PDA

Vis full versjon : Dere som har slitt med hypermesis...

Meo
19-12-2009, 17:00
Hvordan har det utartet seg for dere? Og hvordan fant legen ut at det var det og ikke vanlig kvalme?

Jeg begynte å bli kvalm i uke 4, det har bare utviklet seg, blir verre og verre spesielt på kveldene. Jeg spyr mer og mer. I dag (9+5) har jeg fått i meg 7 mariekjeks, men til gjengjeld spydd fire ganger. :sukk:

Er sulten, men får ikke i meg mat. Eier ikke energi. Vondt i hodet... :gaah:

Meo
19-12-2009, 19:42
Anyone? :blond:

Mjau
19-12-2009, 19:49
Snakk med legen din. Kanskje du kan få prøvd noe kvalmestillende. Det var nok for meg i forrige graviditet.
Denne gangen måtte jeg legges inn, og måtte prøve mange typer kvalmestillende.

Pass på å drikke selv om du kaster opp. Drikke er det viktigste, mat er det ikke så farlig med egentlig. Babyen tar det den trenger uansett.

God bedring! Kvalme er helt pyton!

Husk å hvile mye, alt av stress kan virke forværrende.

Meo
19-12-2009, 19:53
Takk for svar :klemme:

I dag har jeg ligget rett ut hele dagen. Storesøster er hos pappaen sin, så ikke gjort annet enn å ligge på sofaen eller ligge på badet :himle: Fått i meg et halv stort glass vann :flau:
Jeg skal til kontroll på sykehuset 22. Kan jeg snakke med dem om det også eller må jeg vente på min egen lege/jordmor? Tar ingefær og masserer akupunkturpunktene, men det har ikke hjulpet så mye...

Niobe
19-12-2009, 20:07
Her er en definisjon på Hyperemesis:

Ekstrem svangerskapskvalme er vedvarande kvalme og oppkast som fører med seg uttørking, forstyrring i saltballansen og tap i vekt på minst 5 % av kroppsvekta.
Dette råkar om lag 0,1-0,2 % av alle gravide.

Kilde: Nettsidene til Haukeland universitetssykehus i Bergen.

Meo
19-12-2009, 20:20
Skal vi se...
Jeg veier i utgangspunktet 56 kg.
Så da regner man sånn, sant? 5% av 56 = 5/100x56= 0,05x56=2,8

Så jeg kan miste opp til 2,8 kg før det "gjør noe"? Men jeg har mistet 4 kg i det siste... (1,5-2 uker kanskje) Det er vel da 4/56x100=7,1428 osv... Så jeg har mistet ca 7,14% av kroppsvekten min. Ikke rart jeg er sulten...

Takk til Ani som har hjulpet til med å regne litt :blond:

Stine-mor
19-12-2009, 20:41
Jeg har hatt hyperemesis i fire av fem svangerskap. Kastet opp alt jeg drakk eller spiste. Dvs trengte ikke å spise/drikke, for jeg kastet opp uansett. Flere ganger i timen, døgnet rundt.
Første svangerskap gikk jeg ned 6 kg på halvannen ukes tid.

Jeg dro til legen med urinprøver, han sjekket den for ketoner ( som jeg fikk full pott på ) , og innleggelse med kvalmestillende og intravenøst. :urk:
(Det verste var vel det tredje svangerskapet som jeg ble lagt inn i romjula og ble liggende til over nyttår. Det var begredelig det.)

Jeg har forøvrig blitt akutt dårlig mellom uke 5 og 6.

Meo
19-12-2009, 22:35
Huff :comfort:
I dag har jeg kastet opp både mariekjeks og vann, men også kun magesyre/galle :kvalm:

Finnes det mild og sterk hypermesis? :blond:
Uansett skal jeg prøve å få tak i noe kvalmestillende, for dette lammer meg helt. Jeg gikk på butikken i sted (100 m vekk) og det resulterte i spy for harde livet :sukk:

Eline
20-12-2009, 09:49
Siden jeg hadde noen kilo ekstra på kroppen da jeg ble gravid så tror jeg ikke legen min tok vekttapet mitt på alvor, jeg gikk ned 7 kg/9% av kroppsvekt, og kastet opp 7-8-9-10 ganger om dagen hver dag fra jeg var 5+2 til jeg var 12+3, med en gang jeg beveget meg så kastet jeg opp. Deretter hadde jeg noen gode dager hvor jeg bare kastet opp 2-3 ganger om dagen, før jeg fikk noen ekstra ille dager før det mirakuløst gav seg over natta nærmest da jeg var 14+1! Mens det pågikk så lå jeg nesten bare på sofaen og gjorde ingenting, med engang jeg forsøkte å bevege meg så kastet jeg opp, og ikke hadde jeg særlig mye krefter de ukene heller (jeg var sykemeldt fra studiene pga senebetennelse da jeg ble gravid, så jeg var jo hjemme på det tidspunktet).

