PDA

Vis full versjon : hard avføring

christina
27-04-2003, 15:31
er det flere som har svært hard avføring nå? jeg har hatt så hard avføring i det siste at det kommer litt blod på papiret når jeg tørker meg etterpå. Er det flere som har opplevd dette? blir jo litt bekymret...!
vet jo at det er normalt i løpet av garviditeten å ha hard avføring, men blir litt bekymret når det komer litt blod også. er det noen som har opplevd det samme, og har tips til meg?

Loop
27-04-2003, 16:56
Det er helt vanlig, bla fordi at en stor del av blod og vanninnholdet går til fosteret. Drikk mye væske og spis fiberrik mat, svisker osv. Det er også viktig at du ikke sitter og truer for å få noe ut, da er nemlig risikoen for hemorider stor. (Utposninger på blodårene ytters i endetarmen). Det er forferdelig plagsomt og går ikke bort uten inngrep. Ta med deg er blad på do og bruk god tid!! Snakk også med legen din om kosthold. Lykke til

flyfly
27-04-2003, 18:37
Ja jeg har også hatt utrolig hard avføring. Håper det var derfor jeg hadde så vondt i magen i løpet av uken. Har lest at det er veldig vanlig. Maten bruker visst omtrent tre ganger så lang tid på å komme seg gjennom fordøyelsessystemet nå. Vann suges opp underveis og nå tar turen så lang tid at mer vann enn vanlig suges opp. Fordelen er at mer næringsstoffer suges opp også.

Jeg fikk også råd om vann og fiber. En venninne rådet meg til å spise 5 svisker pr dag, kanskje det kan hjelpe litt, har ikke prøvd ennå.

Det lille blodet høres ut som et blodkar som har sprukket?? kanskje du kan spørre jordmor eller lege så du ikke bekymrer deg?

Tidligere Bruker
27-04-2003, 21:02
Visst det er veldig ille ville jeg kjøpt Duphalac på apoteket. Det er helt ufarlig for gravide, og gir god effekt, og gjør avføringen mykere.

Masse drikke er viktig.

:mervink:

Magedutti
27-04-2003, 22:06
Jeg har også endel hard avførig. Hvis det blir for ille eller det går for lang tid siden jeg hadde avføring sist gang tar jeg 2 stk tbl av ido-form. De stabiliserer magen og du får ikke magesjuke og diare av de.

At du blør litt etter hard avføring er nok at du har litt hemorider. Det er tarmen som kommer litt ut når du må presse så hard for å få ut avføringen. Hemorider får man også lettere når man er gravid. Det er det jeg blør litt av iallefall.

neet
29-04-2003, 03:46
Microlax hjelper. og er ufarlig for fosteret

Filifjonk
01-05-2003, 14:48
Alcosanal kan hjelpe litt på sprekkdannelser og hemorrider i endetarmen, men sørg for å få satt i gang behandlingen så snart som mulig. Går det for lenge vil du komme inn i en vond sirkel hvor det blir vondt å ha avføring utansett om avføringen er hard eller myk. Alcosanal er reseptfri og skader ikke fosteret. Bruk både innvendig og utvendig behandling. Kjøp også medisinsk grønnsåpe og sitt i lunka vann med det i en halv times tid to ganger om dagen. Det renser opp og forhindrer infeksjon. Medisinsk grønnsåpe fås kjøpt på apotek og er også reseptfritt og uskadelig for fosteret.

Men det viktigste er å unngå hard mage i utgangspunktet. Spis grovt, spis yoghurt/cultura, drikk mye vann og beveg deg. Unngå melk en periode da det virker bindende på avføringen. Det samme gjelder Cola-drikker.

Klyster kan være tingen for å få ut en hard avføring før behandling setter inn. Men ikke bruk det for ofte.