Vis full versjon : Barselmat
Hei jenter!
Ser at det er flere som bekymrer seg over besøkene etter fødsel og oppdisking med kaffe og kaker etc...
Før i tiden var det vanlig "folkeskikk" å ha med seg barselmat når man gikk på barselbesøk. Hvor er det blitt av denne fantastisk flotte skikken???
Anyway! Noen som blir med på en liten "brainstorming" som går på kaker og småting som er lett å bake nå på forhånd, putte i fryser eller på boks for så å ta opp og tine i en fei når det kommer en sjel innom for å se på nurkene våre??? Selv elsker jeg å diske opp med kaffe og slikt, men det er ikke sikkert jeg er i storslag til å henge langs kjøkkenbenken de første ukene :p
Gjør vi oss ferdige med bakinga nå og lærer mannen å åpne og lukke fryseren tror jeg dette skal gå i boks jeg, jenter ;)
Boller er et must, har dere smakt Møllerens boller? Det er slik 1-2-3 pakke. Såre enkelt og flotte, luftige boller!
Sjokoladekake (skuffekake) kommer jeg også til å bake for å ha på luringa.
Muffins, sjokoladekjeks etc. er enkle småting som går rett hjem hos de fleste. Har jeg i tillegg en 2 l is i fryseren samt kanskje en eplekake (om jeg er skikkelig gæær'n) skulle jeg vært dekket og vel så det, tror dere ikke???
Andre som har tips til hva man kan servere som ikke tar knekken på verken mor eller far?
Muffins! Supre, gode, lette å tine
Is! Alltid en klassiker, spe gjerne på med noen gode kjeks
Lasagne! Til de dagene hvor det er mere besøk enn det er lyst til å lage middag
Karamellkake! Barnas favoritt, og nydelig, selv om den er halvfrossen ;)
Dette hadde i alle fall jeg på lur i fryseren når jeg ventet Isa - fungerte kjempegreit. Vi tærte på lageret sakte men sikkert i vintermånedene, selv om det heldigvis var flere av vennene mine som hadde samme tradisjon som meg: Man tar da med seg noe når man besøker folk som har født! :)
For noen husmor-emner dere er`a!
Jeg har tenkt tanken med nedfrysing av barselmat selv, faktisk. Og begynte til og med med en eplekake i forrige uke. Men siden det sjelden lukter nybakt i det Nikkersenske hjem, så måtte vi smake på den..... Kaken er nå spist opp...
Jeg liker å gjøre det enkelt på kjøkkenet, så her blir det nok 1-2-3 boller OG kjøpeboller. Kjøpeboller er jo greit det også, med litt syltetøy og sånt på...
Har også en god sjokoladekake som er grei å fryse. Is.... lettvint, greit og godt!
Men dere - de av oss som er så heldige å ha mødrene våre i nærheten, her er et nytt argument til hvorfor det er så bra med novemberbarn; Selv skal jeg ha helt i slutten av november, og da har sikkert moder`n begynt på julebaksten ;) Kommer nok til å "fri" til henne om å bake litt ekstra i år, slik at jeg kan slippe de tingene rett etter fødsel..... Vips-barselmat!
*Nikken tenker ut bestikkelser til kommende mormor*
Ha en super uke alle sammen!
Hei MM!
250 g mandler finmales og blandes (f.eks i en pose) med
250 g melis
1 ss mel
1ts bakepulver (rist posen til alt er godt bladet)
Hell i en bolle eller annet egnet og rør inn (ikke pisk inn, bare rør lett) 4 egg med en gaffel.
Hell hele greia i en rund kakeform som du har smurt på forhånd og stek midt i ovnen på ca. 200 grader i ca. 30 minutter. Dekk ev. med bakepapir dersom den ser ut til å bli for god stekt på toppen.
Vips - der har du en god (og lettlaget) mandelbunn med god holdbarhet og som kan fryses, og som er helt nydelig ved siden av f.eks vaniljeis.
Kanelboller, Eplekake og så skal jeg lage noen slike sjokoladeboller/risboller.
Sjokoladekake skal også bakes, men litt må jeg jo ha å gjøre når jeg går i permisjon også...
Ellers så skal jeg lage opp litt middager ogbake opp en del rundstykker og fyllte horn så far og sønn har noe å spise mens jeg er på sykehuset;)
Her begynner det å "flaske seg" med andre ord.
