PDA

Vis full versjon : Januarskravling.

janike
01-01-2010, 12:52
Ønsker alle modne snartmammaer et riktig godt nyttår!
Skal på fosterdiagnostikk på UNN Tromsø 4.1, både gleder og gruer meg:stønn:

Louise
02-01-2010, 18:33
HeiHei Janike, og godt nyttår til alle!

lykke til på fosterdiagnostikk. Det er vel bare noe som tilbys de som er over
38 ved fødsel?

Jeg skal koste på med utvidet UL ved uke 12 ihvertfall. Har nerver både for
tvillinger og kromosonfeil. Ei jeg kjenner fikk tvillinger i oktober, så er blitt mer
bevist på faren. :knegg:
Er mer kvalm nå enn ved de 2 andre, men er og i grunn mer sliten, så håper det er derfor.

Nå skal jeg ta meg et varmt bad. 17 kalde her. Brrr...

Ha en fortsatt fin helg!

J.A.D.A
02-01-2010, 18:59
Godt nyttår, modne mammaer-to-be :P

Lykke til på fosterdiagnostikk på mandag, janike :lykke:
Satser på at alt er bra :kryss:

Louise; håper det bare er en i magen din, og at den er helt perfekt :jupp:

Jeg har 1 mnd til termin i dag, hvor iallverden har tiden blitt av :tullerdu:

Gullhøna:)
02-01-2010, 20:26
Godt nyttår alle modne snart mammaer!!

Janike: Lykke til på fosterdiagnostikk på mandag! :lykke:

Louise: Redd det skal være to? :knegg: Lykke til med utvidet UL! :lykke:
Vi ble heldigvis overlykkelige når vi fikk vite at vi venter tvillinger. :jupp:

J.A.D.A: Ikke lenge igjen til terminen din nå! :hyper:
Jeg også synes ukene går forholsvis fort, i hvertfall når jeg tenker tilbake...:humre:

J.A.D.A
02-01-2010, 20:49
Gullhøna:), så gøy at du venter en av hver :heia:
Pappaen til knøttet har en tvillingsøster, og de har et kjempegodt forhold :jupp:

Ang tiden, så syns jeg det har gått kjeeempefort :shock:
Husker i begynnelsen, syns at alle som var kommet til uke 15 eller mer var kommet såååå langt! Og uke 36? Nei, det var helt utenfor min verden :knegg:

Nikki-mor
02-01-2010, 21:00
Godt nyttår modne mammaer :snill:

janike: vi skal også på fosterdiagnostikk på mandag, men på Ullevål da.

Jeg er veldig spendt og håper de små har det bra og vokser som de skal.

Ellers så har formen dalt i julen, jeg er stort sett kvalm og uvell konstant :urk: Og jeg som trodde formen skulle bli bedre nå som jeg nermer meg 12 uker.

02-01-2010, 21:17
Gullhøna:), så gøy at du venter en av hver :heia:
Pappaen til knøttet har en tvillingsøster, og de har et kjempegodt forhold :jupp:

Ang tiden, så syns jeg det har gått kjeeempefort :shock:
Husker i begynnelsen, syns at alle som var kommet til uke 15 eller mer var kommet såååå langt! Og uke 36? Nei, det var helt utenfor min verden :knegg:

Takk! :klem: Ja, vi synes det er skikkelig stas! Gleder oss sånn! :snill:

Jeg synes tida går fortere nå enn den gjorde i begynnelsen. Da var jeg overnervøs pga blødninger og blodansamling i livmora,
og hver dag var preget av det.:urk:
Nå ser alt helt flott ut og jeg kjenner masse liv hver dag, så nå slapper jeg av og lever normalt igjen, og da virker jo ikke tiden så lang.
Men jeg må innrømme at jeg gleder meg til jeg kommer så langt at det ikke lenger er fare hvis de skulle komme for tidlig.