Jeg spiste ekstremt lite, det kom jo opp uansett og absolutt ingenting frista, jeg drakk vann for å slippe å kaste opp kun magesyre... Jeg gikk til akupunktur, følte det hadde litt virkning akkurat samme dag og deler av dagen etter hver behandling, men desverrre ingen langtidseffekt for min del. Ingefæravkok (noen skiver ingefær sammen med sitron og honning trekkes i kokende vann) hjalp noe innimellom, om ikke annet så kastet jeg ikke det opp, salte kjeks hjalp meg ikke det minste, men popcorn var det eneste av "mat" som jeg ikke kastet opp! Gikk noen poser mikropop i løpet av de ukene gitt, og det var jo litt næring i det minste.

Denne gangen, bankibordet & touch wood, har jeg ikke vært annet enn småkvalm så langt, så jeg håper virkelig jeg slipper unna!

Meo
20-12-2009, 10:12
Kan hende jeg overreagerer det her litt altså :sparke: Merker at jeg har det jo ikke så ille som dere har hatt det i det hele tatt! Men med storesøster var jeg så og si ikke kvalm i det hele tatt og nå har jeg hatt det "forferdelig" i mange uker allerede.

Bare kjenner at jeg er sliten, sulten, har vondt og er lei :flau: Men jeg ser jo at jeg ikke kan klage...

J.A.D.A
20-12-2009, 11:09
Jeg har hatt HG ved hver graviditet :kvalm::urk:
Har vært innlagt alle gangene...Intravenøs og sonde hver gang :gaah:
(Merkelig så fort en glemmer....)
Har vært ganske så dårlig...stortsett ligget helt stille i fosterstilling, ikke fått i meg noe, verken av vått eller tørt.
Intravenøsen har også kommet opp igjen....:sparke:

Denne gangen var jeg bare innlagt 2,5 uke (minus 8kg denne gangen), fikk tilslutt (etter å ha prøvd "alt") medisin som virket på meg (Nok til at jeg kunne være hjemme....)
De andre gangene har jeg vært innlagt 5 uker (Lå først hjemme i 5 uker, tok av 11 kg, fra 55kg til 44kg...), og ca 1 mnd fordelt på 3 ganger (Med nr 2 visste de/jeg at det var HG, tok "bare" av 9kg den gangen!)

Det er forferdelig å gå og være så dårlig, så snakk med legen din. Jo før, jo bedre!
Du kan få kvalmestillende av han/henne, kanskje det hjelper deg.
De begynner alltid med mildeste form. Hvis du har Prostafen hjemme (reisesyketabletter) kan du prøve det. En av de første de gi nemlig ;)
Kanskje du trenger litt "påfyll" på sykehuset. Det er bedre å få det tidlig enn først å bli helt på felgen...

Håper ikke det blir verre enn det er iallefall...
Masse god bedring :klemmer:

(Kvalmen forverres oftest hvis du er sulten, sliten, i aktivitet osv...)

Meo
20-12-2009, 12:16
Takk for svar :klemme:

Jeg prøver å spise før jeg blir sulten, men i går fikk jeg i meg noen mariekjeks og en halv ristet brødskive med gulost. Thats that. I dag prøvde jeg meg på frokostblanding, men den kom opp igjen. Jeg ligger rett ut på sofaen :nemlig:

Nei da, skal nok gå bra dette også! Og jeg forstår jo at jeg ikke kan klage :flau: Men det er fryktelig slitsomt når det står på, selvom jeg ikke har det i nærheten av så ille som dere forteller om!

J.A.D.A
20-12-2009, 12:35
Nei da, skal nok gå bra dette også! Og jeg forstår jo at jeg ikke kan klage :flau: Men det er fryktelig slitsomt når det står på, selvom jeg ikke har det i nærheten av så ille som dere forteller om!

Her kan du klage så myyye du vil :klem:
Det ER fælt å være kvalm, uansett hvilken grad :kvalm:
Men prøv med Prostafen (eller noe annet hvis legen din sier det, det finnes mange), det kan hjelpe deg til en bedre hverdag :jupp:
(Ofte hjelper milde kvalmestillende de som ikke er "sååå" kvalme, mens det ikke har effekt (eller motsatt effekt) på de som er hardere rammet...)

Stine-mor
20-12-2009, 14:32
Av reseptfrie preparater har du postafen (som jeg fikk) og afipran.
Så fikk jeg skrevet ut et par andre midler, som omtrent gjorde meg bevisstløs i lange tider etterpå.

Prøv å spise lite og ofte, og det du måtte ha lyst på. Har du mulighet, så legg deg og sov rett etter du har spist. Det gjorde jeg en periode. Det hjalp ikke stort, men kanskje en tanke.

