000 så lønner det seg jo å velge fødselspenger istedenfor engangsbeløpet. Avkortning får hun først når hun tjener mer enn 100 000 kroner.
Så ja, det er nok fullt mulig å få fødselstipend og fødselspenger samtidig. :)
Dersom du har termin kort tid etter avsluttet utdanning, kan du søke permisjon fra utdanningen rett før den er slutt, og ta igjen dette året etter. Er du sykmeldt på denne tiden tror jeg du kan søke perm med grunnlag i det. Da har du krav på fullt studielån som blir gjordt om til stipend. Slik var det ihvertfall i 99.
Oj..nå blei jeg letta....
Ser her at jeg faktisk får begge deler jeg og:D
Du får ikke fødselsstipend fra lånelassen hvis du får barn etter avsluttet utdanning!!! (unntak er slik Loop skriver) Et av vilkårene for fødselsstipend er at du er UNDER utdanning. Men du kan søke på en etterutdanning, og så søke om permisjon fra den. Og du trenger ikke begynne på den året etterpå :) (Slik må jeg gjøre det)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.