PDA

Vis full versjon : Når bør man ta jerntilskudd?

smurfette
16-12-2009, 20:30
Jeg var på kontroll i går, og HB er tydeligvis synkende, fra 13,2 for en mnd siden til 11,5 nå. Legen trodde kanskje jeg burde ta jerntilskudd, men det var ikke absolutt nødvendig (jeg har ikke så lyst siden jeg alt strever med hard mage). Hvor lav hb kan man ha før man skal begynne å ta jerntilskudd?

ibi
16-12-2009, 20:33
Hos meg har de vært obs når jeg har vært nede på rundt 10 og målt og fulgt med jevnlig, og jeg har fått beskjed om å begynne med tilskudd når jeg har dukket under 10. Jeg var vel på 9,6 denne gangen når jeg begynte. Var på rundt det samme, rundt 9,6-9,8 eller noe når jeg begynte på tilskudd i forrige svangerskap også.

Tossi
16-12-2009, 20:35
Hb skal synke, det er et sunnhetstegn! Det hadde vært langt mer bekymringsfullt dersom hb'en din ikke sank (eller enda verre, om den steg :nemlig: ).

En hb på 11,5 er ideelt for en gravid, og først dersom hb tipper under 10 sier anbefalingene at man skal vurdere jerntilskudd. Fosteret trives faktisk bedre når mor har en hb på 10-11 enn på 13-14, for det gjør at blodgjennomstrømningen i morkake og navlestreng går lettere.