Vis full versjon : Kjønnsvorter
Hopeful-Rose
14-12-2009, 19:03
Min sambo har fått kjønnsvorter, og jeg føler meg veldig usikker nå...
Vi har vært sammen i 1 år og 3 mnd.. Jeg var fortsatt jomfru da vi lå sammen. Kan jeg ha fått kjønnsvorter via svangerskapet og smittet han? jeg har nemilig ikke merket noe på utsiden....
Tanken på at han har hatt en annen skremmer meg VELDIG. Men tror jo egentlig ikke det heller!.. Jeg burde vel sjekke meg snarest mulig!? :shock:
Hva mener du med via svangerskapet? Kjønnsvorter kan ligge latent i kroppen, har han merket noe til det før? Du kan lese litt om det her! (http://www.helse-bergen.no/avd/hud/diagnose/herpes_paa_kjonnsorganer.htm)
I følge linken bør du ta kontakt med lege om du også får symptomer, selv om det ikke er mye de kan gjøre kan man hvertfall få noe som lindrer litt.
Uff, så dumt at du fikk dette å bekymre deg over nå. Har ikke noe erfaring med den sykdommen dessverre, men syns du absolutt må kontakte legen din å få deg sjekket. Sikkert ikke bra å gå med det under et svangerskap.
Legen din kan sikkert svare på spm om sykdommen osv.
Ønsker deg lykke til.
Her er link om kjønnsvorter http://www.helse-bergen.no/avd/hud/diagnose/Kondylom.htm
Hopeful-Rose
14-12-2009, 19:14
Hva mener du med via svangerskapet? Kjønnsvorter kan ligge latent i kroppen, har han merket noe til det før? Du kan lese litt om det her! (http://www.helse-bergen.no/avd/hud/diagnose/herpes_paa_kjonnsorganer.htm)
I følge linken bør du ta kontakt med lege om du også får symptomer, selv om det ikke er mye de kan gjøre kan man hvertfall få noe som lindrer litt.
Altså om jeg kan ha fått det siden jeg er gravid`? at det er svangerskapet som har utløst det..
smurfette
14-12-2009, 19:29
Altså om jeg kan ha fått det siden jeg er gravid`? at det er svangerskapet som har utløst det..
Jeg tror ikke svangerskapet kan ha utløst det, men det kan jo muligens ha ligget latent i kroppen ganske lenge da, det kan nok legen svare deg på. Jeg har også hatt det, ble da smittet da jeg hadde ubeskyttet sex med en tilfeldig partner (:rødme:), fikk utbruddet noen mnd senere. Jeg tror ikke det er farlig å gå med det, hos meg ble det bare behandlet på selve vortene, med noe som ble smurt på. Før jeg fikk utbruddet (men etter at jeg ble smittet) ble jeg sammen med han som nå er min mann, og han skulle ikke behandles så lenge han ikke fikk noen vorter. Men ta kontakt med legen, det er nok det beste :-)
Hopeful-Rose
14-12-2009, 19:41
Jeg tror ikke svangerskapet kan ha utløst det, men det kan jo muligens ha ligget latent i kroppen ganske lenge da, det kan nok legen svare deg på. Jeg har også hatt det, ble da smittet da jeg hadde ubeskyttet sex med en tilfeldig partner (:rødme:), fikk utbruddet noen mnd senere. Jeg tror ikke det er farlig å gå med det, hos meg ble det bare behandlet på selve vortene, med noe som ble smurt på. Før jeg fikk utbruddet (men etter at jeg ble smittet) ble jeg sammen med han som nå er min mann, og han skulle ikke behandles så lenge han ikke fikk noen vorter. Men ta kontakt med legen, det er nok det beste :-)
Ja.. nå er det jo først og fremst min sambo som har vorter og ikke jeg..
Jeg har ikke merket noen symptomer..
og han er den første og eneste jeg har hatt sex med.
smurfette
14-12-2009, 19:51
Ja.. nå er det jo først og fremst min sambo som har vorter og ikke jeg..
Jeg har ikke merket noen symptomer..
og han er den første og eneste jeg har hatt sex med.