Jeg er så glad for at jeg fikk dette siste svangerskapet med kun vanlig kvalme, som jeg kunne holde i sjakk med regelmessig spising og hvile.
Kastet opp, ja, men ikke til det kun kom syre og blod. :grøss:

Du har min fulle sympati.

Meo
20-12-2009, 22:40
Takk, goinger :rørt:

I dag har alle måltider kommet opp igjen, men har klart å holde på en del væske :jupp: Men har null energi, vondt i hodet, sår i halsen og skikkelig støl i magen. Men skal absolutt snakke med legen om å få noe. Kanskje bare gå på apoteket og få postafen eller afipran hvis det er reseptfritt? :blond:

For jeg tar ingefær, masse ingefær. Jeg spiser lite og ofte. Jeg prøver å hvile og ligge rett ut heeele dagen. Jeg masserer akupunkturpunktene regelmessig. Jeg prøver å få i meg mye væske. Om det er mer jeg kan gjøre, så tell me... For jeg har ikke tålmodighet og jeg KOMMER til å klikke hvis jeg skal gå rundt veldig mye lenger å være sulten fordi alt jeg spiser kommer opp igjen :himle:

Zemoc
20-12-2009, 23:24
Uff, føler med deg, Meo. Vanlig svangerskapskvalme kan være ille nok, tro du meg. Jeg hadde ingen hyperemesis-diagnose, men raste ned i vekt og var så dårlig, så dårlig:urk: Hos meg gikk det over i uke 17-18 de to siste gangene - MEN, det var ikke så altoverskyggende fra uke 14-15 som det var fra uke 7-8 og frem til da.

Prøv å få i det bittelitt mat ofte.. Cola, ristet brød, knekkebrød, salt potetgull.. Jeg ble ikke mindre kvalm av å spise, slik som mange blir, men det hjelper kroppen å holde ballansen mens det står på.

:klemmer:

Mummimamma2010
21-12-2009, 19:46
Du er ihvertfall ikke alene. Jeg har hyperemesis, kaster opp nærmest hele døgnet, så å si alt jeg spiser. Klarer heldigvis beholde noe væske og får i meg litt næringsdrikker. Bruker postafen og afipran og har fått akupunktur uten særlig effekt, dessverre. Håper det går over snart. Jeg blir så sliten og motløs av å ha det slik, klarer ikke glede meg over graviditeten i det hele tatt.
Sender masse medfølelse og håper det gir seg for oss alle snart :)

Lucifine
21-12-2009, 20:13
:comfort: Håper postafen hjelper (det er reseptfritt).

Arden
28-12-2009, 10:55
Hei hei,

Føler veldig med deg! Uansett hvor mye kvalm man er , er det ubehagelig.

Jeg har ekstrem svangerskaps kvalme og jeg ble lagt inn på Ullevål. Jeg vet det er normalt å være veldig kvalm de tre første mnd. Er mange som går ned fire-fem kg. Jeg vet ikke hvordan de med "normal svangerskaps kvalme" har det, men jeg kan fortelle litt om mine erfaringer.

Her er kort versjonen:
Da jeg oppdaga at jeg var gravid så begynte også kvalmen å komme. Jeg klarte ikke å holde på NOE, jeg kasta opp ALT. Måtte ligge helt i ro, og uansett hvordan jeg lå så spydde jeg. Hvis noen snakka til meg spydde jeg, jeg kunne hverken se på tv, lese eller høre på radio/musikk. Da spydde jeg. Jeg lå over doen omtrent hele tiden, og bare jeg skulle blunke med øya så spydde jeg. Min samboer kunne ikke lage mat eller gjøre noe rundt med før jeg kastaopp. Tilslutt så fikk jeg hjerteklapp, svetta, holdt på å svime av og jeg klarte ikke fokusere. Ble sendt da direkte til legen og ble lagt inn på Ullevål. Der ble det intravinøst. Dette varte i fire mnd...

Jeg har blitt fulgt opp veldig tett, og det er jeg veldig glad for.

Jeg er over fem mnd på vei, og er først nå jeg kan spise skikkelig og kanskje sitte litt oppe ved bordet med de andre. Jeg må enda ligge masse og klarer ikke å leve et normalt liv. Så jeg er lei, men fornøyd med at jeg kan spise litt.

Uansett hvor kvalm man er så har man lov til å klage!! Så du kan bare klage så mye du vil!!!! For det å være kvalm er noe hærk. Jeg håper kvalmen din gir seg etter hvert! Og krysser fingrene for at du etter hvert får i deg mer så du slipper inn for å få intravinøst. Prøv å drikk så du ikke må kaste opp magesyre, uansett om det kommer opp eller ikke. Man må passe på tennene sine og!!!!

klem