Du får ha lykke til i ukene som kommer, og med fødselen når tiden er inne for det! :klemmer:

02-01-2010, 21:27
Nikki-mor: Lykke til på mandag du også! :lykke:

Æsj, det er kjedelig å være kvalm og uvel, håper det gir seg snart! :stakar:
For meg så ble det bedre etter uke 14.
Men plutselig har jeg nå hatt to dager på rad som jeg har kastet opp. :shock:
Tror at det skyldes at jeg har sovet lenge de siste dagene, og er skrubbsulten når jeg våkner, og blir kvalm siden jeg ikke får mat fort nok. :himle:
Mannen ler av meg, for det virker som om jeg holder på å dø av sult, og så spiser jeg ei brødskive og er stappmett. :knegg:

J.A.D.A
02-01-2010, 22:01
Nikki-mor, kjiiipt å være kvalm, håper det går over snart!!!
(Jeg hadde hyperemesis denne gangen også, blææh :urk:)

Gullhøna:), jammen bra blødningene ikke hadde noe å si for knøttene dine :klemmer:
Skuldrene slapper litt mer av når en har kommet til flere og flere "grenser" :Puh:
Ja, og takk for lykkeønskninger :glis:
Spennende, 12 år siden minstemann kom til verden... ( :tullerdu: )

Louise
02-01-2010, 23:33
[COLOR=black]

[B]Louise: Redd det skal være to? :knegg: Lykke til med utvidet UL! :lykke:
Vi ble heldigvis overlykkelige når vi fikk vite at vi venter tvillinger. :jupp:

Det skjønner jeg godt, ;) Noe annet når en har 2 under skolealder fra før.

Nikki: håper kvalmen gir seg snart.

En måned går fort det J.A.D.A. , men husker det gikk sinnsykt treigt på slutten da. (nå gikk jeg veldig på overtid med eldste)

Så kjekt å se at det er litt fart i skravletråden.
Nå skal jeg ta kvelden. God natt til alle.

janike
03-01-2010, 23:15
Takk skal dere ha alle sammen!
Jeg er spent på hva resultatet vil vise. Jeg vet ikke om fosterdiagnostikk tilbys til alle som er 38 år ved fødsel. Jeg var 38 ved forrige fødsel,og fikk ikke dette tilbudet da, så denne gangen sa jeg fra til fastlegen at jeg ville på en slik undersøkelse.

Du får ha lykke til imorgen du også Nikkimor, håper kvalmen gir seg snart!

Nå er det natta, tidlig opp i morgen,og lang kjøretur!

Gulli_70
04-01-2010, 21:46
I dag var visst dagen for fosterdiagnostikk. Jeg var også på Ullevål, for veiledning og (heldigvis) blodprøve viste det seg. UL må jeg vente på. Lurer på om vi traff hverandre, Nikki-mor? :vetikke:

Trikken ble forsinket pga feilparkerte biler. Så jeg regnet med at jeg mistet toget og måtte vente en time på neste. Men sannelig, NSB var også forsinket, så det gikk helt fint! :glis: Ikke ofte jeg er fornøyd med forsinkelser, altså.

Nikki-mor
05-01-2010, 07:50
Lurer på om vi traff hverandre, Nikki-mor? :vetikke:

Kan nok stemme at vi møttes hvis det var dere som kom ut når vi satt og ventet :snill:

På meg ble det ikke blodprøve. Legen som hadde veiledningen var ikke klar over at det er trippeltest og ikke duotest som taes når det er tvillinger. Så heldigvis hadde jeg lest meg til det.
Så da blir det UL på Riksen ( har ikke fått time til den enda) og tilbake for blodprøve når jeg er 15 uker.

Engle
05-01-2010, 09:40
Tvi, tvi til alle som er igang med fosterdiagnostikk. :kryss:
Og god bedring til alle kvalme! Fryktelig å være kvalm, heldigvis ferdig med det i uke 14.

Fosterdiagnostikk skal egentlig tilbys alle som er 38 eller mer ved termin, men min erfaring er at man må be om det selv.

Gulli_70
05-01-2010, 11:00
Engle: ikke bare måtte jeg be om det selv, men første gang så benektet fastlegen min hardnakket at det var et tilbud i det hele tatt. Ble ikke imponert. Dessuten går de fleste til første kontroll i seneste laget...

Engle
05-01-2010, 12:29
Helt utrolig at det ikke er bedre rutiner på dette. Også opplevde venninner som ikke har blitt vissgt om dette i det hele tatt, ingen har opplyst om noen ting.

