PDA

Vis full versjon : Hvilken oppfølging har dere fått?

Hildur
27-04-2003, 00:42
Vi var på ord UL i uke 18 på Ullevål og fikk ikke ny time før i uke 24, - hos en tvillingspesialist. Så vidt jeg forstod var dette ren rutine. Men noen ny UL med det første hørte jeg ikke snakk om. Siden vi venter sannsynligvis venter eneggede tvillinger og den ene er litt større enn den andre vil jeg jo at oppfølgingen skal være best mulig. Hva er deres erfaring?

Hilsen Hildur & :baby: :baby:
Termin 280803

gunhild
27-04-2003, 01:56
Tilykke med tvillingsvangerskap!

Sniker meg innom snart mamma av og til selv om jeg fødte mine tvillinger for snart 10 mnd siden.

Våre tvillinger er også sannsynligvis eneggede, og var størrelsesforskjell i svangerskapet.

Vi var på Riksen, og der fikk vi beskjed om at de ville følge oss opp hver 14 dag. pgr av ganske stor størrelsesforskjell så fikk vi ultralyd hver 14 dag helt frem til fødelen i uke 39. jeg ble dessuten sykemeldt i uke 20 og fikk beskjed om at på Riksen blir alle tvillinggravide rutinemessig sykemeldt fra uke 20, uansett hva slags yrke man har. jeg ble rett og slett sendt hjem for å "brodere kniplinger"

så derfor synes jeg det er rart at du ikke skal ha kontroll før om 6 uker!! det er jo lengre intervall enn med en enling svangerskap det jo...du går kansje til jordmor på helsestasjonen el.l i tilegg??

ettersom du tross alt venter eneggede, og det er litt størrelsesforskjell så synes jeg du godt kunne få ny ultralyd igjen litt tidligere?? det er viktig å følge opp eneggede tvillinger jevnlig, serlig med tanke på dette med størrelsesforskjell, det er viktig å følge med at de utvikler seg jevnt. vet du om det er en eller to fosterhinner mellom dem??

Uansett lykke til!! du har mye å glede deg til!:)

elliepellie
27-04-2003, 18:04
Jeg har også nettopp vært til UL i uke 18 og fikk n ultralydtime i uke 23. Legen mente det ikke var behov for noen UL tidligere enn dette siden tvillingene var like store og hadde hver sin morkake. Selv om de er eneggede vil det ikke være like lite risikofyllt som med toeggede.
Hadde dine hver sin morkake? Hvis ikke syns jeg det er veldig rart at du ikke får UL raskere.
Selv går jeg på helsestasjonen, med jordmor og lege. Jeg er overhodet ikke fornøyd med disse, da det virker som de ikke vet noe om tvillingsvangerskap og/eller bryr seg om at man skal følges tettere opp. Føler at jeg maser og maser og maser, og kommer ingen vei. Der jeg faktisk HAR kommet noen vei, er på sykehuset, der de tar meg på alvor.
Stå på, lykke til :-) Føler du deg utrygg er det bare å ringe og be om ny time. De kan sikkert ordne noe!! (av egen erfaring vet jeg dette :-) )

Hildur
27-04-2003, 22:12
Takk for tilbakemeldinger.

Mine har bare èn morkake og èn tynn skillelinje. Var hos legen for et par uker siden og da hørte vi hjertet på begge to, men siden jeg kjenner så mye mer liv på den ene siden enn den andre, vil jeg gjerne vite at alt er fint med begge to. Får kaste meg på telefonen i morgen tidlig.

Hilsen Hildur

Nina70
28-04-2003, 01:25
Oppfølgingen jeg har hatt etter ordinær ul i uke 18, har vært hver 4. uke fram til nå. (Uke 28) Jeg skal på to ul til før uke 33, etter det er det fødsel som gjelder, fikk jeg beskjed om. I tillegg til ul, er jeg hos lege ca en gang i mnd, og jordmor en gang pr mnd.

Har det som deg, den ene tvillingen er mye mer aktiv enn den andre, kanskje grunnen er at hun har ligget i seteleie, mens den aktive,gutten, ligger i hodeleie. Jenta har nå forandret leie og er blitt mye mer aktiv.

Taurus
28-04-2003, 12:24
Jeg var på UL i uke 18, og skal på ny UL i uke 24. Men er hos jordmor hver 14 dag (bortsett fra de gangene jeg er på UL). Mine er toeggede og har hver sin morkake. I tillegg var de like store i uke 18. Regner med at det er derfor jeg fikk vente så lenge denne gangen.
Hvis du er bekymret, synes jeg du skal ringe legen og prøve å få tidligere UL. Det er ikke særlig kjekt å gå og bekymre seg hele tiden.
Det at den ene er mer rolig, kan være personlighet, eller den ligger slikt til at du ikke kjenner sparkene dens så godt som hos den andre. Mine er like aktive, men den ene sparker hardere enn den andre. Det er nok fordi den ligger helt i ytterkant av livmoren, og sparker mot siden, men den andre sparker mer inn mot livmoren, og der er morkaken også, så saprkene blir mer dempet.

Krysser fingrene for deg, og håper du får et fint svangerskap.

Blåklokke
28-04-2003, 15:39
Hei!

Venter toeggede tvillinger som så langt har vokst helt normalt (men uten å være nøyaktig like store).

Etter ordinær UL i uke 17 har jeg vært til kontroll hver 14. dag, annenhver gang hos lege og jordmor på sykehuset. Legen tar UL (skal på ny kontroll i morgen, første gang tok han også innvendig UL for å sjekke lengden på livmorhalsen - det er bra å gjøre litt tidlig så man har en referanse før ting begynner å skje), og jordmor lytter til hjertelyden. I tillegg måles blodtrykk, vekt osv. hver gang. Fungerer fint, synes jeg!

Tidlig i svangerskapet fikk også jeg beskjed om at jeg måtte regne med sykemelding fra uke 20 (ble likevel SM langt tidligere pga blødninger).

Ang. bevegelser kjenner jeg betydelig mer til tvillingen på min venstre side. Det kjennes som om den andre ligger "dypere", og sparkene kjennes antagelig ikke like godt. Snakket med en tvillingmamma som fortalte at hun hadde det på samme måte helt fram til fødselen. På forrige UL var det likevel h*n på høyre side som helt klart turnet mest, godt å se!

Lykke til, Hildur!

Klem fra (23+0)

Ankat
28-04-2003, 22:15
Jeg får også tettere oppfølging. Er hos lege hver 14. dag og jordmor og gyn. hver 3. uke ( innvendig og ul og vekstktr.)
Begynner nå med ul hver 14. dag.
Ankat