Ah, jeg skjønner, jeg las ikke det første innlegget ordentlig, beklager! Har han vært hos legen og fått behandling eller? Jeg tror ikke du skal behandles så lenge du ikke har symptomer, jeg tror ikke det finnes noen medisin. Men ta likevel kontakt med legen for sikkerhets skyld! Og så er det sikkert lurt å bruke kondom frem til han er vortefri, jeg tror bare man er smittsom så lenge man har vorter.
Hopeful-Rose
14-12-2009, 20:03
Ah, jeg skjønner, jeg las ikke det første innlegget ordentlig, beklager! Har han vært hos legen og fått behandling eller? Jeg tror ikke du skal behandles så lenge du ikke har symptomer, jeg tror ikke det finnes noen medisin. Men ta likevel kontakt med legen for sikkerhets skyld! Og så er det sikkert lurt å bruke kondom frem til han er vortefri, jeg tror bare man er smittsom så lenge man har vorter.
Nei, han har ike vært der og tror han kvier seg litt.. Men bedt han om å dra. Det gjelder jo meg også. Hadde sex igår... :tullerdu:
Men jeg burde vel kanskje ta en undersøkelse om å sjekke om jeg er smittet. Vil gjerne vite hvor HAN hat fått dette fra. Men synes det er rart om han har fått det fra meg. Jeg har ikke hatt andre partnere.
smurfette
14-12-2009, 20:08
Nei, han har ike vært der og tror han kvier seg litt.. Men bedt han om å dra. Det gjelder jo meg også. Hadde sex igår... :tullerdu:
Men jeg burde vel kanskje ta en undersøkelse om å sjekke om jeg er smittet. Vil gjerne vite hvor HAN hat fått dette fra. Men synes det er rart om han har fått det fra meg. Jeg har ikke hatt andre partnere.
Ja, det er sikker greit å sjekke det ja :) Men som sagt var den eneste behandlingen jeg fikk, pensling av vortene sånn at de skulle forsvinne, så om du ikke har synlige vorter så tror jeg ikke de gjør noe med de.
Hvor han har fått det fra, han har kanskje hatt andre partnere før deg? Jeg tror selve viruset kan ligge latent lenge før det bryter ut, men det vet jeg ikke sikkert.
Hopeful-Rose
14-12-2009, 20:09
Ja, det er sikker greit å sjekke det ja :) Men som sagt var den eneste behandlingen jeg fikk, pensling av vortene sånn at de skulle forsvinne, så om du ikke har synlige vorter så tror jeg ikke de gjør noe med de.
Hvor han har fått det fra, han har kanskje hatt andre partnere før deg? Jeg tror selve viruset kan ligge latent lenge før det bryter ut, men det vet jeg ikke sikkert.
Ja, det har han.. Men vi har vært sammen i 1 år og 3 mnd..
Kan det ligge så lenge før det bryter ut?
smurfette
14-12-2009, 20:30
Ja, det har han.. Men vi har vært sammen i 1 år og 3 mnd..
Kan det ligge så lenge før det bryter ut?
Jeg tror det, men dette må du ikke ta for god fisk altså. Jeg mener bare å ha hørt at det kan ligge latent lenge, og at man faktisk kan få flere utbrudd, med års mellomrom. Om det stemmer, vet jeg dessverre ikke. På linken over står det fra en blir smittet til synlige vorter oppstår, kan det gå fra en mnd til et år. Men de fleste som er smittet med viruset får aldri vorter. En kan også få nye vorter så lenge viruset finnes i kroppen, men de fleste blir "immune" etter 1/2-2 år. En er visst smittsom selv om en ikke har vorter (bra jeg har hatt samme partner hele tiden da:knegg:)
Du tenker sikkert på om din samboer har vært utro, og om du ikke stoler på ham så bør du ta en prat med ham. Men som sagt så ser det ut til at han kan ha hatt det fra før, men han kan også ha blitt smittet senere, men det vet jeg jo ikke.
Det er ikke du som har smittet ham, dette overføres sexuelt. Hvis du ikke har hatt sex med andre enn ham, er det i tilfelle ham som har smittet deg. Han må ha fått det av en annen partner, tror dette kan ligge latent en stund uten utbrudd. Men dette vet legene mer om.