Gulli_70
05-01-2010, 21:05
Det er visstnok noe tull med lovgivningen, så det er et tilbud til oss men vi kan ikke kreve fosterdiagnostikk. Nokså forvirrende. Nå er det så mange som får barn i moden alder at sykehusene "drukner" i pasienter. Sånn sett vil kanskje myndighetene helst at mange ikke får tilbudet?

I morgen skal jeg til lokal jordmor på første svangerskapskontroll. Blir spennende hva som skjer med unntak av at de skal stikke meg. Og det får bli i den andre armen, for jeg er generelt blå og øm der jeg ble stukket i går. :(

06-01-2010, 19:52
Det skjønner jeg godt, ;) Noe annet når en har 2 under skolealder fra før.

Ja, det har jeg full forståelse for. Man skal jo ha tid og overskudd til å følge opp barna også.:nikker:
Jeg har 4 barn fra første ekteskap, så jeg er klar over hva jeg går til.
Men de 2 eldste har flyttet hjemmefra og stiftet familie, og de 2 yngste er 12 og 14 år gamle, og de "deler" jeg med pappan. Så jeg har jo masse av tid å ta av, og savner småtasser rundt meg, så det skal nok gå bra. :)

06-01-2010, 19:54
Lykke til dere som er igang med fosterdiagnostikk! :kryss:

Gulli_70
06-01-2010, 23:08
Nå har jeg hilst på jordmor, og jeg vet at jeg ønsker å bare gå til henne så lenge jeg holder meg frisk. Fastelgen (som jeg har lært det heter :humre:) får ta seg av det som har med sykdom, sykemelding og slikt.

Dessverre er armene mine enda blåere og ømmere i dag. Og ikke noe blod kom i glasset. :( Så jeg skal tilbake i neste uke. Jordmor ville først sende meg til Fürst, men jeg gir henne en sjanse til. Hun var et råskinn med doppler, hun fant umiddelbart hjertelyd til tross for at jeg ikke er 12 uker på vei enda. :rørt:

Louise
07-01-2010, 22:14
Ja, det har jeg full forståelse for. Man skal jo ha tid og overskudd til å følge opp barna også.:nikker:
Jeg har 4 barn fra første ekteskap, så jeg er klar over hva jeg går til.
Men de 2 eldste har flyttet hjemmefra og stiftet familie, og de 2 yngste er 12 og 14 år gamle, og de "deler" jeg med pappan. Så jeg har jo masse av tid å ta av, og savner småtasser rundt meg, så det skal nok gå bra. :)

Da har du mange potensielle barnevakter rundt deg. :)
Blir nok stor stas det, og nesten greit at det er 2 så er det ikke bare en sammen
med alle 'voksne'.

janike
14-01-2010, 21:49
Ellers har jeg fått svar på duotesten som jeg tok på UNN i Tromsø forrige mandag: resultatet på testen sammenholdt med alder og ultralydfunn viser at det er liten risiko,dvs 1:970, for at jeg bærer et foster med kromosomfeil.
Dette er jo kjempegodt nytt egentlig, men jeg er likevel usikker på om jeg bør ta en fostervannsprøve i tillegg, det er vanskelig å vite hva som er det riktige å gjøre:stønn:

Gubben mener at resultatet er så positivt at vi ikke trenger fostervannsprøve i tillegg, men jeg er mer usikker.

Søstra mi fikk ei,nydelig velskapt datter da hun var 44, dette telte også positivt ut for meg, men alikevel er tankene der....
Hva ville dere gjort? Er 14 +3 nå,så dersom jeg skal ta en fostervannsprøve,må timen bestilles snart.

14-01-2010, 23:09
Janike: Det var jo et flott resultat da! :jupp:
Vanskelig å gi andre råd om hva de burde gjøre, det kommer jo litt an på hva du selv klarer å slå deg til ro med.
Men personlig så ville jeg ikke ha tatt fostervannsprøve.
Jeg er enig med mannen din at resultatet av prøven er så positiv at det er unødvendig å ta den risikoen.