Tenkte også å lage et par iskaker til spesielle anledninger, som når for ex besteforeldre og oldeforeldre kommer på første besøket.
Dessuten så har storebroren bursdag ikke mange ukene etter fødselen, så da må vi jo ha selskap...:klapp:
:findag:
Her er det heldigvis god folkeskikk å ta med seg noe når man kommer på barselbesøk. Da jeg fikk mitt første barn hadde alle som kom med seg noe å spise, allikevel er det lurt å ha noe på lur selv! En dame som kom på besøk hadde med seg noe som min mor senere fortalte meg var romkrem. Det dunsta ihvertfall rom av den!! Jeg ammet og til vanlig liker jeg ikke rom heller!! Har ikke begynt å bakt noe ennå og er ikke det helt store husmoremnet heller. Men jeg har oppdaget 1-2-3-kaker fra Møllerens (tror jeg). De er veldig lettlagede og faktisk gode. Har prøvd sjokoladekaken, krydderkaken og muffinsene. Skal også lage opp noen fylte horn og anna lettlaga middagsmat så jeg har i fryseren.
Dessuten har jeg termin i slutten av november, og kjenner jeg mamma og svigermor rett så havner det vel en del kaker i fryseren uten at jeg har bakt dem!! I år skal jeg ikke protestere engang (bruker vanligvis det siden vi ikke er noen kakespisere).
Ellers er det jo kjekt med is, kjeks, lefser o.l. som det bare er å hive på bordet.:klapp:
Selv forventer jeg ikke at det blir disket opp når jeg er på barselbesøk. Jeg syntes det er hyggelig å se på babyen og prate med mammaen og resten av familien, og forventer ikke den oppdekningen. Men syntes selv at det er godt å ha noe i fryseren hvis det kommer noen?!?
Lykke til alle sammen!!
Risboller! Det hadde jeg jo helt glemt! Det er digg, det. Også så lett å ha i fryseren. Sånn puffaris og smelta sjoko. :) Her i huset forsvant nok de fleste utenom barselbesøkene, men ... ;)
Ojojojojojoj...
Her var det masse godt. :nam:
Ble 50% sykemeldt i dag jeg så nå skal det bakes (og etes er jeg redd...:p )
Min kjære mor er utrolig glad i å bake.:D :D
Forrige uke bakte hun masse god barselmat som blir som nybakt etter to min i mikrosen:
Boller:klapp:
Ambrosiabrød (rosin brød):klapp:
Skillingsboller med sukker og kanel:klapp:
Skillingsboller med fyrstekake fyll:klapp:
Har frøset rørte jorbær:klapp:
Og så har jeg laget ripsbær saft:klapp:
Neste uke skal vi lage horn i alle varianter:
Horn med pølse
Horn m ost og Skinke
Horn m fyrstekakefyll
Og så skal jeg bake lefser. Da er alt klart.
:klapp: :) :klapp:
Hilsen Toby og Victoria 32+1:findag:
Tidl. bruker
11-09-2002, 21:30
.....
skilpadda
12-09-2002, 12:26
Hvis jeg har ork til det når permisjonen starter, og vi har plass i fryseren (har bare en liten fryser), så kan det godt hende jeg baker litt (langpannekaker er stort sett greie å fryse). Men hvis ikke, så har jeg overhodet ikke dårlig samvittighet for å servere Maryland Cookies kjøpt på kiosken! Jeg regner med at de som kommer på barselbesøk ikke først og fremst kommer for å nyte godt av mine bakekunster. :) (Og gjør de det, så kan de ha det så godt!)
hilsen skilpadda
Tidl. bruker
12-09-2002, 14:07
*Snikleser fra Nm her...* ;) Har kjøpt inn en del eksemplarer av pakke-kaker, altså halvferdige. Spesielt Firkløverkaka! Den er bare megabra!!! :nam: Den inneholder jo også sjokolade til glasuren, og den blir ferdig på 1/2 time, så man kan faktisk sette i gang dersom folk (mot formodning...) dukker opp uanmeldt! :bryn:
Ikke stress for mye da, jenter! Her er det også skikk at folk tar med barselmat, også kalt barselgraut, heldigvis!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.