Dette er et veldig vanlig virus å ha. Det største problemet med kondylomer er at det hos kvinner fører til økt sjanse for livmorhalskreft. Så det er viktig ta jevnlige celleprøver av livmorhals. Er jo nå en vaksine mot kondylomer, som alle unge jenter skal få tilbud om.
Skal ikke være noe fare med graviditet og kondylomer.
Lykke til!
Les linken til Dena70 for info.
Det er ikke du som har smittet ham, dette overføres sexuelt. Hvis du ikke har hatt sex med andre enn ham, er det i tilfelle ham som har smittet deg. Han må ha fått det av en annen partner, tror dette kan ligge latent en stund uten utbrudd. Men dette vet legene mer om.
Dette er et veldig vanlig virus å ha. Det største problemet med kondylomer er at det hos kvinner fører til økt sjanse for livmorhalskreft. Så det er viktig ta jevnlige celleprøver av livmorhals. Er jo nå en vaksine mot kondylomer, som alle unge jenter skal få tilbud om.
Skal ikke være noe fare med graviditet og kondylomer.
Lykke til!
Signerer Engles svar. Og ber deg ta en sjekk uansett. Det smittes seksuelt, kan ligge latent en stund, og at man ikke nødvendigvis merker noe til det. Ofte har man ingen symptomer :shock:
Jeg og samboer har også slitt veldig med dette. Jeg ble smittet før vi ble sammen, men viruset lå lenge i kroppen før det brøt ut. Jeg hadde ikke vært utro med andre ord. Jeg fjernet de med laser for 3 år siden, og etter det har jeg ikke vært plaget med det. Samboer gikk til hudlege lenge for å fryse dem bort. Viruset blir man desverre aldri kvitt, men man kan være heldig at det ikke bryter ut flere ganger. Gå til en lege og få henvisning til hudspes. eller gyn. De kan hjelpe deg/dere med behandingsalternativer.
Jeg og samboer har også slitt veldig med dette. Jeg ble smittet før vi ble sammen, men viruset lå lenge i kroppen før det brøt ut. Jeg hadde ikke vært utro med andre ord. Jeg fjernet de med laser for 3 år siden, og etter det har jeg ikke vært plaget med det. Samboer gikk til hudlege lenge for å fryse dem bort. Viruset blir man desverre aldri kvitt, men man kan være heldig at det ikke bryter ut flere ganger. Gå til en lege og få henvisning til hudspes. eller gyn. De kan hjelpe deg/dere med behandingsalternativer.
Jeg har lest at kroppen stort sett ordner opp i dette viruset selv... men jeg vet ikke om det da blir kvitt selve viruset, eller om det bare ligger latent uten å bryte ut..? at kroppen uskadeliggjør det på en måte?
Det er jo et forsåvidt vanlig virus.. tror så mange som 70% av den norske befolkning er smittet om jeg ikke husker feil, men ikke alle får vorter :snill: det skumleste er jo at noen typer av viruset kan gi livmorshalskreft... mine fremtidige døtre (om jeg får noen :glis:)skal vertfall få vaksinen, for meg er det sikkert for seint, selv om jeg ikke har merka noe :himle:
Viruset ligger i kroppen, men at det bryter ut flere ganger er lite sannsynlig. Men det skjer altså. F.eks dersom man blir gravid, så kan hormonforandringer osv lage litt kluss slik at det bryter ut igjen (som ved herpes). Det som er med jenter/damer som har viruset er at de burde ta celleprøve 1 gang i året pga risikoen for livmorhalskreft. Dette gjelder selv om man ikke har utbrudd altså. Jenta som jeg venter nå, kommer definitivt til å få vaksine for dette når hun blir gammel nok.
SolAngelica
14-12-2009, 23:58
Sist jeg var på sykehuset ifob med blødningene jeg hadde i svangerskapet så så de noe som lignet på en kjønnsvorte inne i skjeden. Har aldri sett tegn til det utvendig før eller merket noe om at jeg kunne hatt det innvendig før heller. Jeg spurte om evnt. behandling å det fikk jeg ikke så lenge jeg var gravid sa legen på føden. Å det kan ligge lenge lenge i kroppen før det bryter ut, det trenger heller ikke å bryte ut.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.