Gulli_70
14-01-2010, 23:29
Det er jo et glimrende resultat, janike! :blomst:
På Ullevål/Riksen får en ikke tilbud om fostervannsprøve etter duotest med mindre risikoen er større enn 1:250. Og med tanke på at det er 1:200 som spontanaborterer på grunn av fostervannsprøven, så har jeg sagt til mannen min at jeg synes risikoen for kromosomavvik må være større enn risikoen for å framprovosere spontanabort av et sannsynligvis friskt barn for at vi skal velge videre testing.

Kryss fingrene for meg, vi har time til UL i morgen. :nervøs:

Gulli_70
15-01-2010, 15:23
:Puh:

Det ble en fin opplevelse på UL i dag. Alt ser ut til å være i orden med den lille. Fikk med nye bilder hjem. :rørt:

Fy flate som det kan stikke/gjøre vondt for tiden. Jeg måtte ta en strekk av ryggen nettopp og da jeg skulle reise meg opp igjen kjente jeg det voldsomt ett sted - og så flere steder da jeg fikk reist meg helt opp. Håper det ikke skal være slik resten av svangerskapet. :sparke:

janike
15-01-2010, 23:31
:Puh:

Det ble en fin opplevelse på UL i dag. Alt ser ut til å være i orden med den lille. Fikk med nye bilder hjem. :rørt:

Fy flate som det kan stikke/gjøre vondt for tiden. Jeg måtte ta en strekk av ryggen nettopp og da jeg skulle reise meg opp igjen kjente jeg det voldsomt ett sted - og så flere steder da jeg fikk reist meg helt opp. Håper det ikke skal være slik resten av svangerskapet. :sparke:

Takk for positivt svar,Gulli!
Fikk dessverre ikke krysset fingrene for deg,da jeg leste innlegget nå nettopp,men det gikk jo bra uansett, og det er jo det viktigste!
Har du fått tatt blodprøvene til duotesten?
Dersom jeg forsto deg riktig,så ville jeg ikke fått tilbud om fostervannsprøve på riksen fordi duotest resultatet mitt var bra?

Jeg har lest om risikoen for spontanabort i heftet som jeg fikk tilsendt,og der sto det at risikoen for spontanabort var 0,5 %,det sto ikke oppgitt noe antall,så 1:200 synes jeg var et høyt antall.

Håper at strekksmertene i ryggen din ikke tyder på bekkenløsning. Jeg hadde slike smerter i 1.svangerskap,og fikk alvorlig bekkenløsning etterhvert.

Gulli_70
15-01-2010, 23:53
Janike: 1 % er det samme som 1 av 100 eller 1:100 (ulike skrivemåter). 0,5 % er halvparten, altså 1:200. Noen mener at risikoen ved å ta fostervannsprøve er høyere enn dette. Med en risiko på 1:970 betyr det at hvis 970 Janike'r skulle føde så er det sannsynlig at én føder et barn med kromosomavvik, mens de 969 andre gjør det ikke. I utgangspunktet på grunn av alder hadde jeg en risiko på 1:123 for Downs syndrom. Så sammenliknet med aldersrisikoen er ditt resultat kjempebra! Og nei: du ville ikke få tilbud om mer testing her sørpå! Jeg tror den som informerte dere har gjort en dårlig jobb...

Jeg er ferdig med både blodprøve og UL og fått samlet risikovurdering. Deilig å ikke trenge å bekymre seg for dette. :lykkelig:

janike
16-01-2010, 00:33
Janike: 1 % er det samme som 1 av 100 eller 1:100 (ulike skrivemåter). 0,5 % er halvparten, altså 1:200. Noen mener at risikoen ved å ta fostervannsprøve er høyere enn dette. Med en risiko på 1:970 betyr det at hvis 970 Janike'r skulle føde så er det sannsynlig at én føder et barn med kromosomavvik, mens de 969 andre gjør det ikke.

Jeg er ferdig med både blodprøve og UL og fått samlet risikovurdering. Deilig å ikke trenge å bekymre seg for dette. :lykkelig:

Skjønte det tallet(1:970), men ikke hva de målte 0,5% ut i fra(men det forklarte du godt,så nå vet jeg det;-))

Har du fått en samlet risikovurdering for noe annet enn Downs? Hos meg så de nok etter Trisomi 13 og 18 i tillegg.

