PDA

Vis full versjon : Spise når jeg ammer??

amanda
08-12-2009, 13:25
Noen som har tips om hva vi bør spise når vi ammer.
Har hørt at vi skal ha i oss 3500 kalorier hver dag når vi ammer.
Og jeg vil jo spise riktig slik babyen får den næringa han trenger, når jeg ammer.

Anyone knows???

Oregano
13-12-2009, 19:50
På ammehjelpen.no (http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=63) er det endel info :)

Meiose
13-12-2009, 19:55
3500?? :shock:

Kan sjekke det opp, men er ganske sikker på at man kun har bruk for 3-500 ekstra kcal pr dag.

Mariss
13-12-2009, 21:06
Det hørtes litt mye ut.... har ingen planer om å stappe i meg masse mat nei :knegg: Heller det motsatte... skal slanke vekk alle graviditets-kiloene jeg, helst så fort som overhodet mulig!

Et helt normalt kosthold er vel alltid det beste, verken mer eller mindre :jupp:

Little Tee
29-12-2009, 11:22
Til produksjonen av morsmelk bruker kroppen ca 600 kcal. Fettlageret vi sitter igjen med etter fødsel skal stå for 1/3 av disse kaloriene (200 kcal). Derfor trenger vi bare å spise 400 kcal ekstra, noe som vil si to ekstra brødskiver med pålegg, et par glass melk og en frukt. (en ekstra til frokost, en ekstra til kvelds)
En normalvektig kvinne ca 20-30 år, som er middels aktiv bør til vanlig spsie ca 2000 kcal. Ergo bør ammende kvinner sikte på å spise ca 2400 kcal daglig.

Anbefalt vektøkning under svangerskapet for normalvektige er 11,5-16 kg, hvorav det da tar sikte på at det skal sitte igjen 4 ekstra kg etter fødsel som skal bidra til morsmelksproduksjon. Og før noen går løs på meg så vet jeg at dette er perfekt i teorien, og at det er noe helt annet i praksis! :sparke:

Det er ekstremt viktig å ikke gå ned for mye for fort, for da slippes miljøgifter som kvinnen har akkumulert i fettvevet ut i morsmelka og overføres derfor til barnet. Miljøgifter er noe vi dessverre utsettes for igjennom livet, uten at dette tar livet av oss! Men små barn bør ikke utsetter for dette tidlig. Så ikke forhast slankingen før du er ferdig med å fullamme. Med tanke på at å bare produsere morsmelk koster 600 kcal er det å amme den beste måten for kvinnen å gå ned i vekt på!
Å være fysisk aktiv og trene er bra! Men bare ikke stress slankingen :snill:
Ta heller sikte på være aktiv under svangerskapet (dersom man fysisk er i stand til det) slik at ikke unødvendig vekt kommer på i første omgang!

minimarken
29-12-2009, 20:35
:sniker:

Må bare advare mot et enormt sjokoladesug mens man ammer. :fnise:

Dessuten sitter jammen de siste 4 kg sinnsykt godt fast på rumpa selvom man ammer for fullt :sparke:

:liste:

lil
30-12-2009, 09:30
Må nok bare signere Minimarken jeg... Amminga har ikke hjulpet meg ned i vekt, derimot har kosthold og trening hjulpet bra. Og da mener jeg IKKE 3500kcal i døgnet.

Men noen raser jo ned i vekt når de ammer. Hvis man føler man går for mye ned i vekt, så kan det jo være bra å justere opp spisinga litt. (skulle ønske det var meg :knegg:)

Little Tee
30-12-2009, 11:03
Jeg måtte inn å korrigere meg selv, hadde rotet med litt tall! Men nå stemmer det som står :)
Nå har jeg aldri ammet selv enda, så jeg har ingen egen erfaring. Men dette er hva lærebøkene sier, og jeg har selvfølgelig forståelse for at det ikke alltid stemmer i det virkelige liv. :) Alle er vi jo forskjellig med ulik forbrenning. Men i motsetning til hva man skulle tro er det mer krevende for kroppen å amme enn å bære fram et barn :tullerdu: Fikk selv hakeslepp når jeg hadde forelesning om dette! Skulle tro at det å skape et nytt liv burde være mer krevende...