PDA

Vis full versjon : fødselspenger/sykepenger råd ønskes!

rosen
26-04-2003, 02:03
Jeg har en litt vanskelig situasjon som jeg lurer på om det er noen andre som har nyttig erfaring om...
Vi planlegger et nytt svangerskap. Fra januar i år og til august har jeg en god inntekt på jobben min. Fra august derimot har jeg mindre arbeid. Dette blir mitt fjerde svangerskap, og jeg må bare være realistisk å se at jeg kommer til å bli sykemeldt pga smerter ved bekkenløsningen, ganske tidlig.
Hva skjer hvis jeg blir sykemeldt i feks juni? Blir sykepengene regnet ut fra det jeg har tjent tidligere dette året? Og hva med fødselspengene etterpå?
Uff ble litt rotete dette, håper noen forstår. Det er ikke så morsomt å spørre om dette på trygdekontoret. Det er så lett at de tror jeg "planlegger" å bli sykemeldt på rett tid, for å utnytte systemet...

Magedutti
26-04-2003, 18:52
Sykepenger regnes ut fra det du er forventet å tjene i den tiden du er sykemeldt. Hvordan de regner det er jeg ikke sikker på,men det er iallfall basert på det du allerede har tjent.

Fødselspenger baseres på det du har tjent de ti siste månedene før fødsel. Hvis du mottar sykepenger så baseres fødselspengene på dem for de regnes som din inntekt.

Håper dette hørtes fornuftig ut :)

Matrix
26-04-2003, 20:19
Sykepengegrunnlaget er alltid enten de fire siste ukers inntekt eller dersom dette faller til stor urimelighet for arbeidstakeren, et gjennomsnitt av tidligere inntekt.

Fødselspengegrunnlaget beregnes på samme måte som sykepengegrunnlaget. Dersom du blir sykemeldt i juni vil inntekten din i måneden i forkant være sykepengegrunnlaget. Når du så går over i fødselspenger så vil fødselspengene bli beregnet ut fra det du fikk som sykemeldt. :)

Lykke til med prøving!

pusien
27-04-2003, 20:24
hie fødselspenger blir beregnet av de beste 6 mnd av 10, skjønte du det:uff:

Sykepenger blir som de har sagt beregnet av inntekten din den siste mnd hvis dette ikke er urimelig

rosen
27-04-2003, 21:24
det tror jeg ikke stemmer, altså 6 av de 10 beste...
det er kun når en er arbeidsledig tror jeg, ikke når en er arbeidstaker.

Magedutti
27-04-2003, 22:15
Det er nok ikke at de regner fødselspengene av de beste 6 av 10 siste månedene.
Men man må ha jobbet,eller hatt inntekt, 6 av de siste 10 månedene før fødsel for å i det hele tatt ha rett til fødselspenger.
Man må også ha jobbet/tjent en viss mengde.
Hvis ikke får man engangsstønad.

pusien
27-04-2003, 23:36
Det stemmer jo at man må ha jobbet og tjent en viss sum før man kan få fødselspeng, men jeg fikk beskjed om det at når ejg jobbet deltid ble det beregnet ut fra de 6 beste av de 10 siste, men skal dobbeltsjekke det

Eivissa
25-05-2003, 14:55
Fødselspenger umiddelbart etter en sykmelding
[ Endret 6/02. ]
En fødselspengeperiode som følger umiddelbart etter en sykmeldingsperiode, anses som én sammenhengende periode. Både sykepenge- og fødselspengegrunnlaget fastsettes da på bakgrunn av de opplysninger som er tilgjengelige på sykmeldingstidspunktet. Det skal ikke foretas noen endring av grunnlaget i perioden. Også når fødselspenger velges med redusert dekningsgrad, blir grunnlaget det samme som på sykmeldingstidspunktet. Vedkommende vil imidlertid bare få utbetalt 80% av dette.
Dette får også betydning for en kvinne som får sykepenger før fødselen etter §8-47 første ledd bokstav a og går direkte over på fødselspenger. Hun får bare rett til fødselspenger med den samme dekningsgrad (65%). Dersom hun har valgt 80%, får hun 80% av 65%.
Eksempel:
Kvinnen er sykmeldt fra sin 70% stilling og mottar sykepenger. Samme dag som hun starter sin stønadsperiode skulle hun, etter avtale med arbeidsgiver, ha økt sin stillingsandel til 100%. Da hun rent faktisk ikke har begynt i den forhøyede stillingsandelen (ikke har vært fysisk på arbeidet), får hun fødselspenger tilsvarende hva sykepengene utgjorde.

Jeg er selv sykemeldt for bekkenløsning og er veldig opptatt om hva jeg får utbetalt. Dette er tatt ut fra Norges lover.
Her står det hvordan man regner ut hvor mye en får.

Håper du skjønte noe av det. Og lykke til.