Gulli_70
16-01-2010, 00:41
Ja, de ga meg også resultat for Trisomi 18 og 13. De er heldigvis ekstremt sjeldne. :)

janike
16-01-2010, 00:43
Mulig at jeg har misforstått,Gulli. At man kun får svar på om barnet kan ha avvik som Downs v.hj.av tidlig fosterdiagnostikk(duotest og UL),men at man må ta fostervannsprøve for å finne ut av Trisomi 13 og 18.

Gulli_70
16-01-2010, 19:35
Neida, Janike, mulig jeg uttrykte meg klossete. På utskriften jeg fikk så står beregnet riskiko for Trisomi 21, 18 og 13 hver for seg. Men jeg fikk ikke risikoberegning per blodprøve og per UL, det var slått sammen (heldigvis).

Noe festlig synes jeg det er at menstermin er to dager før enn det Babyverdens terminkalkulator gir meg. Programmet tror jeg er britisk, så da er vel svangerskapslengden som på tickerne - to dager feil.

janike
17-01-2010, 00:25
Tror ikke bestandig at tickerne fungerer helt!
Heldig du var som fikk de beregnet hver for seg,sto ikke noe sånt på min utskrift, alt var på en måte slått sammen der!

Gulli_70
24-01-2010, 23:00
Jeg har nå lest i boka Barn i magen fra A til Å at kvinner eldre enn 38 år screenes for sukkersyke - selv om urinprøvene er fine. Dette gjøres i uke 28-30. Stemmer dette? :undrer:

*Lene*
25-01-2010, 08:08
Hei hei :vink:
Her var det noen kjente navn ja, flere fra moden snart mamma her?
Blåbær var nicket mitt der.
Lenge siden jeg har tittet innom her nå!

janike
25-01-2010, 21:02
Jeg har nå lest i boka Barn i magen fra A til Å at kvinner eldre enn 38 år screenes for sukkersyke - selv om urinprøvene er fine. Dette gjøres i uke 28-30. Stemmer dette? :undrer:

Jeg var 38 ved forrige fødsel og fikk ikke dette tilbudet,har faktisk aldri hørt om det før!

janike
25-01-2010, 21:03
Hei hei :vink:
Her var det noen kjente navn ja, flere fra moden snart mamma her?
Blåbær var nicket mitt der.
Lenge siden jeg har tittet innom her nå!

Hei og velkommen hit! Var du blåbær på SG?

Gulli_70
25-01-2010, 21:35
Hei, *Lene*, kjekt å se deg igjen! Går det bra med deg?

Janike: jeg er ikke sikker på at jeg har lyst å ta den testen, så for meg er det helt i orden om den utgår. :humre:

Når jeg først er i spørrehumør stiller jeg et nytt spørsmål:
Blir dere testet for toxoplasmose nå?
Jeg trodde det var slutt på slik testing, men jordmor mente det var standard. :gruble:

janike
26-01-2010, 22:43
Nei,tror ikke jeg blir testet for dette. Hadde panikk for dette i mitt 2.svangerskap side vi da hadde katt, men nå er jeg ganske rolig, skyller godt av alle grønnsaker som jeg spiser råd.
Og tror nok ikke at jeg befinner meg i miljøer der jeg vil bli lett utsatt for slik smitte.

*Lene*
27-01-2010, 08:10
Hei jenter :klemme:

Ja, blåbær på SG :jupp:

Legen min sier de ikke lenger tester for toxoplasmose, da resultatene visst nok ofte var feil. Før var det standard (bl.a for bare 2 år siden)
Jeg spurte om dette, da jeg har 2 katter selv.

Gulli_70
28-01-2010, 22:45
Etter å ha sett dokumentar om verdens eldste mammaer så føler jeg meg som rene ungdommen. :dåne:
Noen andre som så den...?

Gulli_70
04-02-2010, 22:56
:ropert: Ny månedstråd ligger her (http://forum.snartmamma.com/showthread.php?p=4513632#post4513632).