Vis full versjon : hard avføring
christina
27-04-2003, 16:20
er det flere som har svært hard avføring nå? jeg har hatt så hard avføring i det siste at det kommer litt blod på papiret når jeg tørker meg etterpå. Er det flere som har opplevd dette? blir jo litt bekymret...!
vet jo at det er normalt i løpet av garviditeten å ha hard avføring, men blir litt bekymret når det komer litt blod også. er det noen som har opplevd det samme, og har tips til meg?
K@roline
28-04-2003, 08:01
Jeg har vært plaget med akkurat det samme som deg, men det er nok helt normalt, så lenge du er sikker på at det IKKE er blod i avføringen, men bare fra anus kanten. Jeg hadde snakket med legen, det er sikkert normalt, men hør for sikkerhets skyld. Lykke til...:findag:
Filifjonk
09-05-2003, 01:32
For det første må du endre kostholdet ditt. Propp i deg masse vann, fiber og svisker. For det andre må du behandle sårene. Alcosanal er en reseptfri salve for innvendig og utvendig behandling. Før behandling er det lurt å sitte i lunka vann med medisinsk grønnsåpe i. 20 min skulle rekke.. Da blir du ren og samtidig løser det varme vannet opp lukkemuskelen slik at det blir lettere å gå på do rett etterpå. For å komme ut av en vondt sirkel hvor det gjør så vondt at du kvier deg for å tømme tarmen er det viktig å bruke klyster for å få ut det verste. Doseklyster får du kjøpt på apotek. Det er ufarlig for fosteret.
Men ikke bruk det for ofte.. bare når det er plent umulig å få ut noe som helst.
Blodet kommer fra sprekker i endetarmen. De oppstår nå avføringen er for hard og for kornete. Du kan også ha blødene hemorider.. altså utposninger på endetarmen som rives opp og blør. Hemorider kan du få både innvendig og utvendig. Det er derfor viktig å behandle innvendig også.
Smerter og kløe vil oppstå både før og under behandling. Men kløen er som regel et tegn på at ting gror.
Håper du får bukt med problemet.
Jeg vet hvordan det er.. ikke særlig behaglig, men desverre veldig vanlig blant gravide.
Jeg har også vært plaget med hard avføring. Men ikke nå lenger.
Jeg drikker laktulose som forebygger hard avføring og forstoppelse. Det er ikke farlig å bruke under et svangerskap.
Man drikker 10-20 ml om dagen. Jeg tar 10 ml hver tredje dag nå, men tok mer i begynnelsen fordi jeg hadde forstoppelse. Det står på flaska hvor mye man kan drikke.
Og liker man ikke den søte smaken kan man blande det med saft el.
Hard avføring og forstoppelse er ikke deilig og det kan føre til hemorider og sår på endetarmen.
Lykke til
Filifjonk
11-05-2003, 15:58
Ops.. bruk laktulose med forsiktighet. Kan fort bli en vane som man ikke kommer ut av. Greit som en overgang, men legg om kostholdet slik at du ikke trenger laktulose over